Ännu en skruvdragartråd men i det här fallet så är det att välja mellan olika modeller från samma tillverkare nämligen Makita. Tänker nog beställa från UK och har hittills kikat på lawsons hemsida.

Användningsområdet är privat, har en villa som det pysslas med men även en fritidsstuga med solcell och 12-volt som enda strömförsörjning. Ska byggas ett räcke runt altanen i stugan i sommar så där är ett konkret projekt, annars är det vanligt underhåll och liknande som utföres. Ska inte bygga ett hus mao. :)

Har i x antal år (cirka 8 kanske) haft en B&D Firestorm 14,4-volts maskin som väl fungerat helt ok men som bägge batterierna slutat ta laddning och denna gång tänkte jag satsa på en riktigt bra maskin från början. Det jag inte varit helt nöjd med med B&D:n är vikten, storleken och styrkan samt till viss del greppet, var en hel del märker jag nu. haha
Hur som helst så har jag ett smärre handikapp som gör att jag är lite svagare i händerna därav att jag vill ha en smidig och relativt lätt maskin. Har fingrat på Makitan i butik och den låg väldigt bra i näven. Så nu har ni lite bakgrund så då går jag över till de modeller jag kikat på men känner förvirring inför och de är:

Makita BDF442RFE 14.4V Li-ion Cordless Drill Driver
Max Torque: 44Nm
Speed: H:0-1,400rpm L:0-400rpm
Net Weight: 1.7kg
Supply This Makita BDF442RFE With: Fast charger, battery cartridges, 2 screwdriver bits, belt clip and case
OBS! Står inget om dubbla batterier.
Our Price: £173.90 (£199.99 inc VAT)

Makita BDF441RFE 14.4v 13mm Drill Driver with 2 x 3.0Ah Li-ion Batteries
3 speed Metal gear box
Max Torque: 70Nm
Speed: 3: 0-1,700rpm 2: 0-600rpm 1: 0-300rpm
Net Weight: 2kg
We Supply This Makita BDF441RFE (Replaces BDF441SFE) With: 2 x 3.0Ah Li-ion batteries with charging time of 1 Hour, Charger & Case
Our Price: £225.53 (£259.36 inc VAT)

Makita BDF453RFE 18v Cordless LXT Drill Driver (2 x 3.0Ah Li-ion)
Max Torque: 27/42nm
H:0-1300rpm L: 0-400
Net Weight: 1.8Kg
We Supply This Makita BDF453RFE With: Fast charger, 2 x 3.0Ah Li-ion, Double End PH bit.
Our Price: £204.00 (£234.60 inc VAT)

Makita BDF452RFE 18v Cordless Drill/Driver
2 speed all metal gearbox.
Forward/reverse rotation.
Variable speed trigger.
Electronic brake.
Max Torque: S/H Nm: 32/50
Speed: H:0-1-1,500rpm L: 0-400rpm
Net Weight: 1.8kg
We Supply This Makita BDF452RFE (Replaces BDF450SFE) With: Carry case, 2 x 3.0Ah Li-ion batteries and Philips Bit 2-45; Plus Free: Free Makita Work Fleece
Our Price: £209.00 (£240.35 inc VAT)

Makita BDF451RFE 18v 13mm 3-Speed Drill-Driver with 2 x 3.0Ah Li-ion Batteries
3 speed Metal Gear Box
Max Torque: 80Nm
Speed: 3: 0-1,700rpm 2: 0-600rpm 1: 0-300rpm
Net Weight: 2.1kg
We Supply This Makita BDF451RFE With: 2 x 3Ah Li-ion batteries, Charger & Case; Plus Free: Makita Work Fleece
Our Price: £243.31 (£279.81 inc VAT)

Slutpriset beror ju förstås på vilken moms lawson-his lägger på och det tillkommer en frakt på runt 300-350 Sek.
Vad jag förstått så tar alla upp till 13 mm borrar, 442 däremot verkar inte ha dubbla batterier? Specarna är iofs tagna från lawson-his hemsida så de kanske inte stämmer.

Ni kanske förstår min förvirring om vad sjutton man ska välja, kanske är lika bra att slå till på en 3-växlad när man ändå ska handla och då kanske det räcker med 14.4 volt. Är alla dessa LXT och är LXT något att eftersträva? Prismässigt så skiljer det ju inte så mycket emellan men är någon annan än den dyraste en maskin som passar mig bättre så klagar inte jag. :)

Så har ni några råd till en förvirrad själ?

Adress till lawsons hemsida: http://www.lawson-his.co.uk
 
Jag har en BDF452 som jag är väldigt nöjd med, så jag kan inte avråda från en sån.Alla maskiner du räknat upp är LXT vilket betyder att det är senaste generationens batteriserie med Li-Ion-teknik som väl är att anse som eftersträvansvärd jämfört med äldre batteriteknik, det öppnar också upp för en hel verktygsserie med allt från arbetslampor till vinkelslagskruvdragare och häftpistoler som använder samma batterier, man kan alltså köpa ett borrmaskinskit med ett par batterier och fylla på med lösa verktyg som man kör på samma batterier. Om jag ska föreslå nåt vilket kanske är svårt då jag inget vet om ditt handikapp så skulle jag kika på detta kit: http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=320334030587 bara 10mm chuck, men vardera maskinen väger väl under kilon och slagskruvdragaren klarar nog det mesta i skruvväg som kan bli aktuellt för vanligt hemmabruk, ett lätt, smidigt och starkt kit alltså. Och nersvarvade borrar finns både att köpa och kanske man kan få sina nersvarvade av nån snäll granne med svarv. Det amerikanska kitet som är identiskt sånär som på att det engelska har riktig chuck demonstreras här: http://se.youtube.com/watch?v=pHHvS6uvJ3k
 
Redigerat:
Bara nyfiken. Varför Makita? Makita är bra men inte bäst, men för dom pengarna är dom bra. Hade en Makita för några år sedan och den var bra men det finns bättre. har du testat Festools skruvdragare? Med tillbehör!?
 
Matix skrev:
Att jag klarat mig utan slagskruvdragare fattar jag inte... och när den kom med i LXT601 så fattade jag inte vad jag skulle med den till... men oj vad jag ändrat uppfattning. Slagskruvdragaren är ju så fantastiskt bra!

Klarar man sig utan slagskruvdragare kan detta vara ett bra alternativ. BHP i specialutgåva till mycket attraktivt pris.
[länk]

/Mattias
Värd att tänka på att just denna modellen inte är en blå makita, utom den lite billigare vita variant.
 
Redigerat:
screamin-daemon skrev:
Värd att tänka på att just denna modellen är en blå makita, utom den lite billigare vita variant.
Identisk med den klassiskt "makitafärgade"(jag är inte karl, eller kanske för mycket karl, att säga om det är en blå eller grön färg), de har till och med skruvat på bälteskroken som normalt sett är det som skiljer de vita och "makitafärgade" åt. Just denna modell påstås enligt makitauk.com vara framtagen för att fira makitas 35 år i storbritannien.
 
Jag skulle tro att Makitas dragare håller bättre för omild behandling än Festos, iafa Festos T12-15 serie. Festo har en del detaljer som gör att den *inte* kommer att hålla för ett fall nerför taket eller ner från något annat högt. Feston är dessutom helt öppen för metallspån och annat in till styr-elektroniken så jag ser Feston som en skruvdragare som är väldans bra men bör hålla sig på marken och borta från allt vad metallslipdamm från en vinkelslip heter och liknande.

Innan du bestämmer vilken Makita du vill ha (om det nu blir Makita) så åk till en svensk ÅF och känn på dom först, känn på vikt, balans, finesser osv. Visserligen kan steget från B&D till Makita bara bli bra, det är liksom öppet mål, men det är bättre att känna först så du vet hur Makitas maskiner är konstruerade liksom.

Jag har själv två dragare från Makita, en gammal häck 6227 som är 5 år samt en 3 år gammal slagdragare BTD140 som knackar 145NM (120NM är normalt för en fälgmutter på bil) så det är ju ingen findragare men man kan göra väldans snabba skruvningar med den. BTD'n köptes i USA och 6227 här hemma för en STOR peng (iafa för en nybliven husägare).
 
Helt enig i att BHP452RFWX är ett bra köp! Fattar faktisk inte varför de började med dom vita, verkar inte vara nån teknisk skillnad på dem.
Det finns dock en del som har spekulerat i om växellådan skulle vara lite klenare i den vita, men bara spekulationer.

Det är ju tänkt att de vita skulle vara till avancerade amatörer och de blå till proffset. Innan såldes de ju bara med 1,5 ah batterier och utan det tillbehör som du nämner.
 
Med tanke på att du är lite svagare i händerna så ser jag absolut inget alternativ till slagskruvdragare, det är hlet 100% det du ska ha. Då kan du skruva riktigt hårt utan att fresta på händer eller armar. Helt givet val.

I övrigt - undvik 18V modellerna är mitt tips, nya proffsskruvdragare är så starka att 12 och 14,4V räcker otroligt länge. Ta med ett handtag och en adapter mellan 3/8" och sexkants bitsfäste för de fåtalat gånger (om ens några, enligt dina arbetsuppgifter) som en 12V slagskruvdragare inte räcker till.

I övrigt har jag dålig koll på makitas nya maskiner, råden ovan är rent generella.
 
Daniel_N:

Håller med om att 12 eller 14,4 volt räcker till en skruvdragare. Dock bör man ha bestämt sig om man vill komplettera med batteridrivna verktyg som t.ex. tigersåg, sticksåg, cirkelsåg. Dessa drar så pass mycket ström att mindre än 18 volt är dumt.

Det finns mycket 18v makita på t.ex. tradera. Har man sedan tidigare batterier och laddare, är det mycket billigare att köpa enstaka maskiner där.
 
screamin-daemon skrev:
Daniel_N:

Håller med om att 12 eller 14,4 volt räcker till en skruvdragare. Dock bör man ha bestämt sig om man vill komplettera med batteridrivna verktyg som t.ex. tigersåg, sticksåg, cirkelsåg. Dessa drar så pass mycket ström att mindre än 18 volt är dumt.

Det finns mycket 18v makita på t.ex. tradera. Har man sedan tidigare batterier och laddare, är det mycket billigare att köpa enstaka maskiner där.
Det har du helt rätt i, till sågar etc kan man inte få för mycket kräm. Men eftersom man ofta använder skruvdragaren så mycket, och TS dessutom efterfrågar maskinen som passar när man inte har så starka händer, så rekommenderar jag helt klart en 12V slagskruvdragare, och en helt egen serie för resten av prylarna.
 
Jag skulle dock rekommendera li-ion batteri till en hemanvändare(eller alla) och det finns inte 12v li-ion slagskruvdragare hos Makita.
Nästa steg är då 14,4v men det skiljer endast 100 gram mellan 14,4v och 18v slagskruvdragaren.(1,4kg mot 1,5 kg)
 
screamin-daemon skrev:
Jag skulle dock rekommendera li-ion batteri till en hemanvändare(eller alla) och det finns inte 12v li-ion slagskruvdragare hos Makita.
Nästa steg är då 14,4v men det skiljer endast 100 gram mellan 14,4v och 18v slagskruvdragaren.(1,4kg mot 1,5 kg)
aha...ja då hamnar det ju i en annan dager. trodde att det fanns 12V li-ion makita.
 
Nu kanske jag kan sova för nu har jag hittat nåt substatiellt om vita och grön/blåa makita maskiner som i övrigt är likadana, saxat från ett amerikanskt forum:
I called Makita a few weeks ago because a customer was asking the same questions. As per them the white & green are only different colors so the user can quickly identify which is the 1.5 a/hr vs. 3.0 a/hr unit. As per them the batteries are interchangeable.
Såvitt jag vet har inga vita Makita sålts av Essve, så allt vitt vi ser här är sidoimporter, har sett dem både från USA och England, och de engelska versionerna har genomgående haft de stora batterierna och bälteskroken till skillnad från USA-modellena som haft lilla batteriet och ingen bälteskrok.

Har även sett ett paket från USA bestående av den nya skruvdragaren BDF453 med lampa och en snikigare laddare än den normala DC18RA som heter DC18SD(svart plast, saknar kylfläkt och behöver dubbla tiden för att ladda) och först då börjar det väl vara jämförbart med Boschs gröna resp blå serier.

Vill man bekanta sig mer med LXT.serien kan den här PDF:en föreslås:
http://www.makitauk.com/files/repository/LIIONcat.pdf
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.