Enligt min logg så ligger den på ca 41 grader vid 5-7 graders utetemperatur.
Tror jag kommit på svängningarna i min tempgraf nu, satte en inomhusgivare för längesedan för att bryta värmen om det blir för varmt på övervåningen vid stark sol.
Har ökat den termostaten nu, så får jag nog börja justera in växlaren från början igen.
 
Jag har även jag ett delikat problem. Det är så att jag sitter på ett hyreshus med 4 lägenheter samt ett gårdshus där jag själv bor. Till gårdshuset går en kulvert med FV. Jag har försökt att justera in fv för att dels vara så ekonomisk för mig som möjligt och dels vara så ekonomisk för eon som möjligt för att jag den dagen de kommer börja med m3 debitering ligga steget före.

Jag har lyckats få en hyfsat stabil inställning hos mig själv (bra isolerat) men hos hyresgästerna (sämre isolerat), spciellt en äldre tant, blir det kallt när det är en sisådär 7-8 grader ute och framförallt när det blåser.

Jag funderar på vad som är den bästa inställningen för mitt system. Har nu kurvan på ca 0,9 och det fungerade ganska bra när det var lite kallare ute här förra veckan. Igår blev jag dock uppring och utskälld för att det var för kallt och tanta hade 18 grader inomhus (7 ute). Hur göra? Dra upp paralellförskjutningen något steg och lämna kurvan orörd?

Jag kommer då hos mig få radiatortermostater som reglerar on/off istället för mjukreglering spelar detta någon roll? Skall jag dra ner på min fördelare istället och i så fall på tillopp eller retur? Det finns på tilloppet en vanlig ventil med handvred (ser ut som en termostat ungefär) och på returen en ventil som stryps med en insektsnyckel.

Systemet ser ut ungefär såhär:
 
  • FV.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Emil!

Min erfarenhet är att det är en omöjlig uppgift att med enbart utomhusgivare vid väderomslag hålla en jämn temperatur i huset.

Det finns något som heter rumsgivare. Då bli det bättre. Men det är ju inte gratis.

Mvh Leif
 
Har nu varit i kontakt med Alfa Laval angående min fjärrvärmecentral Cetetherm mini, med utegivare, och fick lite nyttig info:

Två reglerfunktioner att välja mellan:
a) Kurvlutning (dipswitchen ute), eller
b) Parallellförskjutning (dipswitchen intryckt)

Man kan alltså inte göra båda samtidigt, lite synd för den som vill finlira. När man kör med parallellförskjutning är det mittenkurvan 1,0 man flyttar upp och ner.

Enligt Alfa Lavals support blir det oftast bäst o enklast så här:
a) Använd parallellförskjutning
b) Hitta rätt grundinställning med alla radiatortermostater fullt öppna
c) Option; Vill du använda termostaterna som toppbegränsare så kan du flytta upp kurvan ett steg, och ställa in termostaterna på önskad maxtemp, t ex 23 grader.

Min egen erfarenhet av allt detta:
Parallellförskjutningsläget fungerar bäst hos mig, och faktiskt förvånansvärt bra. Och det verkar även fungera bäst med radiatortermostaten fullt öppna. (Men jag ska göra ett försök till med att ha dem som toppbegränsare - det känns ju lite fel att ha varma element när innetempen är mer än en grad högre än vad man önskar.)
 
Har ju just blivit med fjärrvärme och många frågor cirkulerar uppe i huvudet
Värmeväxlaren är en Swetherm RF/D med Danfoss reglercentral ECL C-110

Optimala inställningar mottages tacksamt

Märker att radiatorerna är betydligt varmare upptill än nertill, är detta normalt?
Har läst i denna tråd om innegivare som tydligen anses som fördel för att bla. erhålla jämn värme, gissar att en sådan innegivare ansluts i reglercentralen, är det något som man fixar själv?

Läser också om inställning av temp på reglercentralen, i min apparat har jag siffran 20 som grundvärde, är den att jämföra med 0+-8 som jag sett att andra har som inställningsvärden?

Bor i Norrbotten just nu bara -16
 
Har läst igenom denna tråd ett par gånger och börjar fatta lite tror jag
En rumsgivare skulle nog göra sin tjänst när man tex eldar i braskaminen, solen ligger på osv., kollade på Swetherms hemsida och där ser man hur inkoppling görs.
Om jag fattat rätt så reglerar en innegivare snabbare och mer exakt än radiatortermostaterna, är jag på rätt spår där?

En fråga till, har ett fristående garage/förråd också med fjärrvärme via kulvert från huset där jag kör med en betydligt lägre temp, ca 10 grader, vad händer när innegivaren säger att den inte vill ha mer värme i huset, blir det svinkallt i garaget då med frysrisk tom.?
 
runte!

Som du förstår på namnet så skall dessa rumsgivare sitta ett i varje rum. Även garaget.
måste ha en.

Detta är ju inte gratis. Men jag tror man tjänar in denna utrustning på 5 år.

Eftersom utomhusgivaren alltid är placerad i norrläge minst 2 meter från fönster och dörrar.
Så är det ingen bra lösning under höst och vår.

Det kan ju vara minusgrader på norrsidan. Men solen lyser. Det blir 10+ på södersidan.
Men fjärrvärmen tror det är kallt.

Hur man än vänder sig så har man rumpan bak
 
Jag flyttade in i ett ganska nytt hus (2003) med fjärrvärme i höstas och har sen dess driblat en hel del med inställningarna. Huset är i 2 våningar med full takhöjd även uppe (nyfunkis), 70 kvadrat nere och 60 uppe.

Jag har läst igenom denna tråd och lärt mej mkt och även fått en hel del bekräftat.

Jag har en växlare från LPM med en "styrcentral" från Siemens, den jobbar med en utegivare och danfoss termostater på radiatorerna.
Mina inställningsparametrar skiljer sej lite från övrigas.
Jag har parallelförskjutningen inställd på 20 (20grader!?) och kurvan på 12,5.

Termostaterna står på knappa 3 på bottenvåningen förutom i hall, tvättstuga och badrum där dom står på 2,3 och då hålls temperaturen på ca. 21 grader i hela nedervåningen (även i de lägre ställda rummen). På övervåningen står samtliga termostater på 2,3 och då hålls lite drygt 20 grader i dessa rum, förutom i vårt sovrum där termostaten står på 2,0 och det är ca. 19,5 grader.

Nu till min fundering... Det verkar inte spela nån större roll om parallellen står på 17, 20 eller 23 för termostaterna reglerar flödet för att hålla temperaturen enligt sin inställning. Likaså är det om jag aktiverar nattsänkning i växlaren, då korrigerar termostaterna på radiatorerna upp flödet.

Har jag nåt att tjäna på att ändra från nuvarande 20 till exempelvis 17 eller 23? På momentanförbrukningen märker jag ingen större skillnad men över några dygn kanske det finns kWh att tjäna? Om jag har tolkat det som stått tidiagre i tråden rätt så skulle leverantören (Vattenfall i Uppsala) uppskatta om jag körde på 17 istället för exempelvis 20 eller 23....

Det jag är mest ute efter är om jag själv kan tjäna pengar, men om miljön och Vattenfall också kan tjäna nåt på det hela så är dte bara bra.

Kan tillägga att jag hela tiden ligger ca 500kWh högre i förbrukning per månad än min närmsta granne med ett precis likadant hus och liknande inställningar... men då gör vi av med 20 kubikmeter tappvatten i månaden och han knappa 10... Antar att den största skillnaden ligger i uppvärmning av duschvatten osv...
 
Jonas Uppsala skrev:
Nu till min fundering... Det verkar inte spela nån större roll om parallellen står på 17, 20 eller 23 för termostaterna reglerar flödet för att hålla temperaturen enligt sin inställning. Likaså är det om jag aktiverar nattsänkning i växlaren, då korrigerar termostaterna på radiatorerna upp flödet.

Har jag nåt att tjäna på att ändra från nuvarande 20 till exempelvis 17 eller 23? På momentanförbrukningen märker jag ingen större skillnad men över några dygn kanske det finns kWh att tjäna? Om jag har tolkat det som stått tidiagre i tråden rätt så skulle leverantören (Vattenfall i Uppsala) uppskatta om jag körde på 17 istället för exempelvis 20 eller 23....

Det jag är mest ute efter är om jag själv kan tjäna pengar, men om miljön och Vattenfall också kan tjäna nåt på det hela så är dte bara bra.
Kan du få samma värme inomhus med lägre inställning på reglercentralen så är den inställd högre är vad termostaternas inställning är. Har du testat att sänka på reglercentralen tills det blir för kallt inne?

Det du tjänar på att sänka framledningstemperaturen i ditt system är framförallt att du får värmen dit du vill. Du minskar värmeförluster närmast värmeväxlaren. Sen så utnyttjar du fjärrvärmen effektivare och ger större lönsamhet åt leverantören som får mindre förluster och behöver pumpa runt mindre vatten.
 
AnteB skrev:
Det du tjänar på att sänka framledningstemperaturen i ditt system är framförallt att du får värmen dit du vill. Du minskar värmeförluster närmast värmeväxlaren. Sen så utnyttjar du fjärrvärmen effektivare och ger större lönsamhet åt leverantören som får mindre förluster och behöver pumpa runt mindre vatten.
Du får också jämnare värme över hela radiatorytan (vilket kan ge bättre komfort vid större radiatorer, du får värme närmare golvet och bättre fördelad strålningsvärme nära radiatorn), du löper också mindre risk att få tjutande termostatventiler eftersom de kommer att stå mer öppna.

Själv så har jag ett lite obalanserat system så jag måste ha ganska hög framledningstemperatur för att inte få för kallt i vissa rum. Tills jag kommer mig för att byta radiatorer där så uppväger inte nackdelarna för mig (jag har värmeflyttare i "pannrummet" så jag kan ta tillvara viss del av värmeförlusten där). MAO det finns andra saker med huset som ligger före på listan. :)
 
Tack för svaren!

Jag ska testa å dra ner inställningen på växlaren till 18 och kontrollera om det räcker för att hålla värmen i alla rum under en längre tid. Men jag borde ju inte behöva röra termostaterna på radiatorerna.... för gör jag det så borde temperaturen i rummen öka och jag gör av med mer energi...eller hur?
Jag är bara lite fundersam med att termostaterna står så lågt... Hemma i mina föräldrars oljeeldade hus stod termostaterna alltid på 3,5-4 på vintern.... å då höll dom samma temperatur som jag gör här. Antar att de då beror att det är bättre isolering här, deras hus var från 40-talet.
Men, en termostat jobbar ju för att hålla en viss temperatur, om den är inställd på samma säg 3 så borde den jålla samma temperatur i alla hus oavsett isolering, då den ju automatiskt ökar flödet om dte är stora förluster iom. dålig isolering.... eller?

Har en fundering till:
Instrumentet från vattenfall (Schlumberger CF ECHO) visar följande: förbrukade kWh och kubikmeter, framledningstemperatur, returtemperatur, förbrukad "temperatur", momentanförbrukning av vatten samt momentanförbrukning i kWh. (alla temperaturer alltså på FV-sidan)
Jag har noterat att famledningsteperaturen verkar variera rätt mycket, jag antar att det delvis kan bero på vår förbrukning då det väl är naturligt att tempen ökar om man duschar och förbrukar mkt FV så det blir bättre flöde och vattnet inte står och svalnar i rören in till vårt hus. Framledningstemperaturen (enligt vattenfalls mätare) har varierat mellan 65 och 90 grader vid olika tillfällen då jag har läst av, är inte det en oväntat stor skillnad?
Jag tycker också att det verkar som det kostar färre kWh för mej när temperaturen ligger runt 65-70 än när det är runt 85-90.... kan det vara så?

mvh
Jonas
 
Nog får du röra på termostaterna om du kör pissljummet i systemet för att hålla samma innetemp, men så ska man göra med fjv tydligen...:D Ante B säger att det går ju lika många kwh hur man än gör, om man bortser från hur/om man räknar liter/kwh fjv man använder..(vilket inte skeå-kraft gör..) tror framledningstemp inte spelar nån roll :rolleyes:
 
zappafan skrev:
Nog får du röra på termostaterna om du kör pissljummet i systemet för att hålla samma innetemp, men så ska man göra med fjv tydligen...:D Ante B säger att det går ju lika många kwh hur man än gör, om man bortser från hur/om man räknar liter/kwh fjv man använder..(vilket inte skeå-kraft gör..) tror framledningstemp inte spelar nån roll :rolleyes:
Tror du eller vet du?
 
AnteB skrev:
Tror du eller vet du?
ställer samma fråga tillbax, det är ju du som skrivit handboken för fjv-värme..;) tyckte det var "nån" som skrev man skulle öppna upp ventilerna på fullt & sen justera på centralen, framledningstempen är väl inkommande från fjv-verket så då kan det väl inte ha nån betydelse om man tar ut 29-50grader till husets system? ps verkar som du är vedeldare Ante B...:p
 
zappafan skrev:
ställer samma fråga tillbax, det är ju du som skrivit handboken för fjv-värme..;) tyckte det var "nån" som skrev man skulle öppna upp ventilerna på fullt & sen justera på centralen, framledningstempen är väl inkommande från fjv-verket så då kan det väl inte ha nån betydelse om man tar ut 29-50grader till husets system? ps verkar som du är vedeldare Ante B...:p
Jag syftade på framledningstempen på radiatorkretsen, den ska gärna vara så låg som möjligt. Du kan inte göra så mycket åt framledningstempen på fjärrvärmen annat än att ringa och klaga. :) Och jo, man ska öppna termostatventilerna på radiatorerna fullt när man justerar in en väderkompenserad reglering. Sen så har det faktist inte så stor betydelse för den totala energiförbrukningen i en villa om man reglerar sin värme med termostaterna eller med reglercentralen. Iallafall inte om man har isolerade stamar. Det som man bör vara medveten om är att man direkt påverkar verkningsgraden i hela fjärrvärmesystemet beroende hur man använder värmen, det har en direkt påverkan på taxorna. Men det är ju oftast lite svårt för gemene man att förstå kostnader som inte kommer direkt. :) För att alla ska ha glädje av låga taxor så måste alla hjälpa till genom att inte använda mer högvärdig energi än nödvändigt. D.v.s. kör man 53gr på varmvattnet och så kallt som möjligt på radkretsen.

Jo, jag är vedeldare hemma, där gäller exakt samma saker för reglering av inomhustemperaturen. På dagarna arbetar jag med fjv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.