hej,
vi rollade de matta linoljefärgen i taket. korthårig lackroller.... och snabb efterstrykning med fasadpensel för strukturens skull. Funkade kanon.

((jag kommer aldrig mer pensla taken med linoljefärg))

//Micke
 
På fönsterbrädorna där man ställt krukor etc samt på väggar där det hängt saker har jag fått riktigt gula märken men taken ha jag aldrig märkt av. Beror väl på att hela ytan gulnar "jämt". Dessutom avtar och försvinner väl "missfärgningen" efter några år?

Och om man har i lite grön umbra i det vita får man dels ett mjukare tak samt syns det mindre att det gulnar.
 
Det blev Gysinges linoljefärg - utan terpentin och annat illaluktande. Har avverkat de första metrarna och det är klart uthärdligt - med bra (dyr) pensel och inte minst eftersom resultatet blir så bra!
 
Topp!
 
Jag tänker alltid när jag målar första strykningen att det är så lätt att måla och det blir så bra...täcker bra, och det blir ju sån skillnad mot hur det var innan man började måla. Penseln går lätt på brädorna och jag ska aldrig använda nån annan färg igen...

Sen kommer andra strykningen och varje gång ångrar jag mig, det går trögt eftersom penseln biter mer i det tidigare färglagret och det syns egentligen ingen skillnad, kanske skulle jag måla med annan färg så det går lättare...

Sen sista strykningen är jag helt fast igen, det flyter på lätt med penseln, det är sista gången och resultatet är fantastiskt...aldrig att nån annan färg hade gett samma resultat...

Och sen börjar man på nästa projekt som ska målas och jag tänker likadant igen ..och sen nästa :D
 
Jag är förmodligen lite skadad. Jag tycker nämligen balsamterpetin luktar gott.
 
AstaS skrev:
Jag är förmodligen lite skadad. Jag tycker nämligen balsamterpetin luktar gott.
Japp, det ska nog inte vara mer där nu. :)
Det är väl inte så hemskt med lite balsamterpentin. Men jag tycker inte skillnaden rent målarmässigt blir så enorm. Men det beror förstås på hur mycket man häller i....
Tycker faktiskt att det går lättare att jobba med Gysinges än färg jag provat som haft terpentin tillsatt från början. Andra faktorer kan förstås också spela in, vad vet en glad amatör?
 
Per_N - är också en glad amatör. Det är därför det är så roligt att testa olika sorters färger. Har dock målat mycket med vanlig oljefärg (tavlor alltså) och då använt balsamterpentin så jag är väl tillvand :)
 
Med risk för att betraktas som "förädare" i byggnadsvårdskretsar kan jag ge ett konkret tips
angående takmålning. Jag har ett hus från c:a 1880 med mycket fina locktak. Jag har målat dessa med Mills Slip, en modern slipstrykningsfärg. Jag tycker mig fått ett mycket bra resultat med en fin matt yta. Jag kommer nu att testa att måla ett annat 1880-talstak med en helmatt grundfärg från Biltema som jag haft positiva erfarenheter av i andra sammanhang.
Båda dessa färger är lättstrukna och ger ett i mina ögon lika bra synligt resultat som "kulturfärg". Det finns självklart även ekonomiska skäl för mina val.
 
"Med risk för att betraktas som "förädare" i byggnadsvårdskretsar kan jag ge ett konkret tips
angående takmålning. Jag har ett hus från c:a 1880 med mycket fina locktak. Jag har målat dessa med Mills Slip, en modern slipstrykningsfärg. Jag tycker mig fått ett mycket bra resultat med en fin matt yta. Jag kommer nu att testa att måla ett annat 1880-talstak med en helmatt grundfärg från Biltema som jag haft positiva erfarenheter av i andra sammanhang.
Båda dessa färger är lättstrukna och ger ett i mina ögon lika bra synligt resultat som "kulturfärg". Det finns självklart även ekonomiska skäl för mina val."

Ett bra resultat direkt efter målning kan nog många färger ge, men frågan är hur färgen ser ut efter kanske 20 år. En del moderna färger håller säkert bra även i längden medans andra lätt flagnar och ger mycket arbete vid nymålning. Att det skulle vara någon ekonomisk vinning jämfört med "kulturfärg" har jag svårt att tro. Ett limfärgsmålat tak kostar inte många kronor. Sist köpte jag 25 kg krita för 200-300 kr och så lite lim på det så kan man måla alla tak i trakten för en överkomlig peng!
 
Den färg jag använder (från känt byggnadsvårdscentrum) är visserligen inte billig, men räcker hur länge som helst - nästan. Och så känns det rätt bra att veta att man verkligen "jobbat in" den i underlaget. Borde borga för lång hållbarhet hoppas jag.

Eller så kan man se det så här: Jag har en tre år gammal Skoda, som jag gladeligen skulle kunna tänka mig att reparera med piratdelar från Biltema eller motsvarande lågpriskedja. Och hade jag ett LB-hus från 1984 skulle jag nog kunna tänka mig att rolla taken med färg från Rusta eller ÖB. Men jag skulle inte köpa bromsbelägg eller motorolja till en Jaguar på Biltema. Och i den jämförelsen är mitt hus en Jaguar (om än ordentligt begagnad och lite sliten) snarare än en Skoda.
 
Redigerat:
Man ska vet att dom gamla färgerna åldras på ett vackert sätt. och dom gamla färgerna menar jag linoljefärg och limfärg.Dom andra lägger sig på ytan och flagar med stora flagor. Man ska åldras på ett värdigt sätt. Sen tycker jag att Gysinge inte är det bästa stället att handla på, utan åk dit och få inspiration, fin miljö, vist, men. Det är för dyrt.
 
Äh, om man nu inte vill vara ortodox med limfärg, eller i vissa fall linoljefärg (ej matt), så kan man väl köra med slipstrykningsfärg om man tycker den funkar bra. Ett innertak utsätts inte för något slitage att tala om och mer "förräderi" än matt linoljefärg är det knappast. Att sedan limfärg är både oslagbart vackert och billigt är en annan femma.

Träig snickare: Allt är inte dyrt hos Gysinge. Vissa produkter är prisvärda eller iaf billigare än i andra byggnadsvårdsbutiker. Det finns fler i branschen som vet att ta bra betalt.
 
Alla gör som dom vill. Hade så gott.
 
Jovisst, jag tycker att Gysinges färger är riktigt bra och förhållandevis prisvärda. Vill man använda en slipstrykningsfärg tillverkar förresten Wibo en som är baserad på linolja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.