Taxeringsvärdet på byggnaden verkar något överdrivet.
 
Jag gillar väl kanske mest bildtexten "lummigt" när en bild på en totalt igenvuxen trädgård visas upp. Mäklaren visar prov på stor humor även när vissa andra bilder visas. Toaletten i källaren är ju en klar höjdare som få mäklare skulle ha visat.

Visserligen är allting möjligt om man verkligen vill, men i det här fallet tror jag att det är närmast omöjligt att få till något bra av huset. Möglet verkar bo på de flesta ställen, det mesta är genomfuktigt, det verkar ha bott mycket fåglar, råttor, insekter och fladdermöss i huset och det har nog aldrig renoverats sedan det byggdes.

Undrar om det inte går att elda koks i pannan? Jag tror de flesta rör är sönderfrusna i huset. Kan tänka mig att mycket av fukten i huset tillsammans med det rasade bjälklaget kan härröra från en stor vattenskada.

S:t Olof är hörnet av Skåne som fastighetsboomen glömde. Två andra liknande hus vad gäller storlek finns till salu, bägge väl under miljonen i pris.

Det enda rimliga är nog att låta grävskopan jobba lite, för det är helt enkelt inte rimligt att lägga ned de pengarna som behövs här.
 
Men om jag hade de pengarna, eller bodde närmare så skulle jag slå till.
 
Det är ju ett urläckert hus som vore kanonkul att renovera, jag håller med gaia. Undrar däremot om det är äkta hussvamp som angripit det, då kan det ju bli lite jobbigare...
 
it-snubben skrev:
Är det bara jag som tänker "skräckfilmshus"? Värmepannan ger mig rysningar :eek:
En dimmig natt med fullmåne runt det huset - eller I det huset - brrr !:eek:

/K
 
klaskarlsson skrev:
En dimmig natt med fullmåne runt det huset - eller I det huset - brrr !:eek:

/K
Då slår man upp en maltwhisky, tänder en stadig cigarr och myser.
Muahahahaha.........
 
"Elen är frånkopplad och innan tillkoppling sker rekommenderas (ej krav) besiktning av behörig elektriker."

Kanske inte ett krav men jag skulle nog satsa på besiktningen ändå!! :D
 
Tja, man kan ju köpa huset, teckna en bra försäkring, koppla på elen och hoppas på det bästa...

(Vad som vore det bästa är upp till var och en att avgöra. Själv hade jag nog slagit 11 på telefonen innan jag slog på strömmen)
 
Huset är som taget ur spelet "Fallout 3" som jag nördar lite med nu. Handlingen utspelar sig ett 10-tals år efter ett atomvapen krig...
 
Göran.W
hempularen skrev:
Nu har jag noll koll på hur Österlen ser ut marknadsmässigt idag. Men för några år sedan skulle man troligen lätt kunnat få 2 mille för tomten (styckad i 2).
Tomt priserna på Österlen är otroligt låga.
Skulle mellen tummen och pekfingret gissa på att tomtpriset legat på runt 400tk för 2 år sen.
Köpte själv hus på österlen för lite drygt 2 år sen och gav 585tk för 200kvm i hyffsat skick.med en tomt på 1200kvm.

Priserna på österlen är löjligt låga gämfört med storstäderna.
För under 2 mille får man en stor gård med flera tusen kvm tomt på österlen i dag.
http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/14678 ett exempel.
Många hus på österlen har legat ute länge utan att bli sålde för det är tvärstopp här ute nu.
 
Göran.W skrev:
....
[länk] ett exempel.
...
Fy F*N vilken bedrövlig mäklare! Inte nog med att bilderna är usla, han har fått med SÄLJAREN på flera bilder!?? Ingår han i köpet eller?
Och så har han fotat MÖBLER!?? Men dessa kanske ingick?

De har uppenbarligen inte hört talats om "home styling" på Österlen.. hehe, sickna bönder.

Sorry för OT.
 
borttaget
 
Redigerat:
Göran.W skrev:
Tomt priserna på Österlen är otroligt låga.
Skulle mellen tummen och pekfingret gissa på att tomtpriset legat på runt 400tk för 2 år sen.
Köpte själv hus på österlen för lite drygt 2 år sen och gav 585tk för 200kvm i hyffsat skick.med en tomt på 1200kvm.

Priserna på österlen är löjligt låga gämfört med storstäderna.
För under 2 mille får man en stor gård med flera tusen kvm tomt på österlen i dag.
[länk] ett exempel.
Många hus på österlen har legat ute länge utan att bli sålde för det är tvärstopp här ute nu.
Väldigt konstig att jämföra tomtpriserna på Österlen med storstäderna! Varför inte jämföra med Norrlands inland eller Smålands skogar?

Man måste tänka på vilka jobb som finns i trakten och vad för slags inkomster man kan ha när man bor där. För att vara landsbygd så är det overkligt dyrt med hus på Österlen, framför allt i attraktiva kustlägen. S:t Olof med omgivning brukar vara jämförelsevis billigare, men ändå.... Mäklaren vet nog vad som är ett realistiskt pris. Tyvärr är det många storstadsbor som jämför med priset i städerna och betalar överpriser för attraktiva objekt. Resultatet blir att prisnivån ökar på ett sätt som drabbar dom bofasta, dom som har vanliga inkomster i vanliga jobb eller är pensionärer. Positivt att marknaden har stagnerat något nu.

(Detta var definitivt off topic ;) )
 
Sommartorparn skrev:
Väldigt konstig att jämföra tomtpriserna på Österlen med storstäderna! Varför inte jämföra med Norrlands inland eller Smålands skogar. Detta var definitivt off topic ;) )
Visst har du rätt! Strandnära tomter/stugor vid Österlens fiskebyar håller storstadspriser helt enkelt därför att framför allt stockholmarna köper upp dessa som fritidshus. Tar man sig några kilometer inåt landet är priserna mycket låga - men då finns det heller inga inkomstmöjligheter.
 
Äh..det där är väl inget problem att renovera. Mitt hus ser värre ut just nu...

En enkel lösning är att göra som jag....Kalla in ett gäng från byggahus.se så ska ni se att det där huset är fixat på några dagar. Dessutom fruktansvärt kul.



Nu spinner tanken igång igen...ska vi tillsammans köpa skrället och bygga om det till en urläcker bostad med blocketfynd och billigt virke ( var man nu kan hitta det? ) . 100 man som kör i 5-skift under en vecka fixar lätt till detta hus. En rolig semester och sen delar vi stålarna efteråt.

Alla kommer vinna på detta...massor av erfarenheter och nya kontakter! Dessutom fruktansvärt kul.

Vad är värdet topprustat? En mille ?


Edit : Jag visade detta för min fru och orden som kommer från henne just nu är:

NEJ!!
Har inte du nog med vårt nu?
Jag lyssnar inte ens
Du är dum i huvudet
Jag tar ut skilsmässa
Varför gifte jag mig ens med dig?
Är du störd på något sätt?

Ni ser...jag har det inte lätt här hemma.

När ska vi köpa???
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.