Ska slipa bort färg från ett betong golv och även slipa färg från puts, frågan är vad man vill använda för verktyg/maskin? Det rör sig om en 6-8 kvadrat golv och lite mer vägg..fast när jag väl börjar så kanske putsen ändå rasar ner så jag är halvt inställd på att få skaffa en maskin till och knacka ner den med (med min vanliga tur) :rolleyes:

Inte så sugen på att hyra då det längre fram kommer behövas på fler ställen..och samtidigt har vi ingen lust att köpa nåt svindyrt. Kanske finns det nån 'ok' jula/rusta maskin för att köpa en bättre om ett par år?
 
Jag står inför samma uppgift. Har väl ca 80 kvm betonggolv i källaren som tidigare ägare av huset misshandlat med helt fel sorts färg, den flagnar och släpper.

Jag funderade på att skaffa en större vinkelslip och diamantslipskiva - men efter att ha läst andra trådar i ämnet inser jag att det nog är ogörbart. Tydligen dammar det "rätt rejält". Jag lutar istället åt att skaffa en begagnad betongslip eller hyra en större maskin, med tanke att sälja när jobbet är klart. Precis som du vill jag gärna ha egna grejjer, men ibland är det inte försvarbart ekonomiskt.

Hemmasnickrade betongslipar finns i ett par trådar, bland annat:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/87023-fattigmansbetongfraes.html
Den är inte så blodigt dyr att bygga ihop...

Putsen har jag inget tips om - min puts är bortom räddning, måste knacka ner det mesta och har därför inte forskat i frågan...
 
Grym tråd det där, tack för tipset :)
 
För att det blir dyrare i längden :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.