Själv blev jag sugen på trend eller triton fräsarna, har nu stora classe-fräsen fastmonterad under bordet för 600 spänn eller vad det nu var. Jag har länge känt mig i samma läge även vad gäller att byta upp från min GTS10, kan helt enkelt inte riktigt motivera det hela. Så det blir och vänta, tråkigt. :(
 
Dr_Jerkyll skrev:
Själv blev jag sugen på trend eller triton fräsarna, har nu stora classe-fräsen fastmonterad under bordet för 600 spänn eller vad det nu var. Jag har länge känt mig i samma läge även vad gäller att byta upp från min GTS10, kan helt enkelt inte riktigt motivera det hela. Så det blir och vänta, tråkigt. :(
En del pratar varmt om den stora Classe-fräsen i samband med bordsmontage (bla du själv i denna tråden ;)). Vad är det som får dig att vilja byta? Eller annorlunda uttryckt, vad är det som är dåligt med Classe-fräsen?
 
Finns säkert fler saker om man skulle jämföra med ex en festool-fräs, men ur mitt perspektiv....

Dåligt med classe-fräsen:
- ingen inbyggd lyft!
- kropp i aluminium, man får vara försiktig när man drar åt annars finns risk för att man drar sönder den.
- begränsat antal tillbehör om man vill frifräsa, men det gör jag mycket sällan. Iofs kan andra tillbehör säkert passa.
- kass mätning vid djupinställning, men det använder jag aldrig ändå.
 
Har bara kört den mindre C/O-Techfräsen, men gissar att ungefär samma sak gäller för den större. Väldigt prisvärd javisst! Men det räcker ju bara så långt. Att den är prisvärd betyder inte att det är en kvalitetsmaskin. Det tränger sig på med tiden och då blir man ju sugen på att köpa något bättre.

Lånade den lilla C/O-Techen av farsan (han har aldrig använt den f.ö.)en helg på landet när jag inte hade nån egen handöverfräs med mig, och hade väldigt roligt med att tillverka olika jiggar, men även då blev det snabbt smolk i glädjebägaren.
 
Mr Handyman. Tycker det blir lite äpplen och päron här. :) En mindre fräs som man oftast använder på ett annat sätt tycker jag kräver högre kvalitet med större tillbehörsprogram, ergonomi etc jmf med en stor fräs som 95 procent av tiden används monterad. Det enda som jag egentligen tycker fattas classefräsen är en lift. Men visst, skulle någon kasta en O2200 efter mig så skulle jag inte säga nej, jag använder den ju trots allt omonterad ibland.
 
Ja, så kan man absolut se det. Kvalitetsperspektivet eller vad man ska kalla det för blir inte lika viktigt ur den synvinkeln.
 
Shit pommes frites, 11kg fräs ;)
 
Har försökt att få fram lite information om Tritons stora fräs. Den som finns på den engelska sidan www.tritontools.co.uk heter TRA001 och/eller TRB001. De verkar inte ha veven som den mindre MOF1400 har. Tittar man däremot på Tritons sida i Australien har de där en TRC001 som marknadsförs med vev och allt. I den här tråden på http://www.routerforums.com/general-routing/7033-triton-routers-4.html påstås det att man köpa till veven till TRA och TRB-varianterna.

Blev rätt sugen på att köpa en själv. Är det nån annan som kan få rätsida på det här?
 
Den där vridbara knoppen är nog helt ok annars. Jag lutar mig oftast ner för att se vilken höjd stålet ligger på, och då är det ju inte svårt att sträcka in handen och snurra på knoppen.
 
Nu har ett nytt problem uppstått, det går inte att beställa några fräsar på den engelska Tritonsidan alls, och flera andra verktyg är också märkta med: "We have discontinued this product". Jag har mailat och frågat vad det ska betyda men ännu inte fått svar.

Herregud vad besvärligt det kan vara då.
 
Jag köpte faktiskt en Triton i England vid en resa, men innan jag åkte hem bytte jag till en Makita 3612C och har aldrig ångrat mig. Det som störde mig var bl.a. ratten för höjning och sänkning, tyckte det var himla osmidigt och knöligt för att snabbt höja och sänka. Sedan var den prepad för bord eller nåt då man var nästan tvungen att sänka fräsen helt för att få i axellåset, man kunde trycka manuellt men den var ovänlig att trycka på...

Sedan dess sidoanslag, det var en plåtbit som man skruvade fast hela fräsen på, meckigt och klumpigt...

Fast detta var för ett par år sedan och jag har aldrig haft "nöjet" mer att testa en Triton
 
Blev intresserad av Triton för att de verkar vara lite annorlunda konstruerade än de flesta märken som är vanliga här. På sätt och vis är det nog ett säkrare kort att köpa en Makita. Men i det här fallet är det snarare nyfikenhet eller tool nut-ådran som gör sig gällande. Kan inte med gott samvete påstå att jag behöver en fräs till.

Däremot ska det enligt produktinfon finnas flera sätt att sänka på, bl.a. free plunge. För bord är det nog helt rätt med den typen av axellås, men jag trodde faktiskt att man kunde låsa den på sedvanligt sätt också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.