Jonas Uppsala skrev:
Framledningstemperaturen (enligt vattenfalls mätare) har varierat mellan 65 och 90 grader vid olika tillfällen då jag har läst av, är inte det en oväntat stor skillnad?
Jag tycker också att det verkar som det kostar färre kWh för mej när temperaturen ligger runt 65-70 än när det är runt 85-90.... kan det vara så?
Undrade bara om han verkligen körde ut så varmt på "sitt" system med parl.försj. på 20 låter mycket i mina öron.:confused:

Ursäkta läste slarvigt du skrev ju fr.ledningstemp på radiatorkretsen...:)
 
Redigerat:
De temperaturer jag beskrev ovan avsåg temperaturer på Fjärrvärmesidan... vad jag tror kallas primärsidan... temperaturen på radiatorsidan kan jag läsa av på panelen för temperaturinställning, en simens. Den har jag inte kollat på så mkt men 40 grader har jag läst där vid nåt tillfälle.

AnteB: Du som verkar kunna detta bäst, är det ett teckan på att nåt är fel när temperturen på min inkommande fjärrvärme varierar så pass mkt som mellan 65 och 90 grader? Tjänar jag på om den är säg 70 istället för 85?

Mina rör är oisolerade där man ser dom, inne i tvättstugan på väggen efter växlaren och på väggen i vardagsrummet där dom går till övervåningen... övriga rör går i väggar och golv och dom antar jag är isolerade. Betyder det jag jag har att tjäna på att köra lägre temperatur ut ur växlaren pga oisolerade rör?

mvh
Jonas
 
Jonas Uppsala skrev:
Tack för svaren!

Jag har noterat att famledningsteperaturen verkar variera rätt mycket, jag antar att det delvis kan bero på vår förbrukning då det väl är naturligt att tempen ökar om man duschar och förbrukar mkt FV så det blir bättre flöde och vattnet inte står och svalnar i rören in till vårt hus. Framledningstemperaturen (enligt vattenfalls mätare) har varierat mellan 65 och 90 grader vid olika tillfällen då jag har läst av, är inte det en oväntat stor skillnad?
Jag tycker också att det verkar som det kostar färre kWh för mej när temperaturen ligger runt 65-70 än när det är runt 85-90.... kan det vara så?

mvh
Jonas
Med moderna gasfyllda termostater (Danfoss) så behöver du typiskt inte ställa om dem (inte mycket iaf, även de är inte helt ideala heller), men med äldre så kan det behövas viss justering (men visst, det är en termostat, inte en manuell ventil, i teorin så skulle du inte behöva röra dem).

Och, nej, det är inte stor variation på temp på inkommande fjärrvärme utan normalt. Leverantören varierar kontinuerligt temperaturen beroende på (förväntad) förbrukning, och ditt eget flöde spelar som sagt också roll. I mer avancerade sammanhang så varierar man dessutom uttaget för större förbrukare (i samarbete med dessa naturligtvis) för att exv. kapa toppar i förbrukningen. Intressant är att man typiskt behöver köra ut varmare vatten på sommaren, eftersom förbrukningen då är mindre -> vattnet hinner kylas av på vägen -> men folk duschar fortfarande varmt, så topputtaget (alltså förmågan att kunna leverera 30 kW effekt inom rimlig tid) är fortfarande detsamma.

Om du bara betalar för förbrukad energi (och alltså inte i kombination med flöde) så skall inkommande temp inte påverka din kostnad. Detta förutsatt naturligtvis att du inte har ett så stort uttag att värmeväxlaren slår i taket vid den lägre intemperaturen, men om den gör det så har du andra problem... :) (Eftersom denna säkert ligger runt 15-20kW eller så för värmesidan).

Som kuriosa så kan jag berätta att senaste gången jag var på Island så betalade man motsv. 7 kr per kubikmeter 80C vatten(!). Så även om de boende har ekonomiska problem just nu så lär de i alla fall svälta innan de behöver frysa. :) Man har dessutom ingen returledning till fjärrvärmeverken, utan tippar ut det "förbrukade" fjärrvärmevattnet i havet (efter att först ha avfrostat hållit trottoarer etc.) "Det blir ju bara dyrt och jobbigt och vatten finns det ju gott om att pumpa ner i borrhålet, så det är inget problem" :)
 
Redigerat:
Jonas Uppsala skrev:
AnteB: Du som verkar kunna detta bäst, är det ett teckan på att nåt är fel när temperturen på min inkommande fjärrvärme varierar så pass mkt som mellan 65 och 90 grader? Tjänar jag på om den är säg 70 istället för 85?

Mina rör är oisolerade där man ser dom, inne i tvättstugan på väggen efter växlaren och på väggen i vardagsrummet där dom går till övervåningen... övriga rör går i väggar och golv och dom antar jag är isolerade. Betyder det jag jag har att tjäna på att köra lägre temperatur ut ur växlaren pga oisolerade rör?

mvh
Jonas
Det är inte fel (hos dig iallafall) när inkommande fjärrvärme varierar mellan 65-90 grader, det beror på lite olika faktorer. Bl.a. hur mycket du förbrukar för tillfället, hur tätt det är mellan kunderna och hur mycket de förbrukar. Givetvis påverkar även temperaturen ut från värmeverket. Men hos villakunder är det ofta väldigt liten förbrukning i perioder och då hinner den mesta värmen lämna kulvertrören innan den når fram till slutförbrukaren.:mad:
Som slutkund påverkas inte kostnaden av framledningstemperaturen förutsatt att man inte betalar för förbrukat flöde. På de ställen man tar ut delad avgift (flöde + energi) så kostar det mer ju lägre temperatur man får in i huset eftersom man då förbrukar fler m3 vatten per KWh.
 
Långsökt fråga kanske, hur många kwh går det till en normal dusch? (5min) :surprised:
 
zappafan skrev:
Långsökt fråga kanske, hur många kwh går det till en normal dusch? (5min) :surprised:
Om vi utgår från att duschen tar 20kW (exakt värde för din dusch får du genom att vrida på den och titta på förbrukningen på fjärrvärmecentralen) så blir det 20/60x5 = 1.67kWh
 
Ja man tackar & bugar för informationen...:cool:
 
Gabbe1 skrev:
Om vi utgår från att duschen tar 20kW
Kan vara en rimlig siffra. När jag fyller badkaret åt barnen så har jag ungefär 25kW effekt. Det är inte gratis att bada barnen mao. :)
 
Är detta rätt? jag skickar ut 41+ ut till elementen från växlaren när det är -22 och elementen är ställda på läge 4, parallelkurvan är ställd på +4 och tilloppskurvan är på +0,5. Då har jag 22+ i huset

Mvh Lars i Malmberget
 
Redigerat:
Låter ju toppen, välisolerat hus? låg förbrukning antar man åxå...:cool:
 
Hejsan!
Taket är extra isolerat, 70cm isolering där, väggarna är 27 cm tjocka, treglas fönster. Låg förbrukning det kan jag inte svara på ännu för än i 1 november 2009.
Jag har laborerat med anläggningen från 1 novembert tills nu, så nu kanske det är åt rätt håll med anläggningen.
Glömde att skriva jag har satt en max gräns på vad fjärr växlar kan skicka ut i elementen den är satt på 58 grader.

Mvh Lars
 
Redigerat:
lars_ skrev:
Hejsan!
Taket är extra isolerat, 70cm isolering där, väggarna är 27 cm tjocka, treglas fönster. Låg förbrukning det kan jag inte svara på ännu för än i 1 november 2009.
Jag har laborerat med anläggningen från 1 novembert tills nu, så nu kanske det är åt rätt håll med anläggningen.
Glömde att skriva jag har satt en max gräns på vad fjärr växlar kan skicka ut i elementen den är satt på 58 grader.

Mvh Lars
Ja, då är du bara att gratulera (och med så mycket isolering så är det inte så konstigt). Själv måste jag pumpa in mycket mer värme i huset för att få samma inomhustemp vid betydligt högre yttertemperatur. Så om du har behagligt inomhusklimat så skulle jag vara nöjd.
 
Kul å veta storleken på huset/byggår? trodde flesta norrlänningar hade ved eller pellets...:)
 
Hejsan!
Huset är byggt 1962, och det är en 1planare med källare, 81kv uppe 81 nere.
När jag köpte huset så var det uppvärmt med pellets, Albin panna från 1980 och Iwbo brännare från 2004 och det funkade mycket bra, men jag tyckte att det var för mycket jobb med det, sota, bära pellets säckar, mm + att panna började bli till åren.
Jag har slagit i gång luft värme pumpen nu " Ivt 12 G-RN" så det skall bli kul att se vad fjärrväxlarn skickar ut nu till elementen när det blir -22 ute, jag tror att det är en bra kombination med fjärrvärme + luftvärmepump.

Mvh lars
 
Vid -20 så skickar fjärrväxlarn ut +34 grader:) till elementen, när luftvärmepumpen är på.
Så nu kan jag säga att jag är nöjd med färrvärme inställningarn.

Mvh Lars
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.