Om jag inte har missuppfattat det hela är det servicen du ska ändra, den ledningen är nätägarens och så dom vill vara med och bestämma. Är det så SKA du prata med nätägaren innan du gör något och dom brukar kräva att en behörig installatör.
 
Det gäller kabel mellan Servisäkringar på vinden och elmätaren.
Jobbet skall göras av behörig elektriker. Oavsett vems kabeln är måste nätägaren involveras då det krävs att plomberingen bryts på mätaren.

Jag har dock tidigare haft korrespondans mend nätbolaget där de informerat mig att ansvaret för byte av den kabeln är mitt, men att de kan gå in och bryta strömmen om det behövs.
 
Nätägaren har rätt i att det är din kabel.
Jag skulle nog helst dra en kabel, kanske som du sa N1XV 5G6 eller EKKJ 4x6/6 men då kräver det att du kan ansluta dubbla ledningar till din befintliga PEN-ledare annars behöver du ny servislåda eller får dra TN-C istället i vilket fall det då räcker med 4-ledarkabel t.ex. N1XV 4G6.
 
4-ledare = 10mm2 så 4G10 får det isåfall bli, men bättre med 5G6 och lägg båda kablarna på PEN plinten i servislådan så har du ju delat upp redan där, men se till så den anslutningen blir tight och säker, det är ju en viktig punkt i anläggningen som sällan får tillsyn. lägg några minuter extra på att kolla så ledarna verkligen sitter, vicka lite på dom och se så de inte lossnar. hos mig hade elektrikern som en gång i tiden satt upp mätartavlan dragit sönder gängerna på en av två skruvar som höll PEN-klämman, det hade ju inte brunnit eller blivit varmt där, men det gick att dra ur trådarna med handkraft...
 
Sant där EC 4G10 var det jag menade att skriva.. :) Men det är inte bara till att lägga ihop ledarna ibland går det helt enkelt inte, de gamla anslutningarna tillåter inte såna kopplingar, vad gör du om anslutningsskruven spricker där, då har du fördärvat din nolla+jord och skapat ett glapp.
 
därför skrev jag att man bör förvissa sig om att anslutningen är fullgod och säker, med det menade jag att man med sitt sunda förnuft vidtager lämplig åtgärd...
 
I ditt exempel är RK kanske att föredra om det blir svårt att koppla 2 solida ledare.
Sen så kan jag inte förstå hur ett fasadskåp kan vara mindre estetiskt tilltalande än luftledning?
 
är det gammalt hus så passar det ju så klart bättre med en luftledning än ett modernt mätarskåp, men ett nybygge skulle ju se lite dumt ut med 4 porslinsisolatorer på husväggen
 
Jag tycker inte luftledningen är vacker, men det är inte den gamla med porslinsisolatorer. Den är utbytt och ersatt av en tvinnad 4 ledare.

Ett färganpassat helinfält fasadskåp kan kanske vara ett alternativ, men inte ett uanpåliggande, som bygger ut. Det måste komma på husets framsida. Hade jag kunnat lägga det på andra gaveln så hade jag inte tvekat. men då får jag problem med kanalistion till elcentralen inne i huset istället.

Då föredrar jag att det oestetiska sitter 5m upp. Förr eller senare lär det bli fasadskåp. Kablarna skall väl ner i backen nån gång. Men det förändrar inte särskilt mycket av det jag gör nu.
 
Det får bli 3X6 +10mm2. 4X10 blir trångt i det gammla röret (utv 22mm järnrör), akall komma igenom böjarna också.

Jag tror dessutom inte det går att få på 2x6mm2 på uppe vid servissäkringarna för sep PE-N.
 
Rätt val ;)
 
mojjen skrev:
Ett färganpassat helinfält fasadskåp kan kanske vara ett alternativ, men inte ett uanpåliggande, som bygger ut. .
Det går alldeles UTMÄRKT att måla skåpet i en annan färg, jag har ett rött.

Protte
 
mojjen skrev:
. Ett godkänt mätarskåp på fasden ser inte särskilt snyggt ut (Precis bytt fasaden). Den är inte direkt gratis heller.
prototypen skrev:
Det går alldeles UTMÄRKT att måla skåpet i en annan färg, jag har ett rött.
Wtf? Mitt skåp på fasaden börjar bli mer än lovligt muggigt så jag hade tänkt bygga ett nytt. Ja, bygga då det som sitter på plats idag är "hembyggt". Dock rejält och tätt och allt man kan önska sig. Trodde snarare att det fanns vissa krav att uppfylla (tätt mot väder och vind, barnsäkert osv) men om man nu inte får bygga sitt egna så är det ju inget att tjafsa om. Hur ser jag om det är godkänt? vad är det för normer man ska leta efter? Titt som tätt ramlar jag över nya men överblivna produkter från byggbranschen men det vore ju bra att veta vad man ska titta efter. Och måla det falurött kommer jag defintivt att göra vad ngn än säger... ;)
 
gillet76, ta och titta hur ett modernt mätarskåp är uppbyggt med beröringsskydd, plomberingsmöjligheter mm. Och glöm allt om hur det kan se ut i gamla skåp.
 
elmont skrev:
gillet76, ta och titta hur ett modernt mätarskåp är uppbyggt med beröringsskydd, plomberingsmöjligheter mm. Och glöm allt om hur det kan se ut i gamla skåp.
Så då är det inga speciella märkningar att leta efter då menar du? Det är vissa krav som ska uppfyllas varav några är de som du räknar upp ovan? Som sagt, vill ju veta vad man ska fråga efter när man är på den mörka delan av kallagret... Har en stor Eldon för infälld montering att tillgå men extrajobbet för att fälla in det är jag inte beredd att göra då det ändå sitter relativt skymt. Men inte ett enda märke eller klassning finns (kvar?) på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.