Vad ska man kolla efter om man ska ha en bra maskin som klarar blanda fästmassa och fog. Effekt eller varv/minut...eller vad? Börjar ryka ur min nuvarande och vill ha en som klarar det utan problem.
 
Festo!
 
Jag kör med en fem år gammal AEG slagborrmaskin med växeln inställd på lågfart. Den har inte visat några som helst tecken på att ge upp.

Skulle dock inte ha något emot att kunna köra riktigt riktigt långsamt i början så att det inte dammar så mycket.
 
Har en Boschborrmaskin på 500W som går 250 varv/min. på lågväxeln. Fungerar utmärkt.
 
Här finns lite tips:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/19438-momentstark-borrmaskin.html

Annars finns det dedikerade blandarmaskiner ganska billigt på ex. Bauhaus. Då har de inte någon chuck, utan M14-fäste, vilket gör att de endast kan köras åt ett håll.

Min stora Makita blandar utan vidare 30 kg grovbetong åt gången utan att protestera. Ett annat tips är att börja med att hälla i vattnet i blandningskärlet (rullen), och därefter hälla i pulvret. Då blir det inga torra pulverfickor i kanter och hörn i blandningskärlet. Om man skär av hela toppen på påsen och "hasar" ned pulvret i blandningskärlet så dammar det mindre än om man häller från ett litet hål
 
Jag kör med en råstark 400 v/min tryckluftsborrmaskin. Ingen risk för bränd motor. Men man bör vara på hemmaplan så man har tillgång till tryckluft.
 
FSS skrev:
Jag kör med en fem år gammal AEG slagborrmaskin med växeln inställd på lågfart. Den har inte visat några som helst tecken på att ge upp.

Skulle dock inte ha något emot att kunna köra riktigt riktigt långsamt i början så att det inte dammar så mycket.
Samma här, kör även jag med en stadig AEG (700 nånting heter den). Viktigt är också att välja rätt sorts visp. En som lyfter materialet blandar väldigt bra och belastar inte maskinen på samma sätt som "den andra" sorten.
 
Fniss, jag använder en drygt 20 år gammal B&D borrmaskin med sladd. Lågväxel och sånt - har den inte men än har den inte brunnit. Fast jag har inte blandat mer än något kilo torrvikt åt gången.
 
Mikael_L
Du ska leta efter en maskin med låga varv/min, dvs nedväxlad (behöver inte ha valbara växlar för det).

Effekt är ganska ointressant, det är vridmoment som gäller.

Hittar du en maskin som går med ca 500RPM och är på 500W funkar det säkerligen bra.
Eller 1000 RPM och 700-900W osv.

Jag blandar 25kg säckar med murbruk med denna
000167_c.jpg
700W och 800RPM på lågväxeln, funkar bra.
 
Tittade på ett program på kanal 8 under julen som heter 48 timmars racet.
Meningen med programmet är att ett antal personer på 48 timmar ska ta fram nya produkter och i slutet av programmet pressenteras detta för ev intresserade inversterare.

En av ideerna var att tillverka en MINI cementblandare, typ tombola.
Det dom gjorde var som en platta som står på backen och denna hade även en vinkel och till den var det kopplat en elmotor som gick på låga varv.
På plattan som snurrar, satt det en hylsa av plast, som hade en innerdiameter för att passa en standardmurarhink.
I hinken stoppade man sedan en svetsad profil som likande ett U, och på de två uppstående järnen satt det fast breda plattjärn på vardera sidan.
Och funktionen blev PRECIS som en minitombola!!
Av programmet så skrev RUSTA kontrakt med uppfinnaren och skulle börja sälja denna. HAr varit i kontakt med Rusta, men kundtjänst visste inget, bad så att bli kopplad till någon inköpsansvarig, men det lyckades de ej med...
Så för min del ligger detta på is just nu, men vill någon annan forska vidare vore detta kul.

Hoppas att ni förstod hur den ser ut av min beskrivning....
 
Mikael_L
Jag glömde att nämna att du ska inte ha för stor blandare om inte maskinen (och du själv ;)) är stark. Jag har en som ser ut så här men inte så stor, från byggmax där den var riktigt billig. Jag har den inte här, men gissar att diametern är ca 100mm.
Byggmax-varianten hittar jag inte på deras hemsida, så den är kanske slutsåld :confused:
Archive%5CProduct_images%5C86%5CLarge%5C86-084_l.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.