Mikael_L
Jag tycker dom lyckats väldigt bra med detta hus.
Jag skulle vilja sticka ut hakan och påstå att det är lite äkta funktionalism här, faktiskt.

Lite påklistrade prylar som runda eller smala liggande fönster, eller putsad fasad med partier av "funkispanel" i trä bidrar väl inte med något egentligt funktionellt. ;)
Men så långt brukar väl de flesta kataloghus komma mot funkis ...

Men kolla det här då:
http://www.gotenehus.se/hus/3d-origo.html
 
Har sett huset och gillar det också. Nån kilometer hemifrån är det någon som smällt upp denna och jag tycker det verkar riktigt trevligt. Enda är att jag tycker den sneda väggen på övervåningen är lite skum. Varför liksom?
 
Förmodar att en sådan byggnad, med tiden kommer att få många problem, då det t ex saknas takutsprång som skall skydda fasaden. Den är mer lämpad i länder med torrare klimat.
I övrigt är den häftig.
 
Inga takutsprång och ett nästan platt tak är väl kanske inte det bästa om man vill ha ett problemfritt boende under många år. Men här har man åtminstone varit klok nog att behålla hängrännor och stuprör utanpå huset. Jag har varit med om liknande hus där vattnet går ner mitt i huset och genom plattan, inget kul den dagen då det börjar läcka uppe vid taket.

Hur som helst, detta var en riktigt lyckad design tycker jag.
 
Som jag har berättat tidigare, finns det ett gäng origo i Lövbrunna i Täby. Där finns även Götenehus visningshus. De står i ett rad, med lite olika lösningar på fasadmaterial etc. Själv tycker jag att baksidan på husen är trist, går inte ihop med den genomtänkta framsidan. De står också mycket nära varandra, modellen kräver lite mer utrymme, tycker jag. Men dem tål att kvällpromeneras förbi, än har jag inte tröttnat på dem.
 
Mikael_L
Jag tycker Götenehus fortsätter att skapa fina hus i sin tolkning av nyfunkis.
Nu såg jag och blev kär i detta:
http://www.gotenehus.se/hus/djursholm

Det var kanske något jag inte helt gillade med planlösningen, men utseendet tyckte jag verkligen om. :)
 
Mikael_L
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.