Hemmakatten
Och även om man skulle vara på tillräckligt långt avstånd inne i huset, så är man ju utomhus en hel del också, och barnen lär ju vara ganska nära ledningen.

De flesta hus i dag har väl ett reducerat taxeringsvärde pga närhet till kraftledning. Om nu anledningen är hälsorisk eller en inbillad hälsorisk har ingen betydelse, svårsålt lär det vara. Och aldrig att jag skulle vilja köpa ett sånt hus.

Nä, försök att hitta en annan tomt. Föräldrarna kan väl försöka sälja denna tomt och ge er pengarna som ett bidrag till en annan tomt.
 
Allra mest troligt helt ofarligt, men du kommer hela tiden att associera till ledningen så fort någon i huset får minsta krämpa. Dessutom blir det svårsålt. Vi skippade en liknande tomt med strandläge mm. pga 10 kV.
 
Det skulle ni nog inte gjort.. dom gräver just nu ner hela 10 kV-nätet i Sverige..
 
Hej
Jag e född o har bott ca 70 m från en så stor kraftledning å åå jag märker inte så många fel på mej själv .Däremot så har vi haft elstängel för djuren o inte behövt ha ström inkopplat såppas överslag är det ,sedan e det ju ett väldans oväsen vid fuktig väderlek .Men det e ju saker man vänjer sej vid .Nu har jag flyttat därifrån ,saknar ibland säkerheten av den stora åskledaren som kraftledningsstolparna var
mvh Solbergarn
 
Staffans2000
Kraftledningar har flera fördelar än ovannämda.
Lägg ut en kabel med rätt antal meter så nära ledningen som möjligt, så får du gratis ström i önskad styrka medelst induktionsspänningsprincipen.

Staffan
 
Staffan2000 skrev:
Kraftledningar har flera fördelar än ovannämda.
Lägg ut en kabel med rätt antal meter så nära ledningen som möjligt, så får du gratis ström i önskad styrka medelst induktionsspänningsprincipen.

Staffan
snacka om strålning:eek:
 
MathiasS skrev:
Man både gräver ner och bygger tunnlar för 400kv ledningar. I huvudsak i storstäderna där markpriset med råge motiverar sådana projekt.

:rolleyes:
Vad händer med grävskopan om man gräver av en sådan kabel? Hur skrämd blir maskinisten av den förmodade atombomslika blixten? Hur många liter smält järn blir det i gropen från skopan? :p
 
Staffan2000 skrev:
Kraftledningar har flera fördelar än ovannämda.
Lägg ut en kabel med rätt antal meter så nära ledningen som möjligt, så får du gratis ström i önskad styrka medelst induktionsspänningsprincipen.

Staffan
Detta har jag hört att man provat på sitt håll för att spara en hacka, men har upptäckts av kraftbolaget för att det var misstänkt stora förluster på sträckan. Denna person åkte dit för stöld om jag inte minns fel.
 
mycke_nu skrev:
Det skulle ni nog inte gjort.. dom gräver just nu ner hela 10 kV-nätet i Sverige..
:D:D
 
Vi är intresserade av en tomt med en 130 KV-ledning 70-80 meter bort. Ringde energibolaget och fick en magnetfältsmätning utförd utan kostnad.

Vid tomtgränsen var det 0,07 microtessla och där huset ska ligga 0,05 microtessla.
Även om strömmen/fältet ökar i vinter har vi goda marginaler. Känns skönt!
 
Vad jag har förstått så mäts och pratas det mycket om magnetfältet, gränsvärden och dess risker vid olika ställen. Men när det på min arbetsplats kom ett par killar från en mätfirma för att mäta upp värden vid våra arbetsplatser så sa dom att det var mindst lika viktigt att mäta upp strömfältet.
 
I så fall tror jag att de mätte samma sak två gånger och tog dubbelt betalt (?)
 
pacharan skrev:
Vad jag har förstått så mäts och pratas det mycket om magnetfältet, gränsvärden och dess risker vid olika ställen. Men när det på min arbetsplats kom ett par killar från en mätfirma för att mäta upp värden vid våra arbetsplatser så sa dom att det var mindst lika viktigt att mäta upp strömfältet.
"Strömfältet" vad är det !?!?

Antingen försökte dom lura dig, eller så missuppfattde du vad det hette - jag har aldrig hört talas om "strömfält" iaf - dom menade inte att man skulle mäta upp den eventuella ström som alstrad i villans elnät pga det elektromagnetiska fältet då ?

Elektromagnetiskt fält heter det fält som alstras av strömmen i en ledare, i vardagligt tal kallat "magnetfält".

/K
 
Jag får erkänna att min elektroteknik är lite rostig sedan studietiden men strömfält har jag bara hört talas om när man diskuterar hur strömmen tar sig fram i en ledare.

Vad jag vet kan vi förutom de elektriska storheterna bara mäta E och B-fält, dvs spänningsfält och magnetiska fält. D och H fält räknar vi fram.

Det kanske är inducerade strömmar man ville mäta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.