Saxat ur "Regler för att diskutera El i Byggahus forum "

"Syftet med diskussionen under rubriken El i Byggahus forum är att du som konsument ska kunna ta och ge råd i ämnet el och elinstallationer.

Diskussionerna kring el sker för att förbereda konsumenten inför mötet med en behörig elinstallatör, för att kunna bli en bättre beställare. Därför kan alla typer av frågor ställas, även de som rör elarbeten som bara en behörig elektriker får utföra. Man behöver inte uppge anledningen till varför man ställer en fråga.

......

Många är ändå frestade att göra vissa elinstallationer själv, men ett litet enkelt fel kan göra att hela huset brinner upp, varför man bör avstå."
 
Med risk för att stuka till den här fina råa okonstruktiva stämningen som bara El-forumet kan bjuda på så kanske man kan få låna tråden för ett inlägg som berör trådämnet?

Jag har köpt en kabel för nästaningentingalls av en kollega och klurar på om den kunde gå att ha till något liknande trådskaparens garage, dvs nedgrävning. Men för det behöver jag hjälp med att i första hand identifiera kabeln! Det är 3 ledare i alu? De är inte kopparfärgade iaf. Jag tycker också att rullen är relativt lätt i förhållande till sin storlek men det är ju svårt att uppskatta. Jorden ligger som en skärm runtom innanför höljet som är svart och ganska tunt, formar sig efter ledarna som ligger i en spiral.

För övrigt är den duktigt grov, varje ledare är ca 10mm i diameter. Är detta ett egentligt hinder även om jag bara tänkt mig en undercentral avsäkrad 16A? Duktigt overkill naturligtvis men går det för sig ändå? Skulle spara ganska stora pengar om det går att använda denna kabel även om det skulle innebära en okonventionell lösning. :rolleyes:

Och ja, visst kan jag lasta upp skiten igen och köra den ett par mil till elektrikern och låta honom titta och tycka men jag chansar på att fråga här först. Kanske jag ska köra den till skroten direkt...?

Tackar för svar!

Ber även om ursäkt om någon väntade sig ett inlägg som handlade om något annat än trådämnet och blev besviken. Jag har väl taskig nätetikett antar jag.

Mvh Gillet
 
Redigerat:
Mikael_L
Om det är aluminium så har du vissa problem, alu är inte bara att ansluta i bägge ändar på samma vis som koppar. Så du åker på en relativt hygglig merkostnad för andra anslutningsdon vilket troligen gör kabeln olönsam om det inte är en lite längre sträcka.

Sen är det en 4-ledare, 3fas + 1 PEN. Det är OK att använda ifall du inte har femledare fram till den punkt där du tänker ansluta din matning på.
4 -> 5-ledare OK
5 -> 4-ledare NOT OK.

Av din information så långt, så ser jag vissa problem att använda denna kabel framgångsrikt.
 
Då har vi rensat lite i den här tråden också.

Rent allmänt så har inläggen återigen börjat glida för mycket åt behörighetsfrågan igen.

ETT inlägg som gör medvetenhet om att åtgärden är behörighetskrävande per tråd räcker.
 
Mikael_L skrev:
Om det är aluminium så har du vissa problem, alu är inte bara att ansluta i bägge ändar på samma vis som koppar. Så du åker på en relativt hygglig merkostnad för andra anslutningsdon vilket troligen gör kabeln olönsam om det inte är en lite längre sträcka.
Tack för svar! :) Kanske naivt men det kunde kanske låtit något som "Inga problem! Ju grövre desto bättre..." men man frågar ju inte om sånt här för att få de svar man vill utan för att få reda på vad som blir bäst.. :rolleyes:

4-ledare ska vara ok enligt den som ska koppla in det till sommaren. Bergsäkert. Utan tvekan. Fast han aldrig satt sin fot på min gårdsplan och än mindre kikat i min anläggning. Kanske ett läge att ta hit någon för a second opinion...? :confused:

Tror jag ska klura ut en annan lösning i vilket fall. Det där med speciella anslutningsdon för alu hade jag ingen aning om. Kan iofs ha tur med att komma över lämpliga anslutningsdon och annan hårdvara från ett trevligt överblivet-lager jag brukar smyga på men då är det nog troligare att en lämpligare kabel dyker upp i min väg istället först. Kanske bäst att lägga undan den så länge och hoppas på att skrotpriserna ordnar till sig igen snart... ;) Men vad kan den heta? Ifall jag skulle få en spekulant på halsen så kunde korrekt beteckning vara användbar.

Men det kanske inte blir så okristligt dyrt att handla rätt prylar direkt ändå? Det blir 40 meter mellan centralerna och det är högst troligt att jag behöver säkra 25A där ute i framtiden. Vad skulle en passande PEX gå på i runda slängar? När tjälen släpper så vill jag nog börja gräva asap så är pengarna inte helt uppåt väggarna så kan det ju vara värt att slippa vänta ut tillfällena... :rolleyes:
 
Mikael_L
Pris på PEX
0021060 FR-N1XV-U/R, 5G6 Ytterdia:16,5mm 60,00/m
från elbutik.se

Men det är inte 100% säkert att du klarar dig med 6mm2 då det är 40 meter ledning. Det beror på tillgänglig strömstyrka från din eleverantörs matning.

Är sådana problem fallet så blir det kanske säkrat 20A eller 5G10mm2. (5g10 är nästan dubbelt så dyr på elbutik)
 
gillet76 skrev:
Det är 3 ledare i alu? De är inte kopparfärgade iaf. Jag tycker också att rullen är relativt lätt i förhållande till sin storlek men det är ju svårt att uppskatta. Jorden ligger som en skärm runtom innanför höljet som är svart och ganska tunt, formar sig efter ledarna som ligger i en spiral.
För övrigt är den duktigt grov, varje ledare är ca 10mm i diameter.
Beteckningen brukar vara instansad eller tryckt på kabeln. Med den kabeln har du garanterat framtidssäkrat anläggningen (om det nu går att använda 4-ledare vill säga).
 
Har pratat med den tilltänkta elkopplaren i telefon precis nu och han kunde fixa 5G6 PEX för kompispriset endast 160+moms! Hans inköpspris minsann! Fina grejer kostar minsann! Att det vore fördelaktigt för mig att byta jobb med honom gällande själva installationen hjälper liksom inte då... Apropå 4 alt 5-ledare så tyckte han att det inte spelade någon roll då det ändå ska kopplas direkt från min huvudcentral. "Då kan man koppla som det passar ändå" tyckte han. Jag frågade inte vad fan han menade, sände en tacksam tanke till detta forum och avslutade samtalet så hövligt jag kunde... :mad:

I morgon ringer jag en annan elare och börjar om från scratch. Då min nätägare hatar när kunder stör dem med annat än pengar så får han sköta kontakten.

Stort tack för svaren! Det är tydligt nu hur mycket onödigt huvudbry du besparat mig... :):):)

Och alukabeln har jag synat men enda nuffrorna är på ledarhöljena. 1, 2 samt 3... :rolleyes:
Får inte min nästa elare en snilleblixt när han ser den eller jag hittar någon beteckning om jag tar fram skurtrasa och förstoringsglas så blir det nog skroten. Smällar jag kan ta, den kostade ju trots allt bara en dosa snus! :D

Men framtidssäkrad kan man väl lugnt säga att den skulle vara... ;)
 
Beteckningen står inte på ledarisoleringen, utan på kabelhöljet.
 
Akkj 3x70/21 kanske? (bara en gissning utifrån antalet ledare och diametern)
 
Mikael_L
gillet76 skrev:
Apropå 4 alt 5-ledare så tyckte han att det inte spelade någon roll då det ändå ska kopplas direkt från min huvudcentral. "Då kan man koppla som det passar ändå" tyckte han.
Men helt fel är det kanske inte då.
Det är nog inte så vanligt i äldre hus (nu vet jag väl inte om ditt är äldre .. :surprised: men,men...) att det ligger 5 ledare som serviskabel. Så är det tänkt att mata ifrån platsen där huvudsäkringarna sitter så är det stor chans att din elkille har rätt.

Om det görs på det viset så blir uppdelningen till 5-ledare (eller TN-S som det heter) först i garagets central.
Däremot ges numera alltid rekomendationen att använda 5-ledare vid ny och omdragningar, för att bli mer framtidssäkert, typ.
 
Marc E skrev:
Akkj 3x70/21 kanske? (bara en gissning utifrån antalet ledare och diametern)
Finns det?? Har bara sett 3x50, 3x95. Gamla 3x70 Cu finns däremot... Stabilt att mata sitt garage med 95mm2, det känns rejält!
 
Floppman skrev:
Finns det?? Har bara sett 3x50, 3x95. Gamla 3x70 Cu finns däremot... Stabilt att mata sitt garage med 95mm2, det känns rejält!
lär ju inte dippa när kompressorn startar iallafall!!:cool:
 
Klart det finns;) tex E0000830 mfl.
 
Där ser man! Aldrig använt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.