Dagens största ros i alla kategorier tillfaller Swetrot!!!

Den killen är helt otrolig. Förutom ett par tårar när huset stod i lågor har jag ärligt talat inte känt mig gråtfärdig en enda gång. Men idag...då kom faktiskt både en och två tårar i båda ögonen när posten kom. Swetrot har engagerat sig i vår dotter och hennes fisk....

Swetrot lägger alltså ner av sin svindyra tid samt pengar på att låta tillverka en T-Shirt till Linnéa med texten "Don´t worry, be happy" samt en stor fet smiley.

Gissa om vi blev otroligt sanslöst glada för den presenten Swetrot! Ett stooooort varmt tack från Linnéa och oss andra. Den t-shirten kommer hon slita med hälsan och när den är för liten kommer vi rama in den som en tavla som ALLTID kommer följa med henne genom livet. Du gjorde vår dag! Tack! Ett jättetack!!!

Dagen i övrigt var inte så vidare rolig. Vi har stått på saneringsfirmans lokaler och gått igenom varenda sketen pryl. Köksredskapen är väl det enda som går att rädda samt skräpet man har med rengöringsgrejer och schampon osv i tvättstugan. Precis allt annat är det raka vägen rätt ner i containern med. Det är vidrigt vad det kan stinka om rökskadade saker. Man tror inte det är sant.

Vet inte hur många hundra rader i excel jag använt, tror det nästan är slut på rader i det systemet nu....nu återstår att prissätta allt....

Hur värderar man 440 urvuxna barnplagg i fin kvalité?Mycket fina kläder. Mycket märkeskläder.

De är ju knappt använda och var sparade till nästa barn ( fast förresten, jag har glömt hur man gör dem ). Vad kräver man av försäkringsbolaget? Det är ju omöjligt att prissätta plagg för plagg. Men Fix, Pippi, Oshkosh, Lingon/blåbär osv osv samt Lindex och annat är ju inte billigt. Det är ju ofta lååångt över 100-200 kr per plagg. Vad får man för detta måntro? Kan man begära 20 kr plagget rakt av? Rena fyndet på loppis egentligen.

Sen alla leksaker, dvd, spel, cd, pennor, ritblock..u name it. Gissa om det ligger kapital i sånt. Ett monopolspel kostar ju 500 spänn!!!! Sen finns det 30 sådana.tyoer av spel..Linnéa älskar spel och pyssel och får hur mycket som helst i present vid jul o nyår av alla runt omkring. Jag visste ärligt talat inte att det var så dyra grejer...jag vet vad Festool kostar...:) Osv osv osv i all oändlighet känns det som. Apropå Festool...tänk hur många Festoolgrejer jag kan köpa för ersättningen vi får för Neas grejer....:)

Ett barnrum innhåller tusentals små pryttlar känns det som...och då är vi fruktansvärt restriktiva med leksaker. Mest pyssel och spel. Rena lekgrejer var det väldigt lite av då intresset inte ligger där för henne.

Men det tar på att stå och kasta bort sitt barns hela barndom och varenda liten ägodel. Det är jobbigt att kasta bort enda dotterns första skor som hängde i gardinstången..:( En sån liten sak känns mer än alla möbler faktiskt.

Jag har alltid sagt att man ska fotografera det man har. Det hjälper inte kan jag säga. Du har miljoner småprylar du inte ens vet om. Vi har ju den turen att det mesta finns kvar även om det är bränt,vattenskadat och rökigt. Skitig blir man men det går att skriva upp varje pryl.

Värre om huset brunnit totalt och bara skorstenen står kvar. Då missar man mängder med grejer.

Då ska ni veta att vi slängde massor vid flytten till gården för 1.5 år sen. Vi tog dessutom inte med oss onödiga saker vid flytten till detta hus från gammelhuset för några månader sen..Så ni som bor i hus som ni haft lääänge. Gissa hur mycket ni har?


Vad gäller huset vet vi inte så mycket mer. Men jag tror det blir renovering på befintlig stomme. Men taket ska väck och då ersätter vi det med ett mansardtak och slipper vindskänslan. Allt invändigt blåses ut isåfall.

Mer om huset i morrn!

Tack än en gång Swetrot för din present till "Unga fröken Holm"!!!!!
 
Redigerat:
Har ni alldeles dött eller?

Idag är beslutet taget om husets framtid. Det blir en uppbyggnad på befintlig timmerstomme. Det som är kvar av den vill säga...:)

Inget fel i detta egentligen..sämre stomme kan man ju få av vilken husfabrikant som helst skulle jag tro.

Lilla arkitekten i mig har även gjort första skisserna till nybygget. Det blir ett mansard-tak uppbyggt. Vore ett stort generalfel i klass med Gerorge Bush invasion av Irak eller Knugens tal till sina "Kära Örebroare" i Arboga att inte bygga en vettig övervåning när taket ändå är borta. Lite småkorkat att om ett år ringa till Åtvidaberg och be dem komma med kranbil och ett valmat tak för en miljon eller så.

Det blir skithäftigt. mittenpartiet blir öppet till nock med två stora fina kupor varav den mot sjön blir helglasad..så jag får min sjöutsikt trots allt!!

Sen blir det ett badrum på 20 kvm två sovrum på vardera 15, ett på 13 samt hallen på kanske 20 kvm. Skitbra!!!

På nedervåningen slår vi bort badrum, kök och tvättstuga och planerar om totalt så det blir modern klass på ritningen.
Hall,Kök, Lilltoa,Tvätt får ungefär 45-50 kvm att dela på.

Vardagsrummet blir 30 kvm och kommer se precis ut som idag med tillägget att det blir en halvmeter högre i tak..3 istället för 2.5. Detta för att golven i våningen över på just den utbyggda delen kommer höjas i nivå med gamla huset. Det är några trappsteg ner till både sovrum och kontor på övervåningen samt några trappsteg från hall till vardagsrum. Allt för att vid förra utbyggnaden så skulle huset följa marklinjen.


Så nu flickor, pojkar, män, kvinnor och andra...nu börjar det roliga!!!! Den som vill riva får komma nästa veckoslut skulle jag tro...sen när våren kommer ordnar vi en stor härlig byggahus-träff en helg! Vore fantastiskt roligt!

Men billigt blir det inte. Första kalkylerna på ren uppbyggnad till som det såg ut för 2 veckor sen säger 2.5 miljoner. Sen får jag lägga till merkostnaden för mansard, värmesystem och badrum. Men det landar inte så högt. Omkring 300.000 enligt första småkalkylen. Jag räknar dock med 750.000 så behöver jag inte vara allt för noijig.

För alla dessa kvadrat extra samt att rubbet blir fabriksnytt samt att huset blir både vackrare och betydligt mer boendevänligt så är det billigt.

Men 3 millar...för ett sketet hus i Viksberg. DET är svårt att motivera om det är egna plånboken som styr.
 
Redigerat:
Hej Cheesus med fru o dotter!! Jag och min sambo läser denna tråd med stort intresse, vi tycker att ni tar er tragedi på ett sätt som säkert få personer skulle orka med. Det är med stor glädje vi kan läsa att allt ser ut att snabbt lösa sig, och även på ett sätt där antagligen alla parter blir nöjda i slutändan.
Redan nu verkar ni i princip ha allt klart med ersättningar och vad som kommer att ske för att ni till slut åter skall kunna flytta in i ERT hem igen. En stor eloge till er som skriver om ert öde här, och förhoppningsvis kommer denna tråd i framtiden komma hjälpa någon stackare som hamnar i samma elände.

Varma hälsningar från oss i småland.. :)

En sak jag funderade på:
Allt ditt virke, kan du på ngt sätt byta det mot din nya övervåning, eller har alla inblandade parter tackat nej till detta förslag?

mvh
Fredrik
 
Ett stort GRATTIS! Väldigt roligt att ni kommit så långt i planeringen och framför allt att kontakten med försäkringsbolaget verkar vara bättre nu. Låter som det blir ett toppenhus. Ser med spänning fram mot en fortsättning, så vad du än gör sluta inte skriva. Då är vi många som blir ledsna.
 
Roligt att det ser så bra ut för fortsättningen! Som så många andra imponerad av ert goda humör! Kollar den här tråden för uppdateringar flera gånger om dan!

Hoppas det kommer att kännas som att ni får er hus i version 2.0 nu!

Kämpa på!
 
Hm.....För att vara väldigt diplomatisk och inte avslöja för mycket kan jag väl uttrycka mig såhär angående mina 1000 kubikmeter virke.


Det är INTE dumt att ha dessa plankor och brädor...:):):):):):):):

Sen får var och en dra sina slutsatser av detta.....

Att en sådan här tragedi som det faktiskt är kan bytas mot denna uppsida trodde jag aldrig skulle vara möjligt. I allt elände så finns det sååååå mycket positivt så man anar inte.

Min son uttryckte det såhär...Pappa, när vi river ner murstocken ska du se att någon har murat in en miljon kronor för 25 år sen....jag blir inte förvånad isåfall var hans kommentar.

Vi är grymt tacksamma till livet just nu. Hur många säger det 14 dagar efter en totalkatastrof som så när kostat våra barn sina föräldrar? Det var äckligt nära visar ju utredningen. Riktigt sjukt nära.

Jag är uppvuxen i en frikyrkofamilj, dock inte särdeles aktiv själv numera, men ändå. Jag kan inte på något annat sätt se alla dessa "under" som händer precis hela tiden runt om oss som annat än att någon däruppe tycker att nu ska Cheesus och hans familj äntligen få åka på en räkmacka av gigantiska proportioner.

Utan att gå det minsta in på vår "privata" del så kan jag säga att vi har haft några fruktansvärt jobbiga år bakom oss med allvarlig sjukdom och nästan död inom vår lilla familj på 4 pers och allt detta började ordna upp sig under hösten. Sen kommer en brand....

Fler än en skulle säkert bli fullständigt knäckta. Även jag har känt mig lite smånere någon dag...men då tänker jag bara på alla glada tillrop, alla goda vänner och att min lilla dåliga skrivhörna på internet verkar engagera halva Sveriges befolkning.Då kan jag bara le, och jag ler stort!!!

Vi uppskattar verkligen allas omtankar och böner om någon nu skickar upp någon i himlarymderna. Vi hinner inte ens be innan vi får....:):). Vi bara står och tackar mitt i allt detta. Det är verkligen sanslöst. Igår när vi var på saneringsfirman kommer en saneringsman och berättar att han "räddat" vår sjungande fisk. Han kunde inte med att låta en fisk som efter en brand tröstar en bostadslös familj med att sjunga "Don´t Worry-Be Happy" gå i containern...

Bara en sån sak gör en sanslöst glad. Sen kommer en t-shirt i brevlådan...200 pm...1000 telefonsamtal osv osv osv.

Jag får en tår i ögat när jag tänker på hur bra vi har det just nu. Det skulle lika gärna kunna vara en totalt knäckt Cheesus m familj. Men jag är som en liten unge som får tömma en godisbutik och någon annan tar notan.

Så känns det.

Jag skrev att den där fisken sjöng så vackert...egentligen skränar de och väsnas. Men inte ens Celine Dion kan göra det bättre.

Jag undrar om inte det var en hel änglakör som sjöng genom den.

Om jag någon gång skulle tvingas gifta mig med Victoria och bli kung så kommer det på varenda krona vara en Smileygubbe och som ordspråk " Don´t worry- Be Happy"
Betydligt trevligare för alla än att se min nuna samt något flummigt som ingen förstår.

Blir inte jag en bra kung måntro?

Nä...jag citerar Ferdinand den kulturelle giganten och stortänkaren " Jag trivs bättre häääär"

Från oss alla till Er alla. Ett stort och varmt tack och vi hoppas ni följer vår resa framåt!
 
Hej på er. Ligger i sängen och har just Cheeus inlägg här ovan och tänker, det som inte dödar det härdar. Man får en erfarenhet mera och man kommer till isikt att man måste ta vara på livet. Dom människor som bara tar en massa energi av en skippar man eller så säger man ifrån. Men du Cheesus du tar inte någon energi, du ger mig och många tror jag en massa energi. Jag hoppas att du vet det. Hade gott, hälsa familjen.
 
Idag....jag vet inte hur jag ska tackla dagen...jag är som en liten unge som väntar på tomten..puls på 190 och jag kan inte snabbt nog få igång dagen.

Jisses säger jag bara...:) Någon har bytt ut hela min kostcirkel!

Numera känns det som om allt jag stoppar i mig är rena vitaminkickarna, rena rama lyckopillren alltihopa!

Idag kramar jag hela världen!
 
ni verkar ha ett bra försäkringsbolag, vilka har ni?
kanske dags å byta för en annan....
 
Hej Cheesus!
Du ser mycket positiv på livet och beskriver det så innerligt bra. Jag blir nästan avundsjuk att det var inte mitt hus som brann upp :). No ja, inte helt sant, men i motgångar får jag i alla fall försöka ta det som du gör.
Att inte älta det som hänt som man inte längre kan påverka och koncentrera all energi på saker man kan påverka själv.
Planera en semester för att varva ner mitt i det hela innan du blir riktigt trött :). Det skulle jag ha gjort :).
Lycka till på vägen med sjöutsikten!
gaia
 
*Sanna* skrev:
ni verkar ha ett bra försäkringsbolag, vilka har ni?
kanske dags å byta för en annan....
Det undrar jag också, var säker på att de bara lurade en ...
 
JanneL skrev:
Ett stort GRATTIS! Väldigt roligt att ni kommit så långt i planeringen och framför allt att kontakten med försäkringsbolaget verkar vara bättre nu. Låter som det blir ett toppenhus. Ser med spänning fram mot en fortsättning, så vad du än gör sluta inte skriva. Då är vi många som blir ledsna.
Jag skriver under på vartenda ord i ovanstående inlägg
 
Idag blev det sådär varmt och skönt som det bara kan bli i Viksberg på fredagar!

Det verkar bli en vana att det blir varmt just på svinkalla fredagar i vår världsmetropol. Är ju faktiskt just i detta nu 2 veckor sen sist....

Men denna gång kontrollerar vi värmen på ett lite bättre sätt. Jag har fått mina två fina IVT-luft-luft-pumpar ( hur många bindestreck är tillåtet? ) inmonterade i gamla huset.

2 st IVT 9:surprised:r inmonterade och klara för 33 tusen spänn. Nästan ett bra pris för 2 st när en brukar kosta i runda slängar 25-27 k enligt montören.

Riktigt nöjd är jag alltså inte. Nådde ju inte halva priset ! Skärpning Cheesus.

Fast då har jag ju glömt att bolaget, inte DET bolaget, betalar 20.000 och att ROT-Avdraget betalar 6500:-.
Min del i det hela är 6500 kr. Jag ska fundera över helgen om det är en bra affär eller om jag ska klaga vid konsumentombudsmannen eller Jämo.

Grabbarna som fixade detta gjorde det lika bra som när jorden skapades, typ Varde Ljus och det blev varmt i mitt hus. På ett bra sätt.

Ni som bor i Ludvika fattar vad jag pratar om....:) Tack Olle!

Vad är ett bra pris på en jordvärmeanläggning komplett?
Ska driva 150 kvm.

60.000 låter väl som rena rånet. Ska jag pruta mer på den offerten eller tycker ni jag ska vara glad?

Ni avgör...Vi talar om IVT grejer. Jag får visserligen ta fram spaden själv.

Ska nog pruta tror jag...::)
 
Förresten....jag ska starta en ny sajt har jag tänkt.

www.rivahus.se

Vad tror ni om detta? Jag skulle behöva samla några eldsjälar ( hahaha, den såg jag inte först..) för en genomgång av marknadsbehovet av ett forum för just rivning av hus.

Vad sägs om att dra ihop en sisådär 20-30 man en lördag inom en månad iklädda gott humör och skitiga kläder samt en kofot var och ha ett första ( och förhoppningsvis sista ) övningsobjekt?

Det är skoj att riva och det är inte så värst jobbigt heller. Tänk att få ta fram storsläggan och damma sönder mitt nyrenoverade badrum...tänk vad kul att skicka ner en murstock och en massa annat skoj.

Vore det inte skönt att slippa den där kostymen du aldrig trivs i och istället få stå där dammig och skitig och leka att det är Extreme Home Makeover Viksberg Edition.

Hur ofta får man chansen att ha så kul?

Ska vi köra om 14 dagar? River vi kåken på 7 timmar?


Simon hälsar och säger att hans roll i detta är att spela han den där galningen Ty som är programledare i Extreme Home makeover.

Är någon med?
 
Redigerat:
Jag är med. Jag kan medföra en tigersåg, ett spett och två rejäla koben. Tyvärr har skaftet gått av på min ärvda 7 kg slägga. Men det gör inget eftersom moderna människor i alla fall inte orkar svinga den besten. Har du plats att spara toalettstolar, radiatorer och allt annat som kan vara bra att spara? Då kan det behövas lite utrustning för finrivning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.