Det jag tycker är väldans konstigt är ju hur det kan gå 850kwh i veckan & elpatron till jordvärmen inte ens varit på? Jordvärmen i sig kan ju inte ska dra mer än cirkulationspumpens drift vilket är lite å inget.(då elpatron inte är på...) & det här med gamla kylskåp/frysar/spisar kan ju inte röra sig om så många kwh/per år (ja, ja många bäckar små...) nya såna håller sällan mer än par år så jag undrar om besparing är så stor.(skulle man ändå byta är det en annan sak..):rolleyes:
 
Någon som vet mer om deras värmepump Markus V6. Om man gissar så är den på runt 6kW en sådan pump drar ca. 2,5kW el. Så om den går dygnet runt vilket den verkar göra (och ska göra) för den orkar ju inte med. Så drar den pumpen 420kW i veckan.

Om det sen sitter en elpatron på 6kW i den så drar bara den runt 1008kW i veckan men den ska ju inte kliva in så ofta men om pumpen är feldimensionerad för huset så kan det ju bli ofta. Men nu hade ni ju inte elpatronen på.

Om ni ska leta förbrukare så stäng av typ dom andra elcentralerna som någon redan föreslagit och läs av elmätaren.

Eller Ni kan säkert stänga av alla era elförbrukare (stäng inte av centralerna)och då ska elmätaren stanna upp om inte så finns det någon förbrukare ni inte vet om.
 
Så det innebär att enbart jordvärmen (om den var rättdimensionerad) & det råkade vara "rätt" utetemperatur(-7 & mildare) skulle dra 1680kwh/ i månaden?(bara under vinter månaderna?) eller är man ute å cyklar...:surprised:
 
Halloj ja det lät som en väldigt hög förbrukning,. vi ligger på runt 300-400 kwh per månad, men de klart vi eldar med ved.,...

men har huset vattenburet ?? varför inte koppla in vedpanna med acctankar,. mvh patrik
 
Halloj (susannepåd), hur går det, ni har väl inte brutit ihop hoppas jag?:surprised:
 
Hehe :) Nej jag har inte brutit i hop ännu. Men den rör på sig här. Aldrig en lugn stund.
2st vattenläckor i stallet på 1 vecka. Men ni har vi köpt sådana där värmeslingor som ska värma rören. Elförbrukningen är hög. 1260Kwh förra veckan och 1000 den här. Och då har det varit o grader ute. Men vi har investerat i en spiskasett från Keddy. Började elda med den i går. Ska visst vara väldigt effektiv, men inget jag har märkt ännu. Vi håller på att sälja av lite grejer så vi hoppas vi ska kunna investera i en ny pump till våren/sommaren. Kanske får vi fixa slingorna då också. De återstår och se. Men något måste ju göras..... Håll tummarna hårt att det ordnar sig med förbrukningen!!!!
 
En annan fråga. OM man ska köra bara med element direkt i eluttaget. Är det bara och stänga av jordvärmen? Vad händer med den? Går det bara och stänga av?
 
Ja, det är klart att det finns risk att det fryser kanske (om det inte är glykol i systemet).Ni kanske bara skulle ha det ena huset på jordvärme & hitta nån annan uppvärmning på det andra.(som ni skrev tidigare) det kanske är bökigt/finns plats? att gräva mer slinga.Det låter konstigt kopplat eftersom jordvärmen verkar kyla ned det uppvärmda vattnet? men man är ju ingen expert direkt...;) (ps. har ni tillgång till billig ved & är arbetsamma är det inget att fundera på..:) )
 
Ja nog är det konstigt när det kyler de redan uppvärmda vattnet. Men men.....
Skog har vi så vi kan ta ved. Kanske är vedpanna med acctankar en lösning? Undra vad de kostar att fixa?
 
Ska man höfta tycker jag 50.000:- borde räcka (men är ingen expert..) & då kan ni ju ha det skönt hur kallt det än är...:D folk med jordv./bergv. verkar ju gilla att ha 14gr inomhus på vintern jämfört med vedeldare...:)
 
Ja ska ta hit en energirådgivare. Se vad de säger om vilken lösning som är bäst.
Hur många kubik gör man sig av med om man vill ha det VARMT på ett år? Gissa på!!!
Tack Zappafan- då får mig på lite bättre humör!
 
Tja 25 kubik tycker jag skulle räcka till "stor" huset, med en bra vedpanna + acctankar om man eldar under vintermånader, övrig tid (sommar typ) behövs väl bara vv-beredare.Ni kanske har nån granne/kompis som har grejor för att göra vedhanteringen enkel? Du kanske kan köra fram veden med häst då blir det ju riktigt miljövänligt åxå...:)
 
Tror du att man bara kan ha jordvärme i lilla huset. Eller kostar det mer än vad de smakar?
 
Tycker väl den borde va överdimensionerad (därmed gå billigt) till "lilla" huset (om det inte är nå fel på Vp. vill säga) + att ni slipper köpa ny V-pump & ev. mer slinga.Energirådgivaren borde ju kunna svara på sådana här frågor...;)
 
Nå susannepåd, börjat kapa ved än..?:D skämt å sido trevlig helg :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.