Hej!

En tomt vi eventuellt kan komma att överta från mina föräldrar ligger mycket nära stamnätet, 30 m till tomtgränsen och 50 till huset. Strömstyrkan är 400 kV (starkast möjliga i Sverige) :( och jag söker förtvivlat efter info om riktlinjer, säkerhets- avstånd etc.

Men det är svårt. Strålskyddsmyndigheten är mycket luddig i sina formuleringar. "Det är INTE farligt - men AKTA er" ungefär.

Vet någon var jag kan läsa mer?
 
Jag har för mig att jag har läst att avståndet till bostadshus ska vara minst 70 meter. Minns tyvärr inte var jag läste det ...

Fundera också över andrahandsvärdet på huset. Nu planerar ni väl förstås att bygga för att bo där "för alltid", men om ni vill eller måste sälja framöver så kan närheten till kraftledningen dra ner värdet rejält. Bra att ha med det i kalkylen.
 
Jag skulle aldrig vilja köpa ett hus så nära en stor stamledning.

Jag tror iof inte det är farligt, men del "vet" man inte det, och dels så skulle andrhandsvärdet definitivt lida

/K
 
Jag är uppväxt på liknande avstånd från en kraftledning. Dock bara en liten plutt på 70kV.
Jag vet ingenting om eventuella hälsorisker men jag kan bekräfta att värdet på huset påverkas ordentligt. När mina föräldrar skulle sälja huset (1999) så drog sig flertalet köpare ur p.g.a ledningen och huset såldes för under utgångspriset. Detta i ett mycket populärt område i Stockholm.
 
Säkert inte farligt, men absolut ett synnerligen avskräckande "försäljningsargument". Bygg någon annanstans om ni tänker sälja huset i framtiden.
 
Kolla med kommunen, miljöförvaltningen borde väl veta. Om inte annat kan du ju kolla med byggavdelningen om ett förhandsbesked, går att få innan man ens styckar av.
Har hört något om 150m....
 
Jag tror att även ifall experterna igentligen vet hur det ligger till, så vill man nog inte gå ut och säga att det är rent hälsofarligt, tänk bara i sverige hur många som bor under/intill som skulle få flytta, eller över hela världen finns bekymret, det som man derämot har forskat fram är just att små barn är mycket känsligare.

Våran familj hoppade av en husaffär, tack vare detta.
 
säkerhetsavståndet från 400kV lär va många meter. 50 meter till huset låter i kortaste laget, men ring till svenska kraftnät och fråga
 
http://www.stuk.fi/sateilytietoa/sateilevat_laitteet/magneettikentat/sv_FI/voimalinjat/
Klippt ur från denna länk:
Magnetfält från kraftlinjer existerar endast i kraftlinjernas omedelbara närhet. Magnetfältet är proportionellt till strömmen som går i kraftledningen, och strömmen är starkast i stamnätet med en spänning på 400 kV. Gränsvärdena för befolkningens exponering överskrids inte ens precis under ledningarna, där fältstyrkan maximalt uppnår en fjärdedel av gränsvärdet. På ett 60-70 meters avstånd från 400kV ledningar och på ett 20-40 meters avstånd från 110 kV ledningar sjunker exponeringsnivån till en hundradel av befolkningens gränsvärde 100µT. Under 20 kV ledningar är exponeringen alltid mindre än en hundradel av befolkningens gränsvärde.
Magnetfältet mäts i mikrotesla. Det rekommenderade gränsvärdet är 0,2 mikrotesla i ett bostadshus.
Men det hör också till saken att vanliga hushållsapparater alstrar magnetfält vida större än 0,2 mikrotesla. Exempelvis en ugn.
Texten ovan är lite ihopaklipp från lite ställen men kollar man på den finska sidan ovan så ca 65 meters avstånd från kraftledningens mittpunkt är magnetfältets storlek under 1 mikrotesla.

http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/6CB54FB2-CCE6-4EDF-A780-52133C469750/3579/2005110.pdf
 
Redigerat:
Nej tack till att bo så nära, oavsett var det finns för gränsvärden.

Men, kontakta nätägaren och se om det inte finns några planer på att gräva ner ledningarna - elbolagen investerar stora pengar i sådant nu.
 
MathiasS skrev:
Nej tack till att bo så nära, oavsett var det finns för gränsvärden.

Men, kontakta nätägaren och se om det inte finns några planer på att gräva ner ledningarna - elbolagen investerar stora pengar i sådant nu.
nu gäller ju detta 400kV knappast nått man gräver ner :)
 
Strömmen i en 400 kV ledning behöver inte alls vara högra än den som går i en 70 kV ledning...men pga. den höga spänningen blir avståndet mellan faserna större, och magnetfältet är i princip beroende på 3 saker...hur ledningarna hänger i förhållande till varandra, avstånd mellan ledningar samt ström...utöver detta är ju magnetfältet på marken även beroende på hur högt ledningarna hänger.
...och jo...man grävar ner 400 kV i många andra ställen än Sverige

FLKR
 
warwick skrev:
nu gäller ju detta 400kV knappast nått man gräver ner :)

Man både gräver ner och bygger tunnlar för 400kv ledningar. I huvudsak i storstäderna där markpriset med råge motiverar sådana projekt.

:rolleyes:
 
www.elforsk.se är förövrigt en källa till info på detta område - hälsorisker kring högspänningsledningar.
 
MathiasS skrev:
Man både gräver ner och bygger tunnlar för 400kv ledningar. I huvudsak i storstäderna där markpriset med råge motiverar sådana projekt.

:rolleyes:
intressant, såg nu att frågeställaren var från stockhlmslän. så då kanske det finns en chans :) borde ju då bara va att ringa svenska kraftnät och se om det finns planer på något sådant
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.