Har varit i möte med Myresjöhus, allt kändes jättebra. Vi vill bygga deras Huvudskär, totalentreprenad. Visst det kostar lite, men hoppas det ska bli bra, en investering och tryggt boende.
Vad anser ni om Myresjöhus? Era erfarenheter, ris och ros. Tankar etc!
Skriv, vill veta!:)
 
Hej Vad trevligt!
Huset verkar fint Vart ska ni bygga?
Vad ligger totalentrepenaden på?
 
2.7 miljoner och vi ska bygga i bohuslän
Haft kontakt med dom?
 
Har byggt med myresjöhus och är ganska nöjd dock ångrar jag några saker, men det är mer allmänna råd:
1) Anlita någon form av byggjurist för att gå igenom kontraktet.
2) Försök att förhandla bort indexuppregleringsklausulen i kontraktet,
3) Förhandla dig till ett Vite vid försening enligt kontrakt istället för skadestånd som i standardkontraktet.
4) Tag med en diktafon och spela in alla möten (dvs lita inte på några muntliga löften)
5) Om möjligt anlita en oberoende kvalitetsansvarig
6) Om möjligt anlita en oberoende besiktningsman
7) Gör större tillval av byggnadsmässig karaktär typ takkupor, tillbyggnader högre takhöjd etc dessa förefaller mycket billiga i sammanhanget. Men spara in på tillval för inredningsdetaljer, typ exklusiva kakel, vitvaror och måleri etc då dess förefaller dyra rent allmänt.
8) När bygget startar, var där dagligen och fotografera så mycket som bara går, då har ni något att visa upp om tveksameter uppstår i efterhand.
Lycka till!
 
Låter som om ni har haft en del problem med tanke på de "allmänna råden"?
 
Håller med kobban på alla punkter förutom att vara där varje dag - det hinner man inte med om man har familj och arbete. Orken tar snabbt slut, och det gäller att spara på krutet och tiden till de riktiga "bataljerna". Det handlar inte om att man har haft problem - det handlar om att det är en extremt stor investering och mycket pengar och då bör man ha koll på vad man gör och ger sig in på.

Min erfarenhet av Myresjöhus är att de är väldigt bra. Har dock hört att de just u, precis som alla andra, har ekonomiska problem.
 
Skräckexempel finns det tyvärr alltid. Berodde detta enskilda fall på elektrikern eller på Myresjöhus-fabriken/projekterararna?
 
Blev mycket att tänka på,, blev orolig nu,,
Man är ju skeptisk,, alltid när man ska göra en sådan här stor investering, där man facktiskt ska bo med sin familj!
Hur ska man kunna känna sig trygg egentligen,, hm
 
kungkokos skrev:
Skräckexempel finns det tyvärr alltid. Berodde detta enskilda fall på elektrikern eller på Myresjöhus-fabriken/projekterararna?
Klart att det är elektrikern som gjort fel, men jag skulle i alla fall säga att Myresjöhus har gjort lika mycket fel som kan tillåta något sådant att hända på ett bygge (i alla fall om det är gjort med totalentreprenad). Saxat från Myresjöhus hemsida:
Sedan har alla inblandade, såväl vi som arbetar på Myresjöhus som underleverantörer och hantverkare, utbildats i noll-fels-vision. Allt för din husaffär och vägen till boendedrömmen ska bli så smidig som möjligt.
 
Jovisst, jag håller väl i grunden med. Men även jag gör fel på jobbet ibland, även om jag inte vill erkänna det. Det enda jag vill säga är att man inte skall döma ut ett bolag på en enskild incident som beror på en underentreprenör. Däremot om detta sker flertalet gånger utan åtgärder bör man definitivt dra öronen åt sig.
 
Visst gör Myresjöhus trevliga hus. Deras yttervägg är ju inte den allra roligaste dock, med plasten närmast gipsskivan och utanpåliggande eluttag.
 
De Myresjöhus jag sett uppföras, har man bara använt sand under grunden. Känns ju sådär, även om jag vet att det är godkänt. Men så är det väl om man använder totalentreprenad, alla entreprenörer använder det billigaste alternativet.
 
Redigerat:
bumpaberra skrev:
De Myresjöhus jag sett uppföras, har man bara använt sand under grunden. Känns ju sådär, även om jag vet att det är godkänt. Men så är det väl om man använder totalentreprenad, alla entreprenörer använder det billigaste alternativet.

Vårat MH-hus, som ska besiktas nästa onsdag :D är inte byggt på ett sånt sätt.
Först grov sprängsten, sedan finare singel(kan inte benämnigen) och sedan sand. Alla lager är komprimerade.
 
:) Låter kanon. Kommer bygga på ett berg. Favorit villan är ju hos dom,, men man vill ha bra valuta för pengarna ju!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.