Vet inte, det sjunker kanske lite till i statistiken innan det går upp igen (innan sommaren).
 
Redigerat:
Tråden har väl till viss del halkat över på lite av varje men enl denna artikel kan det börja bli lite fart på bostadsmarknaden/huspriserna igen pga räntesänkningarna.
http://www.e24.se/pengar24/bostad/artikel_1024261.e24
Jag har sett två exempel i närheten där jag bor där det varit fullkomlig folkvandring till visningarna trots att husen var ordinära. Dock är det nog färre objekt ute på marknaden nu, bara de som måste sälja, vilket kan förklara en del av intresset.

Intressant - ett tag pratade man mycket om "arbetsplatsinlåsning" som en effekt av lågkonjunkturen. Nu är det i stället en "bostadsinlåsning" som pågår...
 
mino skrev:
Dock är det nog färre objekt ute på marknaden nu, bara de som måste sälja, vilket kan förklara en del av intresset.
Utbudet är ungefär 30% större än i fjol.
 
Hur ser du utbudet?
 
Nyfniken skrev:
Utbudet är ungefär 30% större än i fjol.
Betyder det att:

A. Folk tycker att det är jättebra läge att sälja
B. Det har ackumulerats osålda hus under en tid
C. Folk måste sälja pga arbetslöshet, etc

Jag gissar 95% på B och 5% på C.
 
Mja stämmer det verkilgen vad det gäller hus? Jag kan tänka mig att det är fler bostadsrätter på marknaden men jag brukar följa husmarknaden i mitt område i södra Stockholms kommun och här är det färre objekt än när vi köpte för drygt ett år sen. Och de fina objekten är sällsynta.
 
Nyfniken skrev:
Utbudet är ungefär 30% större än i fjol.
Större?
Antal villor i vår kommun är garanterat färre än på mycket länge.
Var kommer siffran ifrån?
 
Hur mycket faller kronan gentemot euron tills i sommar?
Och hur förändras priset på nyproduktion?
 
billy_baver skrev:
Hur mycket faller kronan gentemot euron tills i sommar?
Kan du berätta för oss andra vad det har med fastighetsprisernas upp- och nedgång att göra?
 
Jo, givet allt annat oförändrat borde en prisökning på nyproduktion höja restvärdet på begagnade byggnader. Om kronan tappar köpkraft bör också detta medföra högre pris (i rena tal). Dessa samband har vi redan resonerat tidigare i samma tråd.
 
Redigerat:
Ytterligare en faktor som kommer putta priserna uppåt är ROT-avdraget. Det har med ens blivit rätt så angenäma kalkyler att renovera äldre hus under några år jämfört med att bygga nytt. Att under tre år kunna få skattereduktion med 300.000kr för ett par som renoverar med mycket hantverkarhjälp gör oerhört mycket. Helt plötsligt är fasader som behöver putsas om, tak som skall läggas om eller dräneringar som måste utföras nästan ett köpargument istället för en svår belastning.

Dassiga eldragningar, söndervittrade avloppsledningar och behov av att sätta om kakelugnen blir helt plötsligt mycket billigare att åtgärda. Skillnaden i pris mellan begagnade hus och nya hus kommer att minska.

En låg ränta på det gör att vi nog slipper de dramatiska prisfallen, men visst kan det gå ned en bit till, men det skulle förvåna mig mycket om vi i år får ser nedgångar på tvåsiffriga tal.

Kan det rent av gå upp? Jodå, på vissa ställen, och med begränsad statistik kan det nog statistiskt gå upp här och var också, men jag tror snarare att det blir en sidledes kräftgång. Köpprocesserna tar längre tid, men är man kall som säljare kan man nog få ut vad man vill ha, något så när, i slutänden när en köpare som verkligen gillar huset dyker upp.
 
billy_baver skrev:
Om kronan tappar köpkraft bör också detta medföra högre pris (i rena tal).
Kan du förklara det där, jag begriper inte. Om kronan tappar köpkraft brukar man väl kalla det inflation. Det spås inte särskilt mycket inflation vad jag har hört.

Och vad har euron med detta att gära, så mycket utländska pengar är det väl ändå inte på husmarknaden i Sverige.
 
Observerar att jag använde begreppet "om".

"Om" kronan tappar köpkraft resulterar detta i högre pris. Motsatsen inträder om
kronans köpkraft ökar. Kronans köpkraft är en funktion av priset på annan valuta och andra värden.

Eller hur?
 
-MH- skrev:
Hur ser du utbudet?
www.hemnet.se

mino skrev:
Mja stämmer det verkilgen vad det gäller hus? ...i mitt område i södra Stockholms kommun och här är det färre objekt än när vi köpte för drygt ett år sen.
imported_Anders_S skrev:
Antal villor i vår kommun är garanterat färre än på mycket länge.
Var kommer siffran ifrån?
Förlåt, jag var otydlig. mino har rätt. Det rör sig om bostadsrätter i Stockholms län, Stockholms kommun. Anledning är enkel, jag hoppas att utbudet är hyfsat korrelerat med småhusen samt att utbudet där är tillräckligt stort för att statistiken ska bli meningsfull. (I min hemkommun norr om Stockholm har husutbudet ökat ännu mer. Vilket borde visa på det orimliga i att titta på så begränsade marknader.)
 
Ska bli intressant att se försäljningsstatistiken om ett par månader. Jag är fullständigt yr, i Malmö låg det över 1500 lägenheter ute för ett par månader sedan, nu är siffran 1100, vilket är ganska normalt sett över de senaste åren. Inte fullt så stor skillnad gällande villor, men frågan är huruvida 1.Försäljningen har tagit fart, eller 2.Folk tycker det är lönlöst att lägga ut till försäljning i nuläget.

Kan såklart också vara att de värsta domedagsprofetiorna i pressen hade sin peak för ett par månader sedan.

Men för att återgå till grundfrågan, huspriser upp eller ner, så borde det väl ändå fortsätta nedåt, trots ROT-avdrag, skattelättnader och till synes fortsatt låg ränta. Tror personligen inte dessa faktorer kompenserar den skenande arbetslösheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.