Jag har luftledning med huvudsäkringar på vinden. Mätaren sitter i källaren, och det är dags att se över det kablaget ihop med att jag bygger nytt elskåp.

Frågan är hur grov kabel behövs, förslag på typ?

Jag har 3x20A, kommer ev öka till 3ggr 25A. Avståndet är ca 10m. Kanalisationen är ett gammalt pansarrör med några krökar, så jag vill inte ha tjockare än nödvändigt.

MVH

Morgan
 
Mikael_L
Har du 4-ledar eller 5-ledarsystem.
Med 4-ledarsystem är minsta tillåtna area 10mm2.
 
Du kan dra 3 x 6 + 1 x 10 (tex RK)
 
Ett alternativ är ju att byta till markkabel. Jag bytte till markkabelservis i våran stuga, då monterade energiverket upp en låda med säkringar på närmsta luftledningsstolpe. Därifrån grävde vi till stugan och energiverket kom och lade ner kabeln. På stugan monterade jag ett mätarskåp. Det enda som kostade var mätarskåpet, jobbet och kabeln stod energiverket för. Jobbet i själva stugan gjorde jag själv, då jag är elektriker.
 
Lägger min röst på sa3afc:s förslag, som bonus slipper du ett spann luftledning.
 
sa3afc skrev:
Ett alternativ är ju att byta till markkabel. Jag bytte till markkabelservis i våran stuga, då monterade energiverket upp en låda med säkringar på närmsta luftledningsstolpe. Därifrån grävde vi till stugan och energiverket kom och lade ner kabeln. På stugan monterade jag ett mätarskåp. Det enda som kostade var mätarskåpet, jobbet och kabeln stod energiverket för. Jobbet i själva stugan gjorde jag själv, då jag är elektriker.
Skulle t.o.m. tänka mig att nätbolaget blir glada över över ett sånt förslag. Idag är väl luftledningar lika önskvärt som ebola.
 
Det är därför de inte tar betalt när man flyttar ut mätaren..
 
jag håller dock hårt i mina luftledningar, ska försöka få dem K-märkta så vattenfall inte kan komma hit och hänga nån ful Alus istället..:cool:
jag tycker det är förbaskat tråkigt att mycket av de gamla näten monteras ner i rask takt nu, det är historia som hänger där i luften!
om 25 år kommer en ungdom inte veta vad "luftledning" eller "porslinsisolator" var för något, då kanske jag kan öppna museum...
 
Jag har ett 4 ledarssystem.
Jag har övervägt att dra ner Markkabel. Har klartecken från nätbolaget. Vet inte om jag vill dock. Ett godkänt mätarskåp på fasden ser inte särskilt snyggt ut (Precis bytt fasaden). Den är inte direkt gratis heller.

Kabelmässigt är det samma sak i huset. Antingen byter jag Kablaget upp till inkommande säkring. Eller så får jag dra den till det nya mätarskåpet. Drar jag den till vinden nu, så räcker det till om jag flyttar ut mätaren längre fram. Det som frestar med markkabeln är att få en ny servis, min luftledning är rejält sliten.

Platsen i elskåpet är inget problem. Jag har byggt i ett stort 1400X800 Hager Universal. Jag bygger både El, Hemautomatik och har plats för både mätare div trafos mm. Så man behöver aldrig se mätaren då den hamnar bakom stända plåtdörrar.

Väntar dock på lite svar från Nätbolaget om jag kan motera ner mätartavlan, och bestycka mitt hagerskåp med en Mätartavla och skruva upp mätaren på den istället. Annars blir det till att håla ur skåpet i bakkant och trä det över den gammla mätartavlan. Inte snyggt men genomförbart, kommeri nte synas bakom stängda skåps-dörrar i alla fall.

Morgan
 
Har sett lite gamla trådar. vad jag kan se så finns det två läger av förslag på kabel.
Som jag föreslagits här 3x6mm2 RK + 1x10mm2 RK.
Eller EKKJ 4x6/6.
prismässigt spelar det inte så stor roll för 10m betalar jag runt 320:- för 3 st 6mm2 och 1 st 10mm2.
För EKKJ 4x6x6 betalar jag runt 500:-
plus moms.

Frågan är vad är att föredra? Vad blir enklast att dra i röret mellan vind och källare?
Elekriker gör ihopkopplingen men jag drar igenom själv.

Morgan
 
Drar du i rör inomhus så behöver du ju inte någon EKKJ utan kan göra det med RK. Fråga till de mer kunniga. Kan man inte dela upp PEN direkt vid intaget och gå ned med 5X6 mm2 istället?

Går du på utomhus alterantivet så är det ju ekkj som gäller
 
Klassas det som utomhus om jag installerar ett hel eller halvinbyggt mätarskåp på fasden, och ansluter ledninarna mellan mätarskåp och central? All dragning sker i rör inomhus, men anslutningen sker ju i mätarskåpet på fasad.

Anledningen till frågan är att om jag idag drar nytt kablage till min anslutning på vinden, så vill jag kunna återanvända kabalget om och när jag byter till markkabel. Då den har samma sträckning som ett framtida fasadskåp.
 
Ja, det är fullt tillåtet att dra ett rör/slang med RK genom väggen till ett mätarskåp.
 
Tänkte nästan det, men man kan ju inte ta något förgivet i denna världen.......
 
Det är även okej att dra 5x6mm2 efter huvudsäkringarna, om du inte har någon gammal 4-ledare efter centralen. (Om det inte är en 3-fasbelastning utan nolla förstås.) Det är alltid bättre att gå över till 5-ledare om det är möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.