Hej,

Jag undrar vad det kostar att anlita en arkitekt att rita trädgården, tomt ca 1000 kvm, då får man ritning och växtförslag osv......Har fått ett prisförslag på ca 15000. Är det bra eller dåligt?Någon som har erfarenhet av att anlita trädgårdsarkitekt. Vad var bra och vad var dåligt?
 
Husköpare: Vi anlitade Folke Mattsson (tidigare ägare till Zetas i över 30 år, numera glad pensionär). Hans kontaktinfo finns på www.zetas.se. Han gick igenom vår tomt och ritade upp ett förslag på en total makeover. Vi fick en ritning samt en växtlista på drygt 40 olika växter och ett tiotal lökväxter. Allt fördelat på framsida, baksida samt en rabatt.

Vågar nog inte berätta vad priset var - han kan ju höjt, men det var lååångt under 15 lax.

Det roliga med hans ritning är att växterna han valt är ovanliga. När jag var på Zetas förra sommaren och visade ritningen så kommenterade en anställd den "oj, den var ambitiös. Ja, Folke brukar vara lite optimistisk när det gäller Zonhärdigheten på växterna han väljer"


Vi har lite bilder på vad vi hann med förra sommaren - se vår sajt under dagboken, 2007, mars - augusti.
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/dagboken_2007_mars.html
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/dagboken_2007_april.html
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/dagboken_2007_maj.html
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/dagboken_2007_juni-juli-aug.html


Framförallt har vi gjort grundarbetet (skövlat trädgården, och byggt upp den igen). I år ska vi försöka ta hand om det vi satt i jorden, samt forstätta beta av listan. Det blir många stora sedlar som fladdrar ur plånboken.
 
Hej! Tack för ditt svar. Jaha ojdå, då måste jag nog kolla runt lite mer. För hjälp behöver vi, det känner jag, annars blir det bara pannkaka av vår trädgård ;-)
 
Vi anlitade en otroligt duktig tjej, hon har gjort ett fantastiskt jobb och vi är väldigt nöjda. Hon tog 22500 kr tror jag och det ser jag som väl investerade pengar.

helene Åhlund hette hon.
 
I Stockholm är 15 000 inte mycket. Men det är klart, jämför inte äpplen och päron...
 
Vi betalade också långt under 15 000 kr för en trädgårdsarkitekt som Lödde Plantskola rekommenderar (tomt 1070 kvm, växtlista, ritning både trädgård, staket och trädäck). Jag vet inte hur det är i Stockholm, finns det någon landskapsarkitektutbildning där? Får man tag på en nybakad student, eller annan trädgårdsarkitekt som försöker komma igång med en ny firma blir det ett bättre pris, liksom pensionärer som också brukar vara billigare.
 
Ja, det finns det säkert. Landskapsarkitekt blir man i Uppsala och Alnarp eller utomland så klart. Eller varför inte leta rätt på en landskapsingenjör som också läst på Alnarp. Trädgårdsarkitekt och trädgårdsdesigner är andra sökord som är gångbara, men de behöver inte nödvändigtvis ha en akademisk examen men kan självklart vara minst lika bra. Arkitekt, landskap eller inte smäller högst varpå de också tar betalt därefter.

Precis som Marlene säger så leta rätt på studenter.
 
Vi har fått prisuppgift på lite drygt 10' från Åsby Trädgård, Hallstahammar - Västmanland.
 
Hej
Vi har precis fått ett mycket bra förslag på hur vår trädgård ska utformas. Vi anlitade Jeanette på Fullersta trädgårdsdesign. Vi betalade 7 000 kr, kan varmt rekommendera henne.
hälsar
Marielle
 
Vi anlitade också J S på Fullersta. Är inte riktigt så nöjda. Vet inte vad man kan begära för si och så många timmars jobb, men om man har många egna tankar och ideer finns risken att man blir besviken på lösningar där designern inte lagt ner så hemskt många timmar... Hon bortsåg ifrån flera av våra önskemål och satte dit växter som jag inte gillar. Dessutom är inte alla hennes förslag praktiskt genomförbara.

Om man har någorlunda mycket pengar (inte känner att man behöver prioritera), inte har så stort intresse för trädgård och tvivlar på sin smak, så är det kanske läge att anlita någon...
 
Vi anlitade också Jeanette på Fullersta trädgårdsdesign. Kanonjobb och prisvärda lösningar som var genomförbara ekonomiskt. Bra underbyggt med instruktioner och tips på leverantörer. Vi känner att Jeanette lyssna på oss och vårt intresse av trädgården. Vi rekommenderar varmt men kanske det inte passar alla.
 
Eftersom jag jobbar som landskapsarkitekt så kan jag ju ge min syn på saken. Jag tror att till syvende och sist så får man vad man betalar för, i alla fall inte mer. Har du betalat för ca 10 timmars jobb så är det det du får. Och det behöver inte alltid vara sämre än ett 40 timmars jobb, men detaljerna är ofta inte lika genomlösta på ett mindre jobb. Om man från båda parter är på det klara på vad som efterfrågas så brukar det sällan bli problem. Vill man bara ha en grovplanering med generella växtförslag så betalar man mindre än om man vill ha handlingar som man kan sticka i näven på en anläggare och sedan åka till Mallis i ett par veckor och sedan ha ett färdigt resultat när man kommer tillbaks.

Var också på det klara med om ni vill ha "växtförslag" eller en färdig växtförteckning, det är stor skillnad på arbetsinsats och därför också pris. Typ, tycker ni att det räcker med att där står "perennrabatt med skuggtåliga låga marktäckare" och några exempel, eller vill ni ha en färdigkomponerad rabatt med växtlista komplett med arter, sorter och antal?

/Kalle
 
Men vad har det sen kostat att sammanställa trädgårdarna?
 
kostnaden beror ju på så mycket.... ambitionsnivå, storlek, naturliga förutsättningar och eget arbete för att nämna några parametrar.

i det långa loppet tror jag att en "ritad" trädgård blir billigare än en spontanjäst...!
 
Vi har drygt 700 m2 fri tomtyta som en trädgårdsarkitekt från Lidköping planerade och dokumenterade på planritning med häckar, planteringar, uteplatser och stensatta ytor samt bifogade utförlig växtlista. För detta tog hon knappt 10 000 kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.