22 462 läst · 28 svar
22k läst
28 svar
Färgspruta, Sprutpistol, wagner
Sida 1 av 2
Hej, jag ska måla mina innedörrar och en massa lister. Då jag redan provat att pensla och rolla med en icke godkänt resultat vill jag fortsätta med att spruta istället.
Men skummgummiroller blev det knottrigt och med pensel randigt.
Jag använder beckers vattenbaserade lackfärg, Vill ha vattenbaserad pga att den inte ska gulna med åren och iom att jag har småbarn och man kan inte stänga till överallt där det ska målas.
Biltema, ja jag vet, har en 15-193 för 499,00 kr och
Bauhaus har en wagner w 550 för 1149:- Det är väl dom 2 jag tittat på.
Wagner w 180p finns också för 895:- men går nog bort.
conrad har också w550 för 909:- + 110kr i frakt = 1019:-, men vet inte ifall det är en seriös butik. Verkar ha lite leveransproblem
Så till frågorna:
Fungerar det öhv att måla med biltemas? Jag vet att den är MYCKET sämre och allt vad ni kommer o säga, men kommer ju inte måla jätte mkt. 10 dörrar kanske ett innetak och en massa lister.
ÄR wagner w550 ok, bra eller bara duglig? Kan man måla huset med den, om man nu skulle behöva? (Kanske inte är bra att måla för tunt om man målar fasad, men ett möjligt framtida projekt iaf)
Tyckte bara 1149;. va lite mkt, men vill ju förstås ha ett bra resultat.
Finns det nåt annat alternativ att överväga att köpa?
Och, nej kommer inte ta hit en målare eller hyra en spruta, för målningen kommer ske i etapper.
Tacksam för svar.
Bjarne
Men skummgummiroller blev det knottrigt och med pensel randigt.
Jag använder beckers vattenbaserade lackfärg, Vill ha vattenbaserad pga att den inte ska gulna med åren och iom att jag har småbarn och man kan inte stänga till överallt där det ska målas.
Biltema, ja jag vet, har en 15-193 för 499,00 kr och
Bauhaus har en wagner w 550 för 1149:- Det är väl dom 2 jag tittat på.
Wagner w 180p finns också för 895:- men går nog bort.
conrad har också w550 för 909:- + 110kr i frakt = 1019:-, men vet inte ifall det är en seriös butik. Verkar ha lite leveransproblem
Så till frågorna:
Fungerar det öhv att måla med biltemas? Jag vet att den är MYCKET sämre och allt vad ni kommer o säga, men kommer ju inte måla jätte mkt. 10 dörrar kanske ett innetak och en massa lister.
ÄR wagner w550 ok, bra eller bara duglig? Kan man måla huset med den, om man nu skulle behöva? (Kanske inte är bra att måla för tunt om man målar fasad, men ett möjligt framtida projekt iaf)
Tyckte bara 1149;. va lite mkt, men vill ju förstås ha ett bra resultat.
Finns det nåt annat alternativ att överväga att köpa?
Och, nej kommer inte ta hit en målare eller hyra en spruta, för målningen kommer ske i etapper.
Tacksam för svar.
Bjarne
Biltema: Testa.
Funkar det inte går du tillbaka med den. Personalen brukar knappast ha kompetens att ta diskussioner...
Conrad:
Europas största på elektronik via postorder. Tyskt företag. Seriöst är bara förnamnet!
Lycka till.
/B-B
Funkar det inte går du tillbaka med den. Personalen brukar knappast ha kompetens att ta diskussioner...
Conrad:
Europas största på elektronik via postorder. Tyskt företag. Seriöst är bara förnamnet!
Lycka till.
/B-B
Lämna in luckorna på sprutmålning istället. Naivt att tro att det kommer bli top notch med en wagner. Det kommer säkert bli bra, men aldrig helt hundra. Du får säkert betala dubbelt så mycket dock.
Det är innedörrar, och karmarna ska ju också målas. Dom kan man inte lämna in.
Och en massa lister.
Lämna in dörrar kostar la ungefär som att köpa nya?
Och en massa lister.
Lämna in dörrar kostar la ungefär som att köpa nya?
5.2 racing skrev:
Kan inte priserna tyvärr. På vårat jobb målar vi listerna (karmarna), och skickar dörrarna på sprutmålning. Dels så blir det snyggast, dels så håller det bäst. Innan du ska köpa en bra (läs dyr), kolla åtminstonde upp vad det kan kosta. Du skall ha grundfärg, spackel, färdigfärg samt spruta. Det kostar också.
Jag har köpt en wagner 660 på test. Har bara provat att måla med vägg färg och den var man tvungen att blanda ut ganska rejält för att få det att funka, egentligen ska jag ha den för att spruta shellack men testade ändå. Den klarade sig dock riktigt bra med 'overspray', dvs den spred inte så himla mycket och det var ju bra.
Inget klockrent svar kanske men...
Inget klockrent svar kanske men...
hm, inte lätt att ta beslut då. Man vill ju inte köpa en wagner för 1200:- och sen duger den ändå inte?
Men helt klart är väl att det kommer bli bättre resultat med sprutmåling med vattenbaserad färg istället för pensel, för en glad amatör?
På en meter ser det ju bra ut det jag målade med pensel, men det duger inte riktigt.
Men helt klart är väl att det kommer bli bättre resultat med sprutmåling med vattenbaserad färg istället för pensel, för en glad amatör?
På en meter ser det ju bra ut det jag målade med pensel, men det duger inte riktigt.
Dumpa skumgummirullen och penseln; använd dig av en filtrulle. Finns i en större variant och det blir ett godkänt resultat. Ta bort handtag och låsbeslag. Måla först dörrkanterna och sedan de två sidorna. Lägg på färgen t.ex. på vänstra delen av dörren, efterrulla från golvet och uppåt och sedan ned igen. Viktigt att efterrulla hela ytan då om du stannar på halva dörren sen man ett avslut mitt på dörren. Skumgummirulle är svår att lägga på färgen med och det ska isåfall göras med en annan rulle och sedan eftersläta med skumgummirullen om man bara vill ha ett tunt lager.
Om du inte kan tänka dig en rullad slät yta finns det tyvärr inget bättre alternativ än att lämna in dörrarna för sprutning. Då sprutspacklas de och sedan sprutmålas och sedan in i ugnen. Stenhårt och optimalt resultat. Att köpa en egen spruta är döfött och det är bara slöseri med pengar.
Att du får ränder är att du tryckt för hårt på någon sida när du håller i rullen.
Om du inte kan tänka dig en rullad slät yta finns det tyvärr inget bättre alternativ än att lämna in dörrarna för sprutning. Då sprutspacklas de och sedan sprutmålas och sedan in i ugnen. Stenhårt och optimalt resultat. Att köpa en egen spruta är döfött och det är bara slöseri med pengar.
Att du får ränder är att du tryckt för hårt på någon sida när du håller i rullen.
Varför inte bara slätstryka det hela? Köp en bred moddlare och en bra snickerifärg. Lägg på ordentligt, nästan så det rinner. Då flyter färgen ut galant.
Produkter som diskuteras: "moddlare"
Penselpaket med moddlare & anstrykare
Paket med tre anstrykare/moddlare
500 kr inkl moms
Läs mer
Beror på vilken yta man vill ha, en till synen gammal yta är en moddlare perfekt och göra som du 5.2 racing säger att lägga på riktigt och efterslätta med en moddlare.
Vill man ha en slät yta är en filtrulle bäst, men skumgummi kan bli perfecto.
Vill man ha en slät yta är en filtrulle bäst, men skumgummi kan bli perfecto.
Gick som lärling hos två äldre herrar som använde skumgummiroller. Jag tyckte det var värdelöst, men dom kunde fan rulla en garderobsdörr så den såg ut som sprutmålad. Kan man, så blir det bra. Kan man inte, så suger det.
Hm, var väl lite som vi försökte.
Först målade vi tunnt, men fick massa penseldrag.
Sen testade vi att lägga på rikligt och efterdra med iofs en vanlig pensel, men då såg det bra ut en stund, sen rann det bara. Lister som låg ner gick ju bättre, men ångrar lite att vi kör med vattenbaserad färg, då man har 10s på sig typ.
Kör med
Elegant Aqua Lackfärgsgrund och lackfärg
Först målade vi tunnt, men fick massa penseldrag.
Sen testade vi att lägga på rikligt och efterdra med iofs en vanlig pensel, men då såg det bra ut en stund, sen rann det bara. Lister som låg ner gick ju bättre, men ångrar lite att vi kör med vattenbaserad färg, då man har 10s på sig typ.
Kör med
Elegant Aqua Lackfärgsgrund och lackfärg
Jo som sagt, så är den rinnig. I värsta fall får du använda oljefärg. Tyvärr så gulnar den ganska mycket. Inte kul efter ett år att ha gula dörrar.
Ett annat alternativ är väl att lägga ner dörrbladen och låta dom torka liggandes. Lite meckigt men kanske värt det.
Ett annat alternativ är väl att lägga ner dörrbladen och låta dom torka liggandes. Lite meckigt men kanske värt det.
Jo problemet är ju alla karmar, och annat man inte kan lägga ner. Dörrarna kommer vi ta ner och måla liggandes.
Sen ska alla fönsterkarmar målas nån gång också.
Finns det når mer amatöranpassad lackfärg, vattenbaserad.
Som täcker och flyter ut bra men inte rinner så mkt?
Inte så höga krav
Sen ska alla fönsterkarmar målas nån gång också.
Finns det når mer amatöranpassad lackfärg, vattenbaserad.
Som täcker och flyter ut bra men inte rinner så mkt?
Inte så höga krav