Ska måla vägg med standard Beckers Väggfärg och lister med Beckers Aqua Lackfärg ... men lägger gärna på en grundfärg som täcker bra först.

Finns det någon ok grundfärg som är hyfsat billig som man lika bra kan köra med istället för Beckers Grundfärg och Snickerislip (kör helst vattenbaserat hela vägen)?
 
Ska du ha en grundfärg som täcker bra bör du använda en riktig grundfärg för väggarna och snickerislip för listerna.

Köper du något billigt hopkok täcker den nog inte så bra.
 
Ok, cheers!

Så det är ingen som har bra erfarenhet av billig-märke-grundfärg, tycker det borde funka med något enklare bara man gjort bra underarbete? Används sen alls grundfärg eller kladdar man på med ett extra lager färg bara?
 
Grundfärg används allt... Även på gips och på snickerier. grundar gör man ju ofta också för att mätta sugande underlag. Då kan du ju använda dig av en utspädd väggfärg eller en billig outspädd. Ett resultat av grundningen blir ju att färdigstrykningsfärgen täcker bättre.
Men om man vill ha bra täckning som du eftersöker gäller det oftast snickerier. Då får du allt använda en snickerislip. Dels för vidhäftningen, dels för bättre täckning.
 
Danke ... lite snickerislip bli're då!
 
Men... Beckers grundfärg till väggarna är katastrof! Har målat ny gips nu i ett helt hus, och ångrar mig som satan. Hård och grinig, plus att den torkar i burken, så man får med sig massa små knott i färgen. Tyvärr kan jag verkligen inte rekommendera den färgen. Skulle hellre kört väggfärgen två gånger.
 
F
Skall själv måla i veckan efter att målar'n satt microlit på tak och väggar. Han sa att dom aldrig använder grundfärg utan grundar väggarna med takfärg (glans 3) istället. Lättare att slipa och fixa till det sista inför slutmålning.
 
Bra val.
 
fsn skrev:
Skall själv måla i veckan efter att målar'n satt microlit på tak och väggar. Han sa att dom aldrig använder grundfärg utan grundar väggarna med takfärg (glans 3) istället. Lättare att slipa och fixa till det sista inför slutmålning.
Ok .. vilken takfärg rekommenderar ni då som grundfärg til väggar?
- Byggmax latexfärg a 18 kr/l
- Rustas akrylatfärg a 22 kr/l
- Rustas högtäckande tak-, grund- och vägg- akrylatfärg a 33 kr/l
- Beckers latexfärg a 40 kr/l
- Nordsjös akrylatfärg a 65 kr/l
 
Beckers. Sju dagar i veckan.
 
Jag rekommenderar Beckers Scotte Tak. Finns iaf hos Beckers Nya Hem-butiker.
Den fyller bra och den är inte så känslig för Scheck (stavning?). Dvs dubbelstrykning. Fick ett viktigt samtal förra veckan när jag målade ett tak, så jag var tvungen att pausa mitt i taket i ungefär en kvart, men det syntes inte efteråt.
 
Cheers!!
 
Precis som tidigare talare skrivit är att målare använder framförallt Beckers, Nordsjö och Flugger. Målare brukar använda vägg grundfärg eller takfärg då det är billigare. Om man ska ha en stark kulör brukar man använda färdigfärgen två gånger då grundfärgen är svår att få i samma kulör.

Grundfärg till snickerier kan jag rekommendera Beckers Aqua serie som är till för t.ex. möbler. Den är vattenlöslig och vidhäfter mycket bättre än Beckers snickerigrund & finish. Aquagrund vidhäfter nästan lika bra som lackfärger.

Eftersom jag själv är målare hade jag antingen använt Aqua eller riktiga lackfärger i mitt eget hem.
 
Aqua täcker dock riktigt illa. Fattar inte varför dom säljer den på byggvaruhusen. Blaskigare färg får man leta efter. Renoverade ett stort dagis i december, och då skulle alla snickerier bli vita, från att varit mörkbruna. Trots tre(!) strykningar blev det inte helt hundra! Nä tacka vet jag snickerifinish, fyller ordenligt, man kan lägga på mycket, täcker bra.
Till möbler o dyl, håller jag dock med, där funkar aquan. Likaväl till paneltak, 10-glansen blir ruggigt fin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.