Har tittat runt lite på olika sk. smarta hus och kommit fram till att det är något jag vill ha i huset jag ska bygga. Eftersom det är ganska dyrt har jag börjat kolla lite på PLC moduler istället. Jag har pillat lite på såna i plugget men kommer inte ihåg så mycket annat än att det verkade förhållandevis enkelt att lära sig.

Nu har jag lite frågor i skallen som någon här kanske kan hjälpa mig med. För det första så verkar det råda lite delade meningar om vilket märke man ska ha men Mitsubishi och Siemens är de som jag hör mest om. Men sen finns det ju en massa olika modeller av dessa. Ska man ha en som drivs av 12/24V eller 230V? Om den drivs på 12/24V så blir det väl enklast om brytare och givare är 12/24V också? Alltså måste man dra klenström fram till brytare vilket känns lite udda. Å andra sidan smidigt med tanke på att man kan dra och koppla själv utan behörighet.
De flesta moduler har antingen 8 ingångar och fyra utgångar eller 12 in och 8 ut. Det känns lite klent på utgångssidan. Visserligen ska vi bygga ett ganska litet hus men jag hade nog helst önskat att jag kunde styra varje armatur och varje brunn för sig. Det kanske är overkill men hellre för mycket an för lite. Hur har andra som gjort så här resonerat kring valet av modell med ingångar/utgångar etc?
 
Till de flesta styrsystem finns det expantionsenheter att köpa till

Det finns andra trådar som tar upp detta ämne .
sök på "halvsmarta hus"

Klenspänning är ju ganska smidigt att använda för att sätta ingångarna , för då kan du ju använda ex eljos klenspänningstryckknappar .(fyra knappar).
Billigare med kabel är det oxå.
 
O
Sök på Siemens Logo, finns i flertalet varianter och utbyggbar gjorde ett halvsmart hus här före jul det blev rättbra
 
Ja det får nog bli en siemens logo. Det finns andra märken med fler I/O som är billigare. Men det är bara logo som har 10A utgångar, av de jag tittat på, och det ser jag som en klar fördel.
 
Har du tänkt skippa att gå omvägen kring kontaktorer och låta Logon styra starkström direkt?
 
Ja förhoppningen var att slippa kontaktorer så långt det går.
 
Om jag minns rätt är det så att LOGO grundmodul har relä som klarar 10A AC1 MEN!!!! expansionsmodulen har bara reläuttgångar med 5A AC1

Så har det varit men det kan ha ändrats sen jag pysslade med det.
 
Jo ja var ute på siemens hemsida igår och det verkar inte bättre. 5A räcker ju visserligen alla gånger tll belysning men då måste jag ju säkra den matningen med 5A, har bara hittat 4A. Det skulle ju också räcka till en hel del belysning men det känns lite udda.

Annars får jag helt enkelt köra med kontaktorer och ska jag göra det kan jag lika gärna använda nån annan PLC med fler I/O.

Fan vad knepigt, jag måste bestämma mig. Tänkte beställa en och leka lite med så att jag lär mig den innan huset är på plats. Kommer i slutet av april.
 
O
Du behöver ju inte sätta dit kontaktorer det finns ju små 10A reläer
 
Jag trodde faktiskt att det vara samma sak. Hur som helst så får jag väl kanske göra det. Känns lite synd bara eftersom att själva vitsem med PLC är att man ska slippa relän. Annars kan man ju göra allt som PLC'n kan enbart med relän. Men det är klart det blir jobbigt om man vill ändra något.
 
gnilrub skrev:
Jo ja var ute på siemens hemsida igår och det verkar inte bättre. 5A räcker ju visserligen alla gånger tll belysning men då måste jag ju säkra den matningen med 5A, har bara hittat 4A. Det skulle ju också räcka till en hel del belysning men det känns lite udda.

.
När jag läser manualen på Siemens hemsida så står det
Continuous current 5A
Protection of output relay max 16A

Säkringen kan då vara på max 16A medan belastningen per reläutgång får vara max 5A. Ofta låter man ju samma säkring mata flera utgångar på en PLC.

Förmodligen gäller samma resonemang på fler som du tidigare förkastat för du letat efter 10A utgångar.

Att jag aldrig skulle kalla en Logo för PLC är en yrkesskada. :) Men dom är användbara dom också.
 
Mellanbarn skrev:
När jag läser manualen på Siemens hemsida så står det
Continuous current 5A
Protection of output relay max 16A

Säkringen kan då vara på max 16A medan belastningen per reläutgång får vara max 5A. Ofta låter man ju samma säkring mata flera utgångar på en PLC.

Förmodligen gäller samma resonemang på fler som du tidigare förkastat för du letat efter 10A utgångar.

Att jag aldrig skulle kalla en Logo för PLC är en yrkesskada. :) Men dom är användbara dom också.
Ja men vad händer när man av misstag pluggar in en dammsugare på 1700W i ett "PLC" styrt uttag där maxbelastningen på utgången är 5A?
 
Jo visst är det så att man skall slippa reläer men av ren säkerhet brukar jag sätta miniatyrreläer typ E4023212 .
Dessa är på gränsen för att klara lasten men de är små och inte så dyra (där jag köper ifrån) Dessutom kan man köpa på sig några reläer i reserv.
Jag brukar dessutom använda 4-poliga kontaktorer för funktioner triggad av samma utgång för olika grupper i centralen exempelvis släck-allt-funktion
 
Har du bara tänkt använda digitala in och ut?
Inga dimmerfunktioner då?
Jag var inne på att köra min elinstallation med plc, men för att få full kontroll på allt, lika en knc installation så blir det massor med in och utgångar.
Kanske går det att hitta dimmermoduler med 0-10V ingång...men en knx aktor är ju en BUS ansluten dimmer....i ett plc system blir det först vanlig återfjädrande tryckknapp (ar), IO-moduler för digitala in, sedan plcn, sedan IO-moduler för digitala och analoga ut. Analoga ut ger 0-10V till ljusregleringsdon som måste hantera antingen 0-10V eller något BUS system. Som LON tex, men då måste man ju ha en gränssnitt mellan plc och LON bussen.
Om nu inte plc snackar LON direkt....finns ju sådana klart..

Jag slutade räkna på 55 digitala in, 25 digitala ut och 30 analoga ut.
Det skulle bli asdyrt även med nettopriser på material.
 
Ja det blir många I/O. Jag vet dock inte om det är nödvändigt att plc kan dimmra all belysning. Det kan jag nog leva med att lösa med fasta vanliga dimmrar och bara styra matningen till dimmrarna med plc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.