Står i planeringen att bygga till vår kåk, byggd -29 med torpargrund.
Tillbyggnaden blir ca 60m2 och kommer gå runt ena hörnet på huset.
Då det kommer finnas både teknikrum (hydrofor, filter, acctank), badrum, tvättstuga och groventre i nämnda tillbyggnad vill jag ha golvvärme och helst då en platta på mark pga allt vatten som kommer flöda där.

Frågan är bara... hur gör jag med formbygge längst in mot den befintliga stenfoten? Känns inte som att jag vågar gräva alltför djupt med risk att få sättningar. Hur djupt behöver jag ens gräva? Hade tänkt att mura en form av lecablock eller dylikt.

Ska jag skita i plattan och köra på krypgrund? (vill helst inte) räcker det med att krafsa bort matjorden och padda utav tusan? (är getter under)?


några ideer nån?
 
ingen?
 
Handschakt närmast, om du är osäker på hållbarheten. Fråga en arkitekt hur tjock/ djup plattan skall vara.
Schakt till orörd botten räcker för att ställa platta på.
För övrigt, titta på mitt svar här:
http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/108925-plintgrund.html

Du kan bli tvungen att gjuta ner plintar till berg om det är vad kåken står på.
 
Jag har gjort just detta. Jag grävde bara ur så mycket närmast huset att jag fick plats med ca 15cm singel. Jag använde isolerade L-element och garagets golv ligger ca.70cm under husets och således ca 15cm under husets kantbalk, däremellan murade jag upp en rad med leca halvstenar och en mjukfog mellan leca och kantbalk. Hmm, ska se om jag har några bilder att lägga upp.
 
tackar för svaren.

I mitt fall blir nya grunden 20 cm högre än befintlig stenfot då jag vill ha samma golvhöjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.