Nyss inflyttad i första huset. Aldrig varit i kontakt med en bergvärmeanläggning tidigare, så det finns lite frågetecken att räta ut! ;)

Bergvärmepumpen (Nibe Fighter 1115, 15kW) för en himla massa oväsen. Pumpen står i källaren och brummandet från den hörs i "angränsande rum" en våning ovanför. Brummandet kan jag leva med (fast det kanske går att dämpa bort med mera/bättre gummifötter), men dessutom finns en otrevlig överton i hela huset när pumpen är igång som bara måste bort. Hittills har jag kommit så långt att jag tror att det är på köldbärarsidan problemet sitter. När pumpen stannar försvinner tonen.

Om pumpen är igång och jag stänger av cirkulationen i slingan så är oljudet kvar, så jag förutsätter att det inte är cirk.pumpen som är boven. Cirkulationspumpen hörs också lite, men mer som ett väsande.

Har kontaktat firman som installerade pumpen åt förra ägaren för tre år sedan, de skulle "höra av sig". Risken är dock att det blir rätt dyrt att plocka hit dem då det är en bit att åka. (Klart att det finns värmefirmor närmare, men jag tänkte att om de var bekanta med anläggningen så..)

Har ni några förslag på hur jag kan felsöka själv? Manualen är ju inte direkt informativ på den punkten...

Om det gör skillnad så är det två hål borrade om 140m vardera. Acc tank på 2- 300 liter, finns elpatron men den går inte ofta.
 
Det kan vara expansionsventilen som tjuter. Det kan gå att fixa själv om man har tur.
Under en blankförzinkad skruv sitter en justering med insex-passning.
Om den skruvas in (på en Bonus värmepump är det ca 8 varv) tills det tar stopp och sedan skruvas ut igen så kan ljudet eventuellt upphöra.
Du måste vara noga med att räkna varven exakt så att du hamnar på samma läge, annars blir det att kalla efter kyltekniker.
Kolla först att det är från expansionsventilen ljudet kommer.
 
ladda hem bruksanvisningen hoss nibe om du inte har den.
du kan köra pumparna var försig, på så sett vet du om det cirkpumpen på kalla sidan eller inte.

om ljudet följer rörena till radiatorerna så kan man montera en stålspunen slang i stället för rör, slangen ska helst vara böjd 90 grader för att dämpa ljudet bäst.

om du har skruvkompressor så låter den illa om det saknas en fas, eller om den går baklänges.
 
BAS skrev:
Det kan vara expansionsventilen som tjuter. Det kan gå att fixa själv om man har tur.
Under en blankförzinkad skruv sitter en justering med insex-passning.
Om den skruvas in (på en Bonus värmepump är det ca 8 varv) tills det tar stopp och sedan skruvas ut igen så kan ljudet eventuellt upphöra.
Du måste vara noga med att räkna varven exakt så att du hamnar på samma läge, annars blir det att kalla efter kyltekniker.
Kolla först att det är från expansionsventilen ljudet kommer.
en expantionsventil är fabriksinställd för det system den ät instalerad i. det är stort NO NO att pilla på den ! då lär alla garantier rycka direkt!
 
Jag har bara en "monterings och skötselanvisning". Antar att det är manualen.
(Nibe har inte 1115 kvar på sin sida och jag lyckas inte hitta någon annan manual heller.)

Flexibel slang låter som en bra ide om det inte går att hitta källan.
Hittar inte någon info om hur man kan styra cirk.pumparna separat. Får grotta ner mig lite mera i menysystemet på pumpen. "Manualen" är rätt kortfattad.

Hittar inte heller information om kompressortyp. Men jag har inte några trasiga säkringar, så alla faser borde vara hela. Om den går åt rätt håll har jag också problem att kolla. Faserna borde ju ligga rätt kan man ju tycka, men det är klart, duktiga installatörer har ju kopplat fel förut...
 
Är det ett högre surrande ljud som du stör dig på?

Jag har själv problem med en kontaktor som oftast surrar avsevärt högre än andra delar av pumpen. Ibland hjälper det att knacka på den.
 
Har två bekanta som räkat ut för liknande problem vid nyinstallation, främst med ultraljud. Det löstes dels genom att ansluta värmepump-värmesystem med flex/böjlig slang samt att ställa värmepumpen på (dyra) gummifötter.
 
Jag monterade flexslangar direkt vid installation ( nibe 1135 ), och hör inte våran pump i rummet ovanför.
 
Jag ska prova!

Det otroligt värdefullt att kunna få hjälp så här!
Jag har läst mycket på denna site under lång tid när vi letade hus. Nu hoppas jag att jag snabbt "kommer upp i fart" så att jag kan hjälpa andra också!

(Vissa saker lär man sig fortare än man hade önskat kanske - vår källare var inte komplett visade det sig när vi började riva ut uppreglade golv som mådde dåligt. Den utlovade betongplattan som skulle ligga under golven visade sig inte existera till exempel. Så både lite juridik och betongbyggnad kommer det bli att lära sig närmaste tiden... :rolleyes: )
 
VAD.... var det stampad jordgolv??

PROTTE
 
Det var ett tunt lager leca med träreglar (inte helt fräscha om jag uttrycker mig så...) ovan grus/sand. ca 25% av källaren kanske är drabbad. Men den diskussionen blir lite "ämnesflykt" här som de säger i "på minuten".
 
Jahopp, då var det felsökt.
Jag kan konstatera att alla proppar är hela.
Jag har inget oljud oavsett om cirkulationspumparna på kall eller varmsidan körs - bara ett väsande ljud.
Både brummandet och den otäcka övertonen kommer direkt när kompressorn startar.

Jag har svårt att kontrollera om faserna ligger rätt.

Men jag har i alla fall startat om pumpen helt för att se om det hjälpte (jo, jag har kört en och annan windowsburk och är lite skadad :p) - men det gjorde det inte heller.
 
Har också försökt leta efter information vilken kompressortyp det är, men inte hittat någon info. Hur vet man om man har en skruvkompressor? (Utan att ringa till Nibe och fråga)
 
jag har alltid trot att alla Niba 1X15 har kolvkompressor (min har det)
men brorsans 1115-10 hade skruv...

ringa nibe låter väll ganska enkelt, dom har säkert lite tipps att ge desutom
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.