Efter jordskalvet här i Skåne upptäckte vi att nederdelen på ena fasaden har knäckts och vi har gjort en skadeanmälan. Besiktningsmannen har visst mycket att stå i så han har inte varit här ännu.
Nu undrar jag om det är någon annan som fått sina skador ersatta och på vilka grunder? Hade ni begärt in offerter för jobbet först för att avgöra vad för belopp ni ville "claima"? Det har inte vi gjort, men det kanske är ide, också för att få någon annans syn på om skadorna påverkar husets funktion eller ej...

Det är självklart att fukt i konstruktionen är en sådan funktionsnedsättning - men kan även ökad risk för skadedjur räknas till en sådan funktionsnedsättning? Känner mig inte pigg på att få in några träätande baggar eller möss i huset..
 
Ytterligare info; http://www.sydsvenskan.se/sverige/article405794.ece :(:mad:

Verkar dessvärre som samtliga försäkringsbolag kollektivt lyckats bedöma samtliga skador som "kosmetiska" och därmed inte anser sig ersättningsskyldiga.

Ibland blir man mörkrädd! Till exempel nu...:eek:
 
Handläggaren på If hänvisade också väldigt snabbt till att det blir 10 000 kr i självrisk - men om vi behöver byta paneler och putsa om (delar av) ena fasaden så kostar det ju mer. Fast, jag undrar hur många sådana smärre skador de haft som de kunnat värja sig emot med hjälp av självrisken.
 
vänta ingen hjälp från if!!!
 
Mella skrev:
- men kan även ökad risk för skadedjur räknas till en sådan funktionsnedsättning? Känner mig inte pigg på att få in några träätande baggar eller möss i huset..
Om det visar sig i framtiden att ni fått följdskador p.g.a. försäkringsbolagets underlåtande att reglera skadan så får ni väl söka ersättning då. Viktigt är bara att ni sparat anmälan och avslaget från själva olyckstidpunkten så att ni kan dra fram detta senare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.