Inget garage, har även valt bort vitvaror och golv i vardagsrum. Vi har dock gjort ganska omfattande förändringar:

45 graders taklutning
2 st takkupor 3,6 m
Verande
Balkong i slagen plåt
Nyckelfärdig övervåning
Liggande panel
Ändrad planlösning med t.ex. större kök, flytt av bärande vägg,
Ändring av fönster och extra altandörr i köket
Helt omritat kök: meny med hörnskafferi, köksö, granitbänkskivor, gasspis m.m.
Byte av värmepump till Comfortzone
Klinkers i hela hallen och köket
Isolerade innerväggar
Centraldamsugare
Uppgraderade handfat
Exklusivare kakel/mosaik
En hel del speciallösningar som t.ex. eldragningar för utebelysning, osb förstärkningar för väggmontering av platt tv, Förberedda rör i väggar för högtalarkabel till hembio m.m.
 
Även braskamin
 
Ok det förklarar saken bättre, bara nyckelfärdig övervåning måste väl gå på runt 400 000 kr.
Får jag fråga vilket hus ni ska bygga??
 
Samma som ni, Trendig, vi har gjort köket och tvättstugan större och gjort om det lilla sovrummet till förråd. I övrigt har vi behållt planlösningen på bottenvåningen, bara ändrat på placeringen av fönster och altandörrar. Vi funderade först på Modig men föll sedan för Trendigs vardagsrum och hall.

Vi har haft en lång process och pratat med i stort sett alla husföretag innan vi valde Björkliden.

Väntar på ritningar över de sista ändringarna nu samt slutligt pris på Kakel och klinkers.

Har ni gjort slutbeställning?
När räknar ni med att bygget kommer igång?
 
FriscoJoones skrev:
Samma som ni, Trendig, vi har gjort köket och tvättstugan större och gjort om det lilla sovrummet till förråd. I övrigt har vi behållt planlösningen på bottenvåningen, bara ändrat på placeringen av fönster och altandörrar. Vi funderade först på Modig men föll sedan för Trendigs vardagsrum och hall.

Vi har haft en lång process och pratat med i stort sett alla husföretag innan vi valde Björkliden.

Väntar på ritningar över de sista ändringarna nu samt slutligt pris på Kakel och klinkers.

Har ni gjort slutbeställning?
När räknar ni med att bygget kommer igång?
Vi gjorde slutbeställningen för några veckor sedan. Vi ska på byggsamråd nästa vecka så efter det så kanske man får någon byggstart.
Intressant det du skrev om osb i väggar för hänga vägg-tv. Ställde den frågan och fick ett bestämt nej. Vi har iallafall tillval på ungefär 200 000 kr.
Lycka till med bygget.:)
 
Vi ville först ha osb-skivor i alla väggar men fick också bestämt nej på det, några väggpartier var dock inga problem. Om ni har något väggparti ni vill ha en osb-skiva tror jag det går enkelt att ta det direkt med snikarna och betala dem kontant. Annars är det ju bara att ha koll på var reglarna sitter och skruva direkt i dem.

Lycka till själva med bygget!
 
Mitt intryck av Björkliden är att det är ett bra företag, nu har jag inte köpt hus av dem men åt dem. Vi har även byggt åt andra hustillverkare men det har inte varit lyckat alls. Björkliden är ett av få hustillverkare som går bra nu i dessa tider.
 
åter återupptar denna tråd! :)

Har letat runt efter hustillverkare och björkliden ligger nu i top. Mycket pga att många här har skrivit positiva saker om dem, klart alla är inte nöjda men många är faktiskt det.

Någon som vet hur man kan minska konstnaden och göra mycket själv? Någon som gjort så? Ovanvåningen får jag göra själv förstås men tänkte på köpa IKEA kök, klinkers i hallen etc, göra sådant själv?

Mvh
Dave
 
Jag tror man kan göra det mesta själv. Vissa avdrag är dock ganska dåliga.
Ca 170 kr /kvm för golv. Om de ska sätt klinkers tar de 550 kr/kvm för arbetet+ kostnad för klinkers så där kan man ju spara en hel del på att göra det själv även om man då står utan garantier. Köksinredning och vitvaror endast ca 18 tusen var.

Vi har valt bort golvet i vardagsrummet pga att de ej kunde leverera ett sådant golv vi ville ha och vitvarorna för vi ville ha andra än de kunde erbjuda. Vi skall även sätta upp träpanel i taket i vissa utrymmen.

Lycka till!"
 
tack för svaret!

Då vet jag att det finns avdrag att göra. Tittar på trappa exempelvis, där kommer den omonterad om man väljer att ha ovanvåningen oinredd.

Mitt mål är att komma undan med 1.5 miljoner inkl tomt på 205 000 kr. Då inte inkluderat material etc för ovanvåningen. Utan färdigt hus att flytta in med familjen i (Dotter o fru),

Borde gå med en del blod svett o tårar... :)

Dave
 
Sen en fråga till jag kom på: Om jag gör mycket själv: kakel spackel etc. Hur gör man med avtal för slutbesiktning så man vet vem som gjort vad?
 
Slutbesiktning görs innan du får sätta igång.
 
ni som bygger eller ska bygga, har ni valt till förhöjt väggliv....va kostar det ca.....på ett hus som e 100 kvm...(villa Trendig)
nyfiken fråga.....
 
Jag har för mig att det kostade 47 000 kr. Vi tog 45 graders takvinkel istället vilket vi hade lättare att få bygglov för. Jag har sett ritningar på förhöjt vägliv med 27 graders takvinkel vilket inte föll mig i smaken, ser nog mycket bättre ut med 38 graders takvinkel.
 
KAN inte ngn vara bussig o lägga ut bilder på det förhöjda vägglivet - man blir ju nyfiken om hur det ser ut eftersom så många väljer bort det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.