Hej!
Jag skulle behöva lite tips på hur jag ska inreda vårt nya vardagsrum.

Jag och min sambo har köpt en nyproducerad lägenhet och ska flytta in där 1:a november och är nu i full gång med att titta efter nya möbler osv. I vardagsrummet kommer vi köpa allt nytt. Men jag vet inte riktigt hur jag ska möblera. Speciellt svårt tycker jag att det är med soffa. Vill ju få plats med så många platser som möjligt, men samtidigt kanske man inte ska dölja fönstret för mycket.
Någon som har något bra tips? Hur vi ska inreda vardagsrummet. Skullle bli jätteglad om jag fick lite tips.
Lägger ut en ritning på vardagsrummet där det även står med mått...

lagenhet_vardagsrum.jpg
 
När ni bestämde er för lägenheten så fick ni väl någon typ av ritningar? Ofta finns möbleringsförslag inritat på sådana ritningar, det kanske kan vara en första början att spåna runt.

/ama
 
Hej 'idun' :), lägg gärna ut en bild där man ser hela lägenheten eller åtminstone angränsande rum, om det inte är för besvärligt :)
Jag tycker att det är ganska viktigt, om man ska få en fungerande möblering att se tex hur gångstråk, passager och samband mellan v-rummet och övriga rum som kök, badrum, hall osv. ser ut, samt vilken dörröppning (från v-rummet) som leder vart :)

MVH//Christina.
 
En soffa i vardagsrummet är ju standard.... men man kan kanske tänka annorlunda? Många bekvämma fotöljer och små bord som man kan sätta samman och dela på beroende på antal personer som är i rummet?
Soffan är bra att ligga på framför tv men even på en 3- sits sitter man oftast bara 2st, har jag märkt. Två st 2-sits ger också en annan möjlighet än en hörnsoffa som ger en mera löst lösning. Fundera på vilka behov ni har ang. antal sitsplatser/ liggplatser och vad som skulle passa bäst så kanske blir det lättare att bestämma vad det ska stå?
gaia
 
Har ni gästrum för folk som sover över eller skall ni kanske ha en bäddsoffa i vardagsrummet, eller en icke-bäddsoffa som är stor nog att bädda och sova i?

Upptäckte själv för några dagar sedan hur skön vår soffa är att tupplura i...

/ama
 
Hur skall ni använda det? skall ni ha plats för matsalsmöbler också? eller bara soffa ?Jag kanske är dum :-[men jag fattar inte riktigt ritningen.Är det två fönster längst ner på ritningen eller är det där uppe och en altandörr? vad är det då för öppning nere till höger? och vad betyder då strecken längst ner :-[En soffa skall stå så den har luft runt om.Den skall egentligen stå "mitt" i rummet.Men i skandinavien så har vi en förmåga att möbler längs med väggarna. Jag tror det har med det att göra att vi är rädda om golvytan och att våra vardagsrum oftast haft den formen som gör att en soffa i mitten stjäl yta.Men i dagen villor så är oftas vardagsrummet format så detta går. När det gäller soffor så finns det idag en uppsjö av olika modeller. Dels dom traditionella 3+2+1(som nästan inte säljs idag) Idag är det mest 3+3 eller 3 + 2 lamino fåtöljer och kombinations som säljs. Kombinations är ju bra då man kan bygga den efter rummet samt hur många sittplatser man behöver. Man kan ju tex välja en divan på en del av soffan. Del så stänger man inte in soffan så mkt och du har en skön del att ligga på men du har även sittplatser. Men som sagt..vart har du fönster o skall du ha matmöbler också?
 
Hej igen!

Lägger ut en annan bild som är på hela lägenheten så får ni se helheten. Hoppas den funkar bättre :)

Det jag själv tänkt på är att ha soffan i hörnet vid fönstret.
Men är lite fundersam på vad för typ av soffa man ska ha. En 2-sits och 2 fåtöljer mittemot eller kanske en 3-sits och 2-sits mittemot.
Men jag tycker det känns som att det kommer bli väldigt trångt. Så gärna tips på hur soffan ska placeras och gärna om ni har förslag på olika typer av soffor.

Tack på förhand!



lagenhet.jpg
 
Idun skrev:
[bild]
Jag skulle faktiskt göra lite annorlunda ;), nämligen ställa en rejäl soffa (3-sits) med ryggen mot den korta väggen bakom K/F men en bit ut i rummet (drygt en meter) så att du har passage bakom soffan så att man när man sitter i soffan kan titta ut genom fönster och balkongdörr istället för att titta in i vägg eller kök, ger en mycket trivsammare och mindre instängd känsla (dessutom är 'ryggen fri' en viktig aspekt för trivselkänslan i rummet), samtidigt som rummet känns luftigare och rymligare om man inte ställer stora, dominanta möbler utmed väggarna.
Mot väggen till höger om fönstret skulle jag placera två riktigt bekväma fåtöljer som helst är lite annorlunda jmf. med soffan (jag gillar personligen inte hela kompletta grupper där allt ser likadant ut men i lite olika format), ev. med var sin fotpall (vilka blir extra sittplatser vb.) för att det inte ska bli slagsmål om vem som får ligga i soffan och se på TV ;)

TV'n (om ni ska ha en sådan i rummet) skulle jag placera i hörnet till vänster om balkongdörren.
Framför soffan ett nätt soffbord, inget stort och klumpigt, hellre ett extra litet avställningsbord mellan fåtöljerna.
Bakom soffan antingen ett litet nätt side-board mot väggen på K/F baksida, kanske med en tavla eller en spegel ovanför som reflekterar dagsljuset från fönsterväggen, eller ett långsmalt avlastningsbord precis bakom soffan för tidningar osv.
Ev. bokhylla hamnar då med automatik på väggen till vänster om balkongdörren vilket gör att du behåller ett naturligt gångstråk mellan matplatsen i köket och ut genom balkongdörren, här skulle jag isf. föreslå ett hyllsystem på konsoller hellre än en klumpig bokhylla, ger ett mycket mindre skrymmande intryck om ni vill ha höga hyllor, själv skulle jag välja en förvaringsmöbel som inte är högre än ett side-board, där man kan ha olika saker (ni kanske inte alls har samlat på er en massa böcker) efter behov, dessutom en bra plats för musikanläggning med tillbehör. Samtidigt medger det bordshöga formatet en plats ovanför för tavlor, fotografier osv.
Numera finns det väldigt snygga förvaringsmöbler som är vägghängda vilket också ökar på rymdkänslan.

Rent generellt ska du absolut undvika soffor och fåtöljer som i princip står med ramen direkt på golvet på obefintliga, låga och klunsiga ben/fötter alt. har tygkappor eller liknande som hindrar dig från att se golvet under möbeln, välj alla sittmöbler med synliga, smäckra snygga ben, detta gör otroligt mycket för att rummet ska upplevas betydligt större än det är, samt minska risken för 'övermöbleringskänsla'.
Sist men inte minst viktigt så väljer du ut en stor matta som håller ihop soffa, fåtöljer, fotpallar och bord, sittmöblerna ska åtminstone delvis rymmas ovanpå mattan, inget 'frimärke' mitt i rummet ;)

Luftiga, tunna, ljusa gardiner, varför inte hiss eller veckgardiner som tillåter så mycket ljusinsläpp som möjligt och du kommer att få ett kanonfint vardagsrum :)

MVH och Lycka till//Christina.
 
jag instämmer med Christina...(var det väl?)

 
Håller också med Chrisina utom på en punkt...

Skippa tv i hörnet. Det är totalt förkastligt...

Sätt ett lågt hyllsystem på väggen till vänster på ritningen som Christina sa, men sätt en platt tv på väggen ovanför hyllan...

Mycket bättre lösning tycker jag...
Då kan mna ligga och kolla på tv i soffan utan att ligga snett, och man har perfekt sikt från de bekväma fotöljerna.

/Jonas
 
Jonas_H skrev:
Håller också med Chrisina utom på en punkt...

Skippa tv i hörnet. Det är totalt förkastligt...

Sätt ett lågt hyllsystem på väggen till vänster på ritningen som Christina sa, men sätt en platt tv på väggen ovanför hyllan...

Mycket bättre lösning tycker jag...
Då kan mna ligga och kolla på tv i soffan utan att ligga snett, och man har perfekt sikt från de bekväma fotöljerna.

/Jonas
Alldeles rätt av dig Jonas_H :), jag utgick från min gamla 'vanliga' TV som inte skulle lämpa sig att sätta på ett hyllplan, tjock och klumpig som den är, trots att den bara är på 20', vilket antagligen räknas som stenålder idag, om den inte står på köksbänken förstås ;), men då jag själv sällan eller aldrig ser på TV, samt här hemma har 'portat' den från v-rummet, så inser jag att jag är otroligt dåligt uppdaterad på moderna och eleganta varianter :-[

MVH//Christina.
 
Hej igen!
Tack för alla svar, men jag tycker fortfarande jag inte löst mitt problem... Jag och sambon va ute i möbelaffärerna idag och hittade en soffa som både jag och han fastande för. Den finns på Svenska Hem och heter Oxford.
Det är en ganska så stor/djup soffa så jag vet inte riktigt hur jag ska möblera, har testat med förslagen som ni kom med men får inte riktigt till det... Ni kanske kan hjälpa?
Ritningen som ligger med är inscannad i 1:50 skala.

Det vi funderar på är att ha en 3-sits soffa som har måtten 234x107 och en fotölj som har måtten 138x107. Om det blir för trångt med 3-sits soffan så finns det en 2-sits soffa med måtten 208x107.
Om någon som är duktig på det här med inredning tar och sparar ner ritningen och placerar in soffan och fåtöljen på något bra sätt skulle jag bli lyckligast i världen :) Jag har försökt själv men allt ser bara konstigt ut :(
Vi fastnade verkligen för den här soffan och vill inget annat än att det ska funka...så jag hoppas att någon kan hjälpa mig med det här.
Mvh Maria
 
Har du provat att klippa ut en ritning av soffan i den storlek som passar ritningen, och sen flytta runt den? Antar att det är det du gjort.
Att skalan är 1:50 gör inte saken lättare för mig. Hur lång är tex väggen till höger i rummet, dvs den som är vägg till sovrummet också? Är den mer än 2m? Skulle det passa med en soffa där, och så mittemot en låg smal vägg med ännu lägre möbel för TV:n. Väggen ska ändå vara så pass hög att den täcker TV:n och delar av rummet. Ev kan kan bara ha en bambupersienn eller en spalje bakom TV:n. Men det kanske känns instängt ändå.

Kan bara se tre möjliga platser för soffan, 2 redan nämnda och den sista är med ryggen mot den högra väggen, alltså inte framför fönstret. Tycker det är viktigt att kunna se ut.

Har man inte små barn (och inte har planer på att skaffa) tycker jag det borde räcka med en 2-sitssoffa och två fåtöljer.
 
Idun skrev:
Det vi funderar på är att ha en 3-sits soffa som har måtten 234x107 och en fotölj som har måtten 138x107. Om det blir för trångt med 3-sits soffan så finns det en 2-sits soffa med måtten 208x107.
Om någon som är duktig på det här med inredning tar och  sparar ner ritningen och placerar in soffan och fåtöljen på något bra sätt skulle jag bli lyckligast i världen :) Jag har försökt själv men allt ser bara konstigt ut :(
Tjaa......, dessvärre så är den soffan alldeles för stor för ditt v-rum tycker jag, speciellt om du vill klämma in en fåtölj också med samma djup, visst går det, men sedan är rummet ganska fullt :-/
Ska du sedan ha soffbord, TV/bänk, förvaringsmöbel, musikanläggning osv. så riskerar det att kännas ganska övermöblerat, tyvärr......, dessutom har du inte särskilt gott om sittplatser heller för de tillfällen ni är fler (4st.) :-/

Nu kanske det inte är någon tröst iom. att ni fastnat för just den soffan, men mitt råd är att försöka söka möbler som gör hela rummet rättvisa, på det sättet kommer möblerna också till sin rätt, alldeles för stora och tunga möbler i ett litet rum gör att varken rummet (och för er del, dessvärre större delen av hela lägenheten iom. att den inte är så stor och v-rummet är mycket centralt), eller möblerna ser särskilt till sin fördel ut.

Ledsen att jag inte kunde komma med någon tilltalande placeringslösning, visst går det förstås att ställa in dem, men som du själv konstaterat så blir det inte så lyckat.

Vad planerar du för ytterligare möbler i v-rummet, förutom den soffan och en fåtölj??

MVH//Christina.
 
Hej igen!
Nu har jag suttit ochmöblerat lite igen (skam den som ger sig ;) ) Är väl inte det lättaste att få in den där soffan och fotöljen. Men jag har fått fram ett förslag nu som jag vill att ni tittar på och säger vad ni tycker...

Vet inte hur det är at ha en soffa med ryggen ut mot köket, kanske blir det en för lång gång från hallen? Kanske ser konstigt ut? Men om det funkar så kan man ju tänkas ha nån möbel bakom på den korta vägen mot köket.

Vad vi mer planerar att ha för möbler i rummet är då ett soff bord, nån typ av sideboard/bokhylla på långa väggen mot Sov2, sen ev nån mer förvaringsmöbel.

Ja detta är mitt förslag.. men som sagt vet inte om det funkar att ha det såhär...därför vill jag att ni säger som ni tycker.

Tack på förhand!

lagenhet3.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.