Använder hörnlister där det sitter en stålskena på pappremsa och den spacklar man fast med J spackel, avslutar med vanlig LH medium. Funkar suveränt, blir så mycket bättre än de gamla hörnlisterna som skruvades fast. Perfekt att målarna får ta tillbaka lite från byggarna.
 
Ok, dom har jag aldrig sett.
J-spackel? Vad är det?
 
Samma spackel som du har till pappremsorna, det där limmet. Den är uppbyggd på samma sätt, fast det sitter en stålskena och du kan forma den efter hörnet. Tror det är sheetrock som har de här skenorna jag använt. Det är ju relativt nytt men det har nog kommit för att stanna. Helt överlägset skruvlisterna, tycker jag.
 
Cheeva skrev:
Samma spackel som du har till pappremsorna, det där limmet. Den är uppbyggd på samma sätt, fast det sitter en stålskena och du kan forma den efter hörnet. Tror det är sheetrock som har de här skenorna jag använt. Det är ju relativt nytt men det har nog kommit för att stanna. Helt överlägset skruvlisterna, tycker jag.
Nu blir jag nyfiken. Vadå spackel som man har till remsan?

För ett par år sedna spacklade jag vårt kökstak 35 kvm med pappremsor. Jag köpte billigt spackel på Rusta, tänkte att det kan väl inte spela någon roll. Problemet var att remsorna släppte och det blev bubblor under remorna när man spacklade andra gången. Sedan köpte jag märkespackel, frågade i butiken (Alviks färg) om vad problemet kunde vara. De trodde inte att det berodde på mitt billiga spackel. Och på direkt fråga så sade dom att man använder inget speciellt spackel för att fästa remsorna. Efter det har jag inte vågat chansa på spackel mer, nu är det Beckers eller Nordsjö som gäller.

Så nu blir jag nyfiken på det där J spacklet? Var köper man det, fabrikat?

Har nu ett pågående projekt där jag dels spacklar 40kvm tak, dels ca 80 löpmeter innerväggar. Hittils inga problem med remsan, men jag är klart nervös att det skall hända igen (fast nu är det slut med spackel från Rusta).
 
Nu är det så att en yrkesmålare får inte använda glasfiberväv eftersom det anses inte hålla standard. I skriften som hänvisas via angiven länk står det att målaren tappade ackordet om man använde pappersremsa för att man behövde tre spacklingar. Ärligt talat har jag aldrig sett en yrkesmålare spackla tre gånger på en pappersremsa om man inte menar att första tunna lagret anses vara en påläggning. Helt klart en viss teknik bakom skarvspackling och förklistrade remsor är lättare att hantera. Men en yrkesmålare som inte kan hantera pappersremsor få kanske gå en kurs. ;)

Som sagt; glasfiberremsor får inte en yrkesmålare använda, dock inget som säger att alla andra inte får använda den produkten. Glasfiber kan vara lite förrädiska när man råkat slipa för hårt och rutorna syns på en lite väggyta, man får helt enkelt vara försiktig när man slippar på mitten av skarven.
 
Vi får visst använda glasfiberremsor. Om din arbetsbeskrivning inte baserar sig på AMA så får du använda gamla tidningsremsor om du vill. Att säga att vi inte FÅR använda glasfiberremsa är fel. Det är helt upp till beställaren. Under mina nio år som målare, har jag aldrig behövt använda pappremsa. Jobbar dock i Göteborg, och där har väl beställarna insett att glasfiberremsan är bättre. Eller så har dom ingen koll alls, kan vara så.
 
Här nere i Skåne säger de att man inte får använda glasfiberremsa som yrkesmålare, det säger mina chefer och i speciellt beckers yrkesbutik. Kan ha fel men det beror nog som du säger på vad beställarna har för krav. Kunde inte hitta något om mitt påstående på nätet hänvisar bara till yrkesbutikerna. Använder personligen aldrig glasfiberremsa eftersom de har tendens att spricka i mitten av skarven gentemot en pappremsa lever med materialet.
 
Ok.

I Stockholm tror jag inte heller dom använder glasfibern.
 
Vad är ett bra pris på Becker LH i butik för en privatperson? På ett ungefär så man vet när man riskerar att bli blåst...
 
T
bergstrollet skrev:
Vad är ett bra pris på Becker LH i butik för en privatperson? På ett ungefär så man vet när man riskerar att bli blåst...
K-Rauta tar 249 kr för 10 liter Breplasta LH!
 
Hur mycket spackel ska man lägga på i första skiktet? Remsan är ju 5 cm, ska man spackla 6-7 cm brett då? Sedan trycka dit remsan.

Jag har läst någonstans att man sedan ska använda en 25 cm spackelspade till andra lagret och sedan en 35 cm spackelspade till sista lagret. Stämmer det?

Måste man slipa efter varje spacklingsomgång?
 
Titta på filmen:

Miles skrev:
Instruktionsvideo x3: taunton.com
 
Jo, jag har tittat på dem. Eftersom jag inte har någon erfarenhet av spackling tidigare lutar det åt att spackla skarven först och sedan limma fast det med vävlim. Därför undrar jag om man spacklar tunnare och lite smalare när pappremsan ska limmas.

Hur har ni gjort som limmat på pappremsan?
 
Hur har ni gjort som limmat på pappremsan?
Jag limmade fast pappersremsan med våtrumslim först sedan
spacklade jag 2-3 gånger på det, inte en enda skarv som spruckit.

Där jag använde glasfiberremsa har ca en tredjedel av skarvarna
fått småsprickor i sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.