egl skrev:
När jag satte alla doser, och drog alla rör fattade jag inte styrkan med ett knx-system, så idag skulle jag ha gjort installationen annorlunda.
Skulle vara mycket intressant att höra vad du skulle gjort annorlunda i installationen, så kanske man kan dra nytta av dina erfarenheter!
 
O
schotte skrev:
Har nu fått igång min KNX installation oh nu börjat programmera upp i ETS.
Har inte använt ETS tidigare så det är lite pyssel att få till det.

Jag har skapat en gruppadress där jag lagt till en massa lampor och en vippa, fungerar utmärkt att trycka på den och det släcks och tänds i hela huset.

Men hur i hela friden gör jag om jag vill trycka på knappen och släcka alla lampor men viill t.ex att en lampa skall tändas istället? Har försökt en massa men har ingen aning hur jag får till, blir ju antingen eller. Tryckknappen är ju antingen till eller från.

Hårdvaran är Trend Flex brytare oh Merten universaldimmer och brytaktorer.

Ingen som har en snabbguide för ETS?
Hur gick det med din programmering?

//Olov:confused:
 
Redigerat:
M@rtin skrev:
Skulle vara mycket intressant att höra vad du skulle gjort annorlunda i installationen, så kanske man kan dra nytta av dina erfarenheter!
Har under mina år bara installerat ”traditionell” el som elektriker. Så när jag skulle bygga mitt egna hus, ville jag göra huset intelligent. Jag valde knx som lösning till elen och LexComHome som lösning till Data, Tv & Tele. Utan att läst på direkt mycket började jag sätta doser och dra rör, och alldeles för mycket av dessa. Tar man till exempelvis en trendflex tryckknapp och en Merten termostat ovanför så har man i dessa två apparater upp till åtta tryckknappar. I en traditionell installation skulle man ha behövt minst fem doser för detta. Sen är det fantasin som sätter gränserna för ett knx system, så under resans gång har man kommit på saker man missat. Skulle vilja ha haft bussledning till några rörelsedetektorer i huset, som jag missat. Skulle även ha dragit de infällda högtalarna via centralen, och volymstyrt dem med Gira ljudaktor mm. Sen förstår jag varför inte tekniken slagit igenom starkare än den gjort, det är åt hel.. för dyrt. Har gjort allt själv och köpt in till grossistpriser, men hamnar högre än många skulle vilja betala för tekniken.

Ps Mertens Radio Connect system kommer med en gateway till knx, då kam man enkelt komplettera med komponenter man tycker sig ha glömt. Ds

/Erik
 
egl


Var i huset menar du att du saknar rörelsedetektorer?
Hur funkar Gira ljudaktor?
Var har du köpt infällda högtalare?
 
villafors skrev:
egl


Var i huset menar du att du saknar rörelsedetektorer?
Hur funkar Gira ljudaktor?
Var har du köpt infällda högtalare?
Tanken med rörelsedetektorer är att tända och släcka ner utrymmen automatiskt, man spar energi på detta sätt också. Badrummen skulle jag vilja ha haft rörelsedetektorer i.

Gira har produkter för ljudhantering, se sidan 314 i deras online katalog:
http://www.erez.se/eurocontact_katalog.html

Högtalarna har jag köpt in är från JBL, SP8CII:
http://www.jbl.com/home/products/product_detail.aspx?prod=SP8CII&Language=ENG&Country=US&Region=USA&cat=ISP&ser=SPT

Och som volymkontroll har jag kört Bosch LBC, som passar standard apparatdosa:
http://www.piperaris.com/assets/mainmenu/299/docs/LBC14xx10Volume_DataSheet_enUS_E2141289611.pdf

/ Erik
 
Ja det kanske inte hade varit fel...jag har ett par ställen som är passageställen. Tvättstugan framför allt.
Audio aktorn ser ju bra ut...dyr?
Sker volymkontroll med knx tryckknappar om man sätter audioaktor?
Det är lågnivåsignaler som ansluts in och ut från audio aktorn eller?
 
villafors skrev:
Ja det kanske inte hade varit fel...jag har ett par ställen som är passageställen. Tvättstugan framför allt.
Audio aktorn ser ju bra ut...dyr?
Sker volymkontroll med knx tryckknappar om man sätter audioaktor?
Det är lågnivåsignaler som ansluts in och ut från audio aktorn eller?
Jag kan inte produkten, du får läsa i manualen:
http://www.gira.com/data2/05311490.pdf



/ Erik
 
Redigerat av moderator:
Hejsan!

Har börjat förbereda för knx eller liknande system nu när jag renoverar ett rum. Funderingen nu ligger i om man kan styra värmen, idag har jag vattenburet med radiator och funderingen är om man ska köra vattenburen golvvärme. Finns det något spec. att tänka på om man vill kunna styra värmen med knx?

/Roger
 
Finns det inga alternativ till Falcon (för dyr)

Jag skulle vilja bygga en plugin till SqueeseServer så att man kan t.ex ändra volym eller kanaler via knx.

Tycker att man på detta sätt får en flexiblare lösning än med Giras product.

Det finns redan en product som heter HSSlim som integrerar Homeserver med Squeesecenter.

Jag skulle vilja bygga en lösning som inte kräver Homeserver.

/Mike
 
Hur tätt med brytare har ni satt i era knx installationer?
 
Får man dra EIB kabeln i samma rör som strömmatningen?

/Mike
 
O
villafors skrev:
Hur tätt med brytare har ni satt i era knx installationer?
Minst en per rum eller efter behov ungefär som vid konventionell eldragning

// Olov
 
O
Leahcim skrev:
Får man dra EIB kabeln i samma rör som strömmatningen?

/Mike
Man får dra KNX (EIB) i samma rör men om den skall skarvas i dosa så skall det sättas dit en plast skiva i dosan som separerar bus och 230V
Läs denna PDF något gammal men den är bra http://eiba.se/bildbank/documents/installation.pdf

// Olov
 
Vart köper man knx prylar billigast i sverige.

/Mike
 
Olov
Minst en per rum eller efter behov ungefär som vid konventionell eldragning

// Olov

I mitt hus skulle det bli ca 50 brytare. 50 * 2000:-
Så nej, det funkar inte..måste dra ned på antalet.
Eller är det standard att man sätter brytare på bägge sidor om alla dörrar och vid samtliga ytterdörrar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.