Status
Inte öppen för fler kommentarer.
injonil skrev:
Vad resonemanget leder till? Att den gängse uppfattningen att det är fullkomligt livsfarligt att ligga så nära som 10m till framförvarande bil på motorväg kanske är något överdriven.

Det är betydligt viktigare att man är vaken och observant på trafiken runt omkring sig än att man har stora avstånd till allt. I 120km/h behöver man inte vara ouppmärksam länge förrän det smäller till.

När det varit nära för mig har det varit pga ouppmärksamhet och inte kort avstånd. Jag har ibland kort avstånd men då har jag alltid högsta uppmärksamhet. Att förlita sig på långa avstånd är farligt!
Tja, nu tror jag inte att långa avstånd och uppmärksamhet är något som kan eller bör ställas mot varandra i en diskussion. De måste ju på intet sätt utesluter varandra. Och så länge en faktor inte per automatik helt eller delvis utesluter en annan är det ju menlöst att ställa dem mot varandra.

Alla inser givetvis att man måste vara uppmärksam när man kör bil.

Ett problem är dock när idioter kör så nära att de inte fattar att de på detta korta avstånd har ätit upp reaktionstiden, och inte ens max uppmärksamhet kan hjälpa dem att agera fort nog om något skulle hända. Gvietvis är detta korta avstånd betydligt kortare än vad som uppnås om man bryter lite grann mot 3-sekunders regeln. Resten av 3-sekunders-regelen kompenserar för att ingen har konstant topp-uppmärksamhetsförmåga under någon längre tid i trafiken.
 
Självklart ska man hålla ett 'tillräckligt' stort avstånd till framförvarande bil men 3-sekundersregeln är enl min mening inte särskilt bra. I 120km/h ger den 100m. 10m är givetvis inte ett lämpligt avstånd, men 100m är även det olämpligt fast av en annan orsak.

Körde folk efter 3-sekundersregeln skulle inte mycket trafik komma igenom vårt vägnät. Vägarna kring Stockholm kräver betydligt kortare avstånd för att flyta någotsånär.
 
Snailman
i stockholm är det väl ganska meningslöst att tillämpa 3 sekundersregeln, då nån från nån långsammare fil bredvid, ögonblickligen lär ta luckan i besittning... och du får då göra en ny lucka som omedelbart täpps till osv osv...
 
P
Visst har man i Stockholm ett olyckligt sätt att köra men efter ha bott i Stockholm i över 35år så tycker jag att Skåningarna har ett konstigt sätt att köra. Man kör ikapp framförvarande bil så in åt h-vete fort och sen ligger man där på 2meters avstånd i 110 om avsätt om man är i höger eller vänster filen eller om det är landsväg med bra omkörningsplatser. I Skåne har man inte olika avstånd beroende på vilken hastighet man har. Man SKA bara ligga "2meter" bakom. Så verkar "lagen" vara utformad här... I Stockholm däremot så gör man tok omkörningar istället och tycker att dom i andra filen ska väja för man ska ju vara först.
Båda är ju lika idiotiska sätt.

Sen har man en annan konstig ide i Skåne. Blinka höger hela vägen runt i en cirkulationsplats men det är ju en annan sak.
 
Det värsta jag vet, om vi nu är inne på gnäll, är folk som ligger för nära bakom en.
Vid en hastig inbromsning så kan jag då inte göra ett dugg åt situationen utan bara hoppas på att den andre föraren får stopp !!

Vid motorvägsfart, säg 110 km/h, färdas bilen i dryga 30 m/s.
Din reaktionstid från att du upptäcker att du måste bromsa, tills du bromsar fullt är ca 1-2 sekunder - dvs 30-60m sträcka.

Om du reagerar samtidigt som framförvarande bilist bromsar (bromsljuset tänds) - och då tvärnitar (troligen är reaktionstiden snarare 2s eftersom man oftar bromas lite lösare i början innan man uppfattar hur hårt framförvarande bromsar in) så kommer du att stanna 30-60meter senare än bilen framför OM ni har samma bromssträcka (vilket som sagts ovan är ca 40-45m för en normal personbil på bra asfalt).

Kör du då 20meter bakom den bilen så sitter du minst 10 meter framför den efter krocken, bildligt talat - en ganska rejäl smäll - och definitivt värre än att båda hinner bromsa utan att ngn olycka sker !

Om ngn ligger 10-20kmh för fort på motorvägen, eller tom landsväg vid bra förhållanden skiter jag i (förutsatt att dom kör som folk i övrigt). Men att ngn pressar med alldeles för kort avstånd gillar jag inte alls- det är ett direkt hot mot min och mina medpassagerares hälsa och liv. Och statistiken talar sitt tydliga språk - det är alldeles för mycket påkörningar bakifrån.

Man skall f.ö. ALLTID vara uppmärksam när man kör förstås - så det är inte ett motargument till att hålla avståndet...

När det gäller hänsyn till barn, djur osv så är en bilförare i princip alltid vållande. Man har ett väldigt ansvar som bilförare att visa hänsyn mot mindre skyddade trafikanter - även om dessa uppför sig irrationellt.

Enligt VTK (vägtrafikkunggörelsen) skall hastigheten anpassas till de rådande förhållandena: "Fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver..." osv - dvs är man i ett villa område där barn troligtvis uppehåller sig så skall man sänka hastigheten, till UNDER 30 km/h om så krävs för att hinna stanna säkert i skymda situationer !

Se tex denna rapport för mer fakta i frågan:
http://www.tft.lth.se/publ/7000/7196scr.pdf

/K
 
MathiasS skrev:
Som bilförare har du en rätt till väg eller förkörsrätt, lagen på din sida.
Vill bara påpeka ett vanligt fel när det diskuteras trafikregler. Man har inga som helst rättigheter i trafiken, endast skyldigheter. Det finns inget som heter förkörsrätt, däremot väjnings- och stopplikt.
 
TheStills skrev:
Visst har man i Stockholm ett olyckligt sätt att köra men efter ha bott i Stockholm i över 35år så tycker jag att Skåningarna har ett konstigt sätt att köra. Man kör ikapp framförvarande bil så in åt h-vete fort och sen ligger man där på 2meters avstånd i 110 om avsätt om man är i höger eller vänster filen eller om det är landsväg med bra omkörningsplatser. I Skåne har man inte olika avstånd beroende på vilken hastighet man har. Man SKA bara ligga "2meter" bakom. Så verkar "lagen" vara utformad här... I Stockholm däremot så gör man tok omkörningar istället och tycker att dom i andra filen ska väja för man ska ju vara först.
Båda är ju lika idiotiska sätt.

Sen har man en annan konstig ide i Skåne. Blinka höger hela vägen runt i en cirkulationsplats men det är ju en annan sak.
Jag tycker nog tvåmetersregeln gäller i Stockholm också, i allra högsta grad,
Det kan bero på att de är vana med folk ikring sig, ökar avståndet till 4 meter, så känner de sig ensamma och osäkra :)l

Själv kör jag gärna saktare än de flesta,pga att jag är less på att köra, samt bränslekostnaden, och kom igår på iden att jag kanske borde ligga i vänsterfilen, så slipper folk byta fil när de kommer ikapp mig..:D
 
P
Mäster skrev:
Jag tycker nog tvåmetersregeln gäller i Stockholm också, i allra högsta grad,
Det kan bero på att de är vana med folk ikring sig, ökar avståndet till 4 meter, så känner de sig ensamma och osäkra :)l
...
Visst ligger man tätt i Stockholm men där gör man det för det är så j-vla trångt..
Här i Skåne är det inte alls lika trångt med lik f-n så ligger man och slickar dragkroken.. Vi ska inte tala om heller när man kör med släp.. Ibland har jag undrat om dom vill ha lift.....
 
morsan skrev:
Om det är skyltat 50 och man kör 30 tycker du att det är ovarsamt?
Kan vara, beroende på omständigheterna. Hastighetsskylten säger väl ingenting om hur det såg ut på den aktuella platsen? Den är bara en övre gräns. Finns ingenting som hindrar att du kör 20 km/h på en 50-väg, om situationen kräver det. Och finns det lekande barn bredvid vägen kan 30 mycket väl vara ovarsamt fort.

Men vad jag reagerade över var det du skrev. Nej, man kanske inte skall behöva förvänta sig att hitta lekande barn på motorvägen. Men ja, det skall man absolut förvänta sig i ett bostadsomnråde. Självklart för de flesta.
 
Redigerat:
Verkar vara tjafs om hastigheter här. Alla har olika uppfattningar hur trafiken skall flyta. Hade vi inte haft det hade det inte skett några olyckor.

Det bissara tycker jag i denna tråden är Cheesus som leker låtsas polis och ringer anonymt till bilisterna. Hade inte tagit detta på det minsta allvar när jag inte har vederbörande framför mig.

Visst det är för jäv-igt att folk kör för fort i tätbebyggt men på motorvägarna ska vi nog inte jaga, och vill man det så är det bara att söka in till polisskolan. De antar en massa numera har jag hört.

Nä kör de för fort i ert område, ta det personligen med vederbörande. Slår tio gånger starkare än att hålla på att ringa.
 
Redigerat av moderator:
injonil skrev:
Vad resonemanget leder till? Att den gängse uppfattningen att det är fullkomligt livsfarligt att ligga så nära som 10m till framförvarande bil på motorväg kanske är något överdriven.

Det är betydligt viktigare att man är vaken och observant på trafiken runt omkring sig än att man har stora avstånd till allt. I 120km/h behöver man inte vara ouppmärksam länge förrän det smäller till.

När det varit nära för mig har det varit pga ouppmärksamhet och inte kort avstånd. Jag har ibland kort avstånd men då har jag alltid högsta uppmärksamhet. Att förlita sig på långa avstånd är farligt!
Nu gällde iofs inte min dialog med Robert avståndet mellan bilar på motorvägen, så frågan kring vad resonemanget leder till kvarstår.

Vad gäller avståendet mellan bilar på motorvägen så tycker jag man borde ta bussen om man inte inser det olämpliga i detta. För den som är uppmärksam behövs inte 3 sek mellan bilarna, men det är ej heller då olyckorna sker. Beredskapen är inte alltid lika hög och då behövs avståndet, det är ju fånigt att debattera om motsatsen. Det går bevisligen inte att hålla 100% beredskap i alla lägen och därför behöver vi kompensera vår kollektiva oförmåga med större avstånd. Konstigare än så är det inte. Att reducera avståndet och säga åt folk att "skärpa sig" är farligt.

Dessutom - även om DU som superalert förare fixar att hålla det kortare avståndet så ger det ändå bakomvarande sovande tomte mindre tid för handling. Hade du hållt ett större avstånd (trots din beredskap) hade du kunnat ge bakomvarande mer tid till att vakna, reagera och agera. Du slipper få en bil i arslet och han i sin tur slipper tre bilar till i bakluckan.
 
Redigerat:
För korta avstånd skapar dessutom en ojämn trafikrytm, köer,stockningar, och "gummibandseffekt"
Bortsett från att risken för olyckor troligen ökar, trots vissa försök till påstående om annat.....
 
Mikael_L
seriekrock.jpg
 
Mäster skrev:
För korta avstånd skapar dessutom en ojämn trafikrytm, köer,stockningar, och "gummibandseffekt"
Bortsett från att risken för olyckor troligen ökar, trots vissa försök till påstående om annat.....
Jag stämmer in! Detta kan i sin tur leda till kö-krokar där många bilar är inblandade p.g.a. att en bil bromsade in något hastigt, vilket gjorde att bakomvarande bil med för kort avstånd fick tvärnita och bilen bakom den smällde rätt in i baken o.s.v.

Numera kör jag i innerfilen på motorvägen på morgon och eftermiddag eftersom där håller folk bättre avstånd. Jag vill inte bli skadad för att någon djävla idiot inte har vett att hålla ett säkert avstånd till mig.

Att som någon tidigare resonerade att det är viktigare att vara uppmärksam än hålla avstånd minskar olycksrisken tycker jag är helgalet. Uppmärksam skall man vara oavsett, avståndet skall anpassas efter farten och övriga omständigheter som väder m.m. Har man för kort avstånd spelar det ingen roll hur uppmärksam man är krocken är ett faktum ändå. Har du däremot bra avstånd så hinner du bromsa och du kanske rentav hinner bromsa fast du har bristande uppmärksamhet.

De åren jag har pendlat på motorvägen så har jag sett ett flertal krockar där, ALLA har varit resultat av för korta avstånd. Räcker inte det som argument för att hålla avstånd så vet jag inte vad som krävs.

Jag tycker man bör lagstifta om avståndsvarnare i bilarna, man har kommit så långt med farthållare som anpassar farten efter framförvarande så tekniken finns redan i många bilar. Det som man kan göra är att låta bilen tjuta med någon summer om den anser att du kör för nära, inte lite tyst utan ordentligt så man inte kan bortse från det. Om man inte efter en viss tid korrigerar avståndet så stryps motorn tills ett bra avstånd erhålls. Bilen vet farten så det är en smal sak att implementera i verkligheten. Kombinera detta med Volvos nya panikbromsningssytem i nya XC60 så har vi säkert blivit av med majoriteten av alla krockar i rusningstrafik. Om folk dessutom kunde lägga av att köra fulla så slapp dessutom massa oskyldiga människor dö i onödan p.g.a. någon oansvarig idiot.

Intressant att ämnet skapade sådan debatt även om det inte riktigt är vad trådskaparen började med. Skrämmande nog finns det ett läger som faktiskt anser att korta avstånd är bra.
 
Redigerat:
Fittiga människor här. Vad jag ogillar dessa jag-vill-vara-polis-metoder. Att du sedan gömmer dig bakom dolt nummer, ljuger om din identitet visar att du INTE är bättre själv din tönt.

Har själv stött på en människa som körde som en dåre med båda sin fru och sina två barn (som skämdes såg jag) för att hinna ifatt mig och körde om på en vältrafikerad 50-väg mitt inne i stan, tvärnita framför mig så vi nästan krockade, för att påpeka att jag minsann missade högerregeln vid avfarten från motorvägen (2 avfarter blir 1 väg, V-form). Vi var jämsides, jag gasade till så jag kom framför. Inga problem uppstod...

Totalt ostabil människa springer ur sin bil, rycker upp min dörr och hotar mig fysiskt. Jag vill såklart INTE ha mer med denna mycket instabila människa att göra utan säger vad han vill höra så han lugnar ner sig. Barnen sitter och tittar bakåt och det ser nästan ut som de gråter. Folk började samlas runt oss för det var mycket bilar på vägen och folk tutade och blev väldigt irriterade för hur människan höll på och veva med armarna och agera helt stört. Någon gasade förbi gubben med en halvmeter till godo... Han måste säkert ha mått jättebra efter sitt behov att hävda sig likt en liten hund som ska på varenda ben den hittar.

Stackars familj som måste stå ut med en sådan karl i huset som styr och ställer...

Sedan har jag en tes gällande "fortkörning"... vem är det som ALLTID är först i kön som hindrar trafiken och skapar köerna? Jo, det är de som prompt ska köra 5-10 under skyltad hastighet. De som stör trafikrytmen är i högsta mån de pensionärer och människor som anser att säkerhet är att köra så sakta som möjligt.
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.