Min sega elektriker har inte kommit ännu men hur som ska är jag på väg att plita ner en beskrivning till honom över arbete som skall vara utfört. Han skulle givetvis lösa detta själv men ser alltid bättre ut om man verkar ha koll på läget.

Nu till problemet. "Jag" Ska koppla in ett 220 uttag i skåpet där sedan en transformator som matar 12v spottarna under väggskåpen skall vara inkopplad. Det här uttaget skall vara anslutet till en dimmer. Nu är min fråga om man kan koppla in exempelvis en mikro till det 220 uttaget också? Jag är väldigt grön som nu nog märker, min fundering var bara att om man dimrar ner belysningen så får uttaget inte lika stor effekt vilket gör att mikron går sämre eller inte går?

Alternativet är ju i sådana fall att sätta i ett uttag där jag kopplar in bänkbelysningen och som är anslutet till mikron och så ett uttag som kopplar in mikron på och som inte är anslutet till dimmern. Fast nu kanske det går alldeles utmärkt att koppla in mikron på samma 220 uttag som spottarna, jag är som sagt rätt grön på el:)
 
Nej, du kan absolut inte köra en mikro på dimmer.
 
Det blir nog ganska dåligt om du dimrar mikron. Den skulle nog faktiskt till och med kunna bli förstörd av det.

Men troligen ryker dimmeran före mikron. En dimmer brukar bara kunna driva typ. 200w, en mikro drar betydligt mer. Om du nu ändå skall ha hem en elektriker, är det inte bättre att låta honom koppla in transformatorn fast, direkt till en eldosa. Ev. måste du då ha en annan transformator.
 
Du kan ju prova att dimmra mikron, sen skriva en tråd här om vad som gick sönder först :)
 
Säkringen i dimmern! :D
 
HAr du provat eller hittar du på?
 
Varken jag eller pefo hittar på men då vi har en aaaaaning om vad som finns i en mikro och vad som finns i en dimmer så drar vi våra slutsatser att säkringen blir kortlivad.

Protte
 
Bara skojade.
 
Skulle kunna gå och prova, slängde just ut en fungerande mikro från ca 1985.
 
Stor fet trafo på en kVA knäcker nog säkringen.

Protte
 
Är det lämpligt att dimmra ett vanligt vägguttag?
 
Nja, bör vara försett med en ordentlig skylt, har sett det i Dala-Järna kyrka.

Protte
 
Jag tor att TS vill koppla in belysningen till samma dosa, visst kan han det , bara han drar en till tändtråd dit.....
 
Dimmrade vägguttag är som gjort för misstag, lös det på nåt annat sätt.
 
Om det då inte är lämpligt med ett dimmrat vägguttag hur löser alla andra det som vill kunna reglera ljusstyrkan på bänk belysningen? Jag får väl om inte annat skriva ut en lapp och fästa på själva uttaget:)

Enklaste blir väl visserligen bara att koppla in ett vanligt uttag utan någon dimmer funktion men rätt tråkigt att inte kunna reglera ljusstyrkan, som sagt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.