Vi har en tomt på gång som ligger högt och på ett berg. Då utsikten från andra våningen skulle bli fin så önskar vi ett hus där de centrala delarna är på övervåningen.

Övervåning:
Kök, vardagsrum, 1 st sovrum, toalett med dusch.

Bottenvåning:
Entré, 2-3 sovrum, badrum med liten bastu, dusch och hörnbadkar.

Funkishus eller liknande.

Och uteplats på taket! Ev. en del som inglasat "utkiksrum"! Då utsikten är fin åt alla håll så är detta önskemål.

Här har jag inte funnit några varianter att titta på, och jag förstår att vi troligtvis inte hittar något kataloghus men om ni har tips på länkar till inspiration så skulle vi bli tacksamma.

Just nu budar vi på tomten så vi får se hur det går med den delen...
 
H
En utsikt blir man snabbt trött på. Sätt kök och matrum i nedre i stället.. Nog tröttsamt bara att ha kåken på ett berg. Gör det inte värre än det behöver vara. När du tröttnat på berget och vill sälja så får du mer om köket ligger bekvämt placerat.
 
Finns det lite nivåer att utnyttja på tomten, och du redan tänker utanför "lådan", så skulle det kanske vara trevligt med huvudentren på öp, med en rejäl uteplats/balkonghistoria, utan att behöva gå i en himla massa trappor från bilen,
Att ha huvudentren på sovplanet känns baklänges,

Utsikt och vyer är alltid trevligt, även om man inte står och hänförs dagligen...
Jag har någon liknande vision, men garage på np istället för sovrum, sen balkong runt halva huset, eller mer, möjligen "u" form . för att få en vindskyddad balkong/uteplats..
Ett torn är ochså en del av visionen, även om jag tvivlar på att man egentligen kommer att nyttja det så mycket, trappor är tröttsamt....
Väntar på trissvinsten bara..

Jag bygger "kataloghus" tilll vardags, och en del kunder verkar inte få till några ändringar alls, medan andra får till husen till "oigenkännlighet", det hänger nog på säljare och dagsform...
 
Svårt att säga något alls generellt. Att bygga på berg medför oftast att grundläggningskostnaden blir hög. Hur hög beror på byggnadens utformning.

Mästers idé är vettig, och tvingar er in i ett resonemang om också villans exteriör och hur ni utformar tomten. En begåvad och beprövad kompromiss är att lägga entrén på ett "halvplan" mitt emellan våning ett och våning två. Sådana utvecklade halvplanslösningar brukar passa fint på dramatiska bergstomter.

Lawrence Halprin i USA var egentligen mer landskapsarkitekt än arkitekt. Han gjorde sig under efterkrigsperioden känd för att förvandla "omöjliga tomter" till "ställen för underbara hem" -

http://www.flickr.com/photos/midcentarc/sets/72157594561604117/
http://www.gardendesignonline.com/gardendesignonline/2008/01/halprin-a-retro.html
 
Mikael_L
holmertz skrev:
En utsikt blir man snabbt trött på. Sätt kök och matrum i nedre i stället.. Nog tröttsamt bara att ha kåken på ett berg. Gör det inte värre än det behöver vara. När du tröttnat på berget och vill sälja så får du mer om köket ligger bekvämt placerat.
Kan man inte dra fram lite infrastruktur i form av något avloppsrör och ev el och vatten på nedervåningen ifall man vill framtidssäkra huset. Alltså pluggade anslutningar som sen relativt lätt kan sättas i bruk.

Svårigheten är väl att välja plats, men om man i princip planerar in ett komplett kök, som sen inte hamnar där borde det funka lika bra som att man sätter det där direkt.

Kostnaden sen för att ev flytta ner köket blir väl maximalt = ett utbyte av bef kök, eller ...?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.