Status
Tråden går ej att kommentera.
Havsutsikt skrev:
Hoppar av tråden nu, känns som en privat sak mellan Per K och Heda.

Tack för mig:)
Ok! tack och hej. denna tråd intresserar väldigt många andra, inklusive mig själv.
 
Frågan om omflyttning av bättre/sämre isolering är i högsta grad levande i den aktuella BBR - men till skillnad från äldre varianter specificeras inte, vad jag förstår, några avdrag för solinstrålning, ej heller några generella påslag för att man har fönster och dörrytor - vad gäller tillåten Um för huset. I äldre Boverksregler åkte Um,krav upp med ganska rejäla påslag om man hade fönster och/eller dörrar i klimatskalet (vilket man normalt sett hade....) . Detta gällde till en övre gräns, efter vilket man inte fick tillgodoräkna sig några fler watt.

I dag struntar regelverket i vad du bygger huset av - bara du håller den samanlagda energiförlusten under 0,5 W/m2K - och detta utan någon hänsyn tagen till inflöden av energi genom fönster eller annat. Detta gör det svårt att bygga med endast fönster.

/per
 
En tanke bara Per, du har din fönster vägg och även andra stora fönsterytor i nordöstligt läge. Det gör ju inte saken bättre.

En fråga också, varför satsade du inte på en riktigt stor bergvärmeanläggning från början som du kunde ha en behaglig temperatur med utan att det går allt för mycket kw?
 
Redigerat:
Hej Bumpaberra,
hur vet du vilken riktning vi lagt fönstren??

Nåväl, det stora fönsterpartiet är lagt i NO riktning av en orsak - solinstrålning. Vi har bott i huset i 3,5 år nu och de enda problem vi upplever är just solen, som gör arean innanför fönstren olidligt varm då det är fullt solsken. Vi har varken kallras eller kondensproblem på fönstren. Vi har en bergvärmeanläggning idag (sedan 2006), och hade alltid planerat att installera en. Men, i och med att vi byggt mycket själva beslöt vi att för enkelhetens skull installera en elvärmepatron så att vi snabbt kunde värmesätta golvslingorna. Som HedaredsKristofer (och andra) säger - det är viktigt att torka ut fukten i tid. Som du kanske kan tänka dig var det 1000 och en grej att fixa innan vi kunde flytta in (vi bodde en tid hos mina föräldrar efter vi hade sålt lägenheten, så vi ville inte dra ut på flytten längre än vi var tvungna). Vi hann helt enkelt inte skaffa pumpen innan vi flyttade in.
Sedan pumpen installerades har vi haft det varm och gott inomhus. Men, vi strålar fortfarande ut enorma mängder värme genom Excellentväggarna - och möglet växer på varje vinter.

Hade vi inte haft elpatronen den första höstvintern vet jag inte om vi hade upptäckt väggarnas värmeförluster - värmepumpen ger låga elförbrukningssiffror, om man inte tänker på att man pumpar in 4 ggr mer energi via pumpen så missar man att förbrukningen är hög.

Vi hade tur helt enkelt.

må väl
per
 
I
Per_Kylsten skrev:
---
Vi har bott i huset i 3,5 år nu och de enda problem vi upplever är just solen, som gör arean innanför fönstren olidligt varm då det är fullt solsken.
----

Se där. Där kom beviset för att fönsterytan är boven i dramat :rolleyes:

Fönster (även om det är 4-glas isolerglas som i Danmark) fungerar inte som backventiler (släpper inte in kyla och släpper inte ut värme). Det blir lika åt båda hållen. För varmt genom solinstrålning sommartid innebär att det blir lika stor värmeenergiutstrålning vintertid.
____________________
Byggaren
 
imported_Byggaren skrev:
För varmt genom solinstrålning sommartid innebär att det blir lika stor värmeenergiutstrålning vintertid.
Någon sådan koppling finns väl ändå inte?!

Jag kan inte riktigt förstå hur ett sådant enormt intresse har skapats för dessa fönster. Att Heda väljer att föröka leda över samtalet till något annat än deras väggar kan jag förstå, det är taktik, men alla som läser frågeställningen i denna tråd borde begripa att detta inte är kärnfrågan.
 
Nej.

Glas är transparent för synligt ljus men inte för IR.

Energi i det synliga omrodet kan fritt komma in (och ut - med det är inte så stora absoluta tal som strålar ut på detta sätt) medan värmestrålningen reflekteras.

vänligen

per
 
Jag chansade lite efter att ha tittat på din hemsida på själva byggbilderna. Det står ju tidig morgon och så.

Fattar inte riktigt att möglet växer till sig varje år. Är det en massa fukt i hörnen? Jag lider hur som helst med er och hoppas detta löser sig och att lärdomar dras så vi slipper se liknande fall.

Har ni fått någon ny tid för tinget ännu?
 
bumpaberra skrev:
Jag chansade lite efter att ha tittat på din hemsida på själva byggbilderna. Det står ju tidig morgon och så.
Rena rama Sherlock....

bumpaberra skrev:
Fattar inte riktigt att möglet växer till sig varje år. Är det en massa fukt i hörnen? Jag lider hur som helst med er och hoppas detta löser sig och att lärdomar dras så vi slipper se liknande fall.

Har ni fått någon ny tid för tinget ännu?
Nej -det är inte blött så det rinner. Men det växer lika fullt till varje vinter - inget över den varma perioden.

Att döma av Hedareds omkonstruktion av väggarna tror jag att lärdomarna redan är gjorda och omsatta i praktik.

Vi har inte hört något om en ny tid - en ny inlaga skall skickas till rätten på måndag.....

Tack för din omtanke.

per
 
Per_Kylsten skrev:
Hej igen,
vad/hur menar du - tvärt om?

/per
Hej!
Ja, vad menar jag med "tvärtom", egentligen? "Tvärtom" är kanske radikalt uttryckt, men jag tycker då jag läser vidare i HEDA:s inlägg (inte minst det länkade materialet: http://www.heda.nu/default.asp?lid=14&show=1 ) att byggherren gjort val som strider mot de fackmän han anlitat. Vad jag kan utläsa har man då man dimensionerat värme- och ventilationssystemet utgått från ett hus med ett visst U-värde och fönster i en viss omfattning och prestanda. Detta har gett rekommendationer från byggherrens konsulter på ett värmesystem på 14+4 =18 kW samt förslag på ett ventilationsaggregat som skall ge tillräcklig luftomsättning.

Byggherren har sedan valt att bygga ett hus med bl.a. högre U-värde, större fönsterarea och fönster med lägre prestanda – och som lök på laxen ”kompenserat” detta med att installera både värme- och ventilationssystem med lägre kapacitet än vad konsulterna föreslagit.

Det är vad jag dristade mig till att kalla ”att göra tvärtom”. Det kanske hade varit bättre att välja något annat uttryck, men OK. Vad skall en byggkomponentleverantör kunna göra åt sådant agerande? Har man inte som byggherre ett visst ansvar att följa de råd man får från de konsulter man anlitar, eller varför anlitar man annars konsulter?

En enkel och uppenbar fråga som måste ställas: Varför valde byggherren att inte isolera insidan av väggarna för på så sätt närma sig de U-värden som dimensioneringen av värmesystemen (och energibalansberäkningen) förutsatte?

Du frågar också hur det gått med mitt eget husbygge. Det har gått problemfritt – jag har inte ens köpt tomt… Det blev köp av ett begagnat hus som jag istället renoverat och byggt ut utan några direkt komplicerade frågor att brottas med (förutom att tidplanen spruckit med marginal ). Innan det blev så, ägnade jag dock många tankar på att bygga nytt – och då var det bl.a. fuktdimensionering och val av tekniska system som jag såg som några av de viktigaste frågorna att ha järnkoll på.
 
imported_Byggaren skrev:
Se där. Där kom beviset för att fönsterytan är boven i dramat :rolleyes:

Fönster (även om det är 4-glas isolerglas som i Danmark) fungerar inte som backventiler (släpper inte in kyla och släpper inte ut värme). Det blir lika åt båda hållen. För varmt genom solinstrålning sommartid innebär att det blir lika stor värmeenergiutstrålning vintertid.
____________________
Byggaren
Om du tar reda på hur ett växthus kan bli varmt när solen skiner in så kanske du ändrar uppfattning ;). Ledtråd, synligt ljus versus IR ljus...
 
Mitt forsta inlagg i traden...

Jag tycker att Pers situation ar mycket olycklig, och att allt dribblande med for stor fonsterarea, pastaenden om underdimensionerat ventialtionssystem och annat har overskuggat stor del av det vasentliga som ror Pers konflikt med HEDA, namligen koldbryggor. Ratten kanske kommer att ogilla Pers krav pa HEDA, men da handlar det inte om koldbryggor utan om sammantagna faktorer som kan fria HEDA fran sitt ansvar.

Per borde lata en sakkunnig analysera koldbryggornas inverkan pa vaggarnas U-varde. Visar det sig att for mycket varme lacker den vagen, dvs att av HEDA deklarerat U-varde overskrids, sa har han visat att HEDA inte uppfyller sitt atagande som leverantor. Beroende var pa elementen koldbryggor lokaliseras, kan det a andra sidan leda till att ansvar utkravs av montageteamet. Risk for att alla skyller pa alla, precis som traden illustrerar, och det slutar sallan rattvist nar lagen far saga sitt.

"Goda" rad om isolering innifran innebar att man samtidigt gar miste om husets formaga att ackumulera solenergi som stralar in via stora fonsterpartier. Nagon fran Stockholm redogor har for sina resultat som overraskar positivt.
Dessutom kan fuktbalansen rubbas i annu hogre grad vid just isolering innifran, men det kanner Per sakert till.

Hur det an slutar, onskar jag Per lycka till, och resulterar alla vandor i nagot, sa bor det bli tillaggsisolering pa utsidan. Det skulle losa problem med koldbryggor i alla fall.
 
imported_Byggaren skrev:
Se där. Där kom beviset för att fönsterytan är boven i dramat :rolleyes:

Fönster (även om det är 4-glas isolerglas som i Danmark) fungerar inte som backventiler (släpper inte in kyla och släpper inte ut värme). Det blir lika åt båda hållen. För varmt genom solinstrålning sommartid innebär att det blir lika stor värmeenergiutstrålning vintertid.
____________________
Byggaren

"Lågemissionsglas

De höjda energikostnaderna har ökat intresset för att tillvarata den gratisenergi, som kommer från sol och himmelsstrålning, vilket lett till utveckling av de selektiva lågemissionsglasen (energiglas).

Dessa glas är belagda med metallskikt, som har låg reflektion i det energiintensiva, synliga våglängdsområdet men hög reflektion i det långvågiga området. Resultatet blir att solenergi icke i samma utsträckning, som vid starkt reflekterande glasytor, hindras att komma in i rummet och uppvärma detsamma under den ljusa delen av dygnet.

Vid mörker avger rummets väggar och inventarier värme i form av långvågig strålning ut genom fönstren. Den selektiva lågemissionsrutans beläggning har egenskapen att reflektera den långvågiga strålningen tillbaks in i rummet, och man får därigenom den dubbla effekten av strålningsvinster under dagtid och minskade strålningsförluster både under dagtid och under mörker."

Saxat fran glasklart.se
Nu ar det val anda glasklart, eller hur?
 
  • Image9.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Isolde: Glasklart är det väl knappast, eftersom det ju antagligen inte är sådana glas som Per har... Tala om att dribbla med olika faktorer som inte har med fallet att göra... :cool: För övrigt vetter Pers fönster mot NO så någon vidare solinstrålning blir det ju inte...

Sedan verkar du ta Pers ord för absolut sanna medan Hedareds ord bara är påhitt? Det är tillåtet att ha köldbryggor i konstruktionen och förekomsten av dessa är ju inte i sig något bevis på att något är felkonstruerat. När de anger ett U-värde på en konstruktionsdetalj så kan de ju kompensera en köldbrygga med mer välisolerade väggpartier för att på så sätt på ett genomsnittligt U-värde som är enligt önskemål.

Alltså, vad jag verkligen skulle vilja ha klargjort från Pers sida är följande:

1. Ventilationen: Vilken volym har hans hus och vilket statiskt mottryck har han i ventilationssystemet? Dvs, hur har han försäkrat sig om att hans ventilationssystem verkligen når upp till de krav som han säger att han uppfyller? Han kan ju inte ta ventilationsaggregatets friblåsande kapacitet och använda detta värde för att kalkylera luftomsättningen.

2. HUR har Per kommit fram till att det är väggarna som har ett högre U-värde än specificerat? HUR har Per kunnat utesluta att det är fönstren som läcker mer energi än han beräknat. Här nöjer jag mig INTE med att han citerar U-värden från fönstertillverkaren eller liknande. HUR???

Och kom nu inte och påstå att ventilation och fönster är ovidkommande i fallet. Detta argument håller jag inte alls med om. Ventilationen är helt klart relevant för mögelproblemet och fönstren är helt klart relevant för energiförbrukningen, så jag förstår inte de som anser belysning av dessa faktorer som dribblande...
 
Lekkamraten skrev:
Det är så att säga inte helt enkelt att tvista inför skiljenämnd och man måste behärska skiljemannarätten fullt ut för att inte förlora av enbart processrättsliga skäl. Förfarandet är tänkt för snabba tvistelösningar mellan jämbördiga parter såsom företag, kommuner, landsting och stater, inte för tvister med konsument och näringsidkare där konsumenten vanligen uppfattas som den svagare parten.
Det lekkamraten säger är viktigt. Det är vansinne att rekommendera lekmän att använda skiljedomsförfarande i tvistlösning. Det kräver jämbördiga proffs, på båda sidor. Vi rekommenderar alltid privatpersoner, bostadsrättsföreningar mm att föreskriva att tvister ska lösas i allmän svensk domstol i sina upphandlingsdokument. Svenska domstolar är gratis och ojäviga. Att ens ombud kan kosta pengar är en annan sak. Dom blir inte billigare i ett skiljedomsförfarande.
/thomas, arkitekt, projektledare, KA (cert)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.