Hej!
Pga. växande barn måste tyvärr kontoret ryka så att grabben får ett eget rum.
Dessutom blir det snart ännu ett barn vilket gör placeringen av dator lite svår i vår trånga trea.
Jag har nu siktat in mig på en garderob att ta i beslag för att tillfälligtvis skapa en datorplats som man kan låsa in datorn i.
Samtidigt skall den naturligtvis fungera som datorplats.
Problemet är bredden som endast är 63cm (tangentbord + mus blir lite trångt).
Finns det någon som har bra tips för ev. utvikningsbart bord eller liknande.
Eller kanske än bättre lösning än min?

hallgarderob.jpg
Så här hade jag tänkt mig (den vänstra är nuvarande & högra är min idé på densamme).

Kanske någon med liknande lösning som vill bjuda på en bild?

PS. Sådant datorskåp som finns att köpa är inte intressant.
 
Jag har redan en laptop och trådlöst nätverk som även skrivaren sitter på, men nu var det min stationära som jag vill placera i garderoben.

Det jag söker är alltså något finurligt klaff-/utdragbart-/teleskopaktigt-bord som skall fungera under mitt tangentbord & mus.
 
Det finns utdragbara skenor du kan sätta i garderoben, minns inte vad de heter, men jag tror att Coop har. Hmmmmmm, du ville ha bredare tangentbordsskiva :-/
Två hyllbitar, en på var sida med gångjärn så att du kan fälla upp den på hyllan innan du trycker in den?
 
Clas kallar dem för expansionsbeslag, nr 31-3139 t ex.
Jag har gjort som så att jag har tagit två bitar av vit väggskena av den typ man kan haka fast hyllplan på, (CO nr 41-2082), och sedan kapat till en bit spånplatta i lagom format. Skenornas "U" har jag monterat så de kommer mot varandra, och skivan skjuts in "U:na". (I ditt fall monterar man skenorna liggande i skåpsidorna med "U" innåt)

Problemet är väl att komma på något för musen. Det enda jag kan komma på är att man gör en liten skiva, stor nog för mushanteringen. Och i den gör man ett hål i ena hörnet , sedan fäster man den under den stora skivan med vagnbult och brickor i den stora skivan så att man kan vrida ut den på den sidan man har musen. När man stänger skåpet så vrider man in den lilla skivan under den stora.

Men det är lite problematiskt om man har expansionsbeslag, för de är ganska höga. Jag har inte kommit på något bra sätt att lösa det.

Eller kanske gångjärn mellan stora och lilla skivan så att man viker den lilla över den stora när man skall stänga? Eller hakmontage (men det känns lite bökigare tycker jag)?

Hoppas du kommer på en lösning som funkar för dig.

/s
 
Det där med expansionsbeslag var lite intressant.
Jag hade själv tänkt mig endast en vanlig skena som skivan skulle löpa i, men det där är nog ta mig tusan bättre.

Ja, det är ju just muslösningen som jag har lite bekymmer med. :-/

Tack för intresse, fortsätt mata in fler tips!!
 
En sak som slog mig var ventilation.

Om datorn kommer vara påslagen, instängd i skåpet bör du tänka på ventilation för att spara processorn så mycket som möjligt.
 
Det var något sådant jag tänkte.. vika ut åt sidan.
Vad konstigt att någon annan tänkt samma sak ::)

 
Jag kikade på Biltemas lösning och jag har en kommentar: om du tänker jobba mycket med datorn hemma så kommer du att få ont i handleden/armen rätt fort. Du har ingen yta för att stödja armen på vare sig för tangentbordsarbete eller musarbete.
Du kan inte tänka dig att ändra placering på datormusen? Jag var tvungen att gå över till att ha datormusen framför naveln (missförstå mig rätt), eftersom min arm sade ifrån. Fel muskelgrupper belastades helt enkelt och numera måste jag vara noga med att vila underarmarna på bordet när jag jobbar med tangentbord och datormus.

En idé som slog mig är: kan du inte montera en platt skärm i bakre väggen av garderoben, och använda hyllan för tangentbord och datormus? Du kan utnyttja mer av garderobens djup på det sättet.

/ama
 
Biltemas lösning verkar intressant, någon som vet hur "plastig" den är?

ama -> Jo du har rätt ang. ergonomin, men mitt dilemma är att jag vill ha musen bredvid tagentbordet för att även kunna spela lite spel samtidigt vill jag ha fritt framför tangentbordet så jag kan skriva på det och ändå inte ha musen för långt bort. :p

Djupet är inga problem, inte heller om jag skulle vilja fästa skärmen på väggen men som sagt problemet är att kunna få till en skiva som är minst 68cm bred (vilket tangentbordet & musen tar) när jag bara har 63cm att tillgå. :-/

Ang. ventilationen är det en sak som slagit mig med, men det löser jag när jag vet hur jag skall ha sakerna placerade i garderoben.
 
Hejsan!
Du har inte funderat på att byta ut tangentboret mot tex ett med löstagbar knapptillsats? I287021.jpg
Eller iaf ett lite mindre? Där borde du kunna tjäna några cm.

 
Vi hade datorn i en garderob förut men det funkade inte alls bra.... i alla fall inte när man använde den! Det blev skitvarmt att sitta där mer än 10 min och efter 30 min mådde man illa! Hade 100 cm bred x 230 cm hög garderob (alltså inte speciellt "instängt"), men ventilation bakom hjälper ju inte så mycket eftersom man oftast har garderoben mot en vägg.

Ja...jag har tyvärr inga bra tips, men i alla fall en varning! ;)
 
Snigel skrev:
Vi hade datorn i en garderob förut men det funkade inte alls bra.... i alla fall inte när man använde den! Det blev skitvarmt att sitta där mer än 10 min och efter 30 min mådde man illa! Hade 100 cm bred x 230 cm hög garderob (alltså inte speciellt "instängt"), men ventilation bakom hjälper ju inte så mycket eftersom man oftast har garderoben mot en vägg.

Ja...jag har tyvärr inga bra tips, men i alla fall en varning! ;)
Tackar för synpunkten Snigel, jag tror att min garderob inte skall vara något större problem med ventilationen ...men man kan ju ha fel.
Garderoben är en gammal klassisk inbyggd 50-talare så ena gaveln är vägg i hallen där jag funderar på att ev. göra ett vent-hål.
En fråga bara, satt du i garderoben? :surprised:
Själv tänkte jag bara öppna dörren och ha någon form av skiva så att jag kan sitta utanför när jag använder datorn.



Linska -> Den tanken har slagit mig också, men jag har lite dålig erfarenhet av trådlösa tangentbord & möss, vilket annars skulle vara idealiskt för mig nu.
Jag vet inte om det finns trådbundna "små" tangentbord med lös numrerisk knappsats.
Hur som hellst vill jag inte ha ett utan numreriskt för det har jag på min bärbara och jag måste säga att jag saknar det jämt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.