Mattias K: Har du hittat några snygga passande radiatorer ? Tips emottages tacksamt !
Skall ni också ha värmepump, i sådant fall bör radiatorerna inte vara av minsta modell.
 
Det finns för och nackdelar med både golvvärme och radiatorer.

Driftsekonomiskt så är radiatorer att föredra, det tycker jag står helt klart.

Komfortmässigt så är det skönt med varma (ljumma) golv men samtidigt kan kallras uppstå vid golvvärme och stora fönster eller vid friskuftventiler.

Estetiskt så anser jag nog golvvärmen som bäst, men det är ju en smaksak. Det finns tydligen en del som anser att radiatorer pryder sin plats i hemmet :surprised:

Praktiskt så vinner golvvärmen då man slipper radiatorer som är i vägen och samlar damm.

Installationskostnaden är lägre med golvvärme som gjuts i plattan, därför är också det vanligast. Dyrare och mer komplicerat blir golvvärmen om den ska förläggas ovanpå plattan. Radiatorer hamnar mittemellan dessa alternativ.

Hälsoaspekten väger till fördel för golvvärmen då denna inte bidrar till samma luftströmmar som radiatorer.

Reparationer/underhåll är mer komplicerade med ingjuten golvvärme. Samtidigt så är det mycket annat än golvvärmslang som gjuts in i plattan. Alla vattenrör till badrum, kök, wc mm gjuts också in och kan börja läcka. Samma gäller för radiatorer. Man kan givetvis dra alla dessa rör synliga längs med väggarna men jag antar att det är mycket sällsynt i dagsläget. Har man väl fått dit rören täta och hela i plattan så håller det tills någon skruvar/spikar igenom betongen och träffar slingorna = sällsynt.

Till sist kan man nämna andrahandsvärdet. Golvvärme upplevs som "bättre" "lyxigare" av den stora massan idag och bidrar till ett högre värde på fastigheten.

Hade jag inte behövt tänka på pengar så hade jag satsat på golvvärme ovanpå plattan nu blev det ingjuten golvvärme istället och jag ångrar mig inte. Men jag skulle aldrig döma ut någon som valde radiatorer då dessa de facto är det optimala rent driftekonomiskt och fungerar alldeles ypperligt. Radiatortekniken är dessutom mycket beprövad och har funnits i över 100 år, även vissa primitiva golvvärmelösningar funnits kanske i 1000 år, men då med helt annan teknik som ni förstår. ;D
 
Vad gäller andrahandsvärdet så känns det inte aktuellt för oss att tänka på det, vi planerar inte att sälja inom överskådlig tid (aldrig ?). Dessutom, hur länge har golvvärme funnits - 10 år ? Vem vet vad som anses vara "lyxigt" om ytterligare 10 år, det är kanske något helt annat, kanske rentav gammaldags radiatorer.

Idag anses det vara modernt och trendigt med t.ex. klinkers och stengolv i hela huset men om 10 år kan det vara helt ute. Då skall golven bytas till trä (och då behövs inte golvvärme längre. ;)  
Vissa vill ha det senaste när de bygger, oberoende vad förnuftet säger, sådana är inte vi. Vi vill bygga hållbart både i stil och rent byggnadsmässigt. Det går i o f långsamt när man hela tiden måste ifrågasätta dagens byggteknik och material. ::)
Radiatorer vs golvvärme tycker jag är en av de svårare frågeställningarna om man inte automatiskt vill göra som alla andra.
 
Snailman
själv tänker jag ha golvvärme och klinkers i hela huset, men jag har varit inne i ett visningshus, med trägolv (hela brädor) där hade väldigt många brädor längsgående sprickor på flera mm, det var golvvärme i det huset.

radiatorer lär ju vara dyrare att installera än golvvärme, men det anses väl av kunden lyxigare, så många företag, kan ju ta mer betalt för golvvärme än för radiatorer, så de tjänar ju helt enkelt mera om de lägger golvvärme ;)

Jag har tänkt ha ftx system, så någon kalluft från några ventiler får jag inte problem med.
 
Det stämmer att trägolv/parkett spricker under vintertid när man har golvvärme. Detta beror på värmen i kombination med den torra luften som uppstår under vintertid. Däremot brukar detta rätta till sig under sommarhalvåret.

Jag byggde själv en kåk 2000 och där råkade jag ut för detta men idag har man tydligen kommit tillrätta med problemet då man använder sig av sk. klickgolv. Dessa ska inte spricka.

/Jocke
 
Snailman
Jag kan väl tillägga att visningshuset var nybyggt, men inflyttat sen en tid, och att det var tidigt i höstas.
 
samj skrev:
Det stämmer att trägolv/parkett spricker under vintertid när man har golvvärme. Detta beror på värmen i kombination med den torra luften som uppstår under vintertid. Däremot brukar detta rätta till sig under sommarhalvåret.

Jag byggde själv en kåk 2000 och där råkade jag ut för detta men idag har man tydligen kommit tillrätta med problemet då man använder sig av sk. klickgolv. Dessa ska inte spricka.

/Jocke
*Kan* spricka är väl bättre att säga? Jag har gv under ett massivt furu golv och det spricker inte. Springorna mellan brädorna ökar till någon millimeter på vintern pga lägre fukt inne men annars funkar det bra. Spricker gör det bara om man eldar på med för varmt vatten i rören.

Lyckas man få ett tunt lamellgolv att spricka är det ju något knas, där är ju risken för problem ännu mindre än vid massiva golv.
 
W
WeeBe skrev:
Det finns för och nackdelar med både golvvärme och radiatorer.

Driftsekonomiskt så är radiatorer att föredra, det tycker jag står helt klart.

Komfortmässigt så är det skönt med varma (ljumma) golv men samtidigt kan kallras uppstå vid golvvärme och stora fönster eller vid friskuftventiler.

Estetiskt så anser jag nog golvvärmen som bäst, men det är ju en smaksak. Det finns tydligen en del som anser att radiatorer pryder sin plats i hemmet  :surprised:

Praktiskt så vinner golvvärmen då man slipper radiatorer som är i vägen och samlar damm.

Installationskostnaden är lägre med golvvärme som gjuts i plattan, därför är också det vanligast. Dyrare och mer komplicerat blir golvvärmen om den ska förläggas ovanpå plattan. Radiatorer hamnar mittemellan dessa alternativ.

Hälsoaspekten väger till fördel för golvvärmen då denna inte bidrar till samma luftströmmar som radiatorer.

Reparationer/underhåll är mer komplicerade med ingjuten golvvärme. Samtidigt så är det mycket annat än golvvärmslang som gjuts in i plattan. Alla vattenrör till badrum, kök, wc mm gjuts också in och kan börja läcka. Samma gäller för radiatorer. Man kan givetvis dra alla dessa rör synliga längs med väggarna men jag antar att det är mycket sällsynt i dagsläget. Har man väl fått dit rören täta och hela i plattan så håller det tills någon skruvar/spikar igenom betongen och träffar slingorna = sällsynt.

Till sist kan man nämna andrahandsvärdet. Golvvärme upplevs som "bättre" "lyxigare" av den stora massan idag och bidrar till ett högre värde på fastigheten.

Hade jag inte behövt tänka på pengar så hade jag satsat på golvvärme ovanpå plattan nu blev det ingjuten golvvärme istället och jag ångrar mig inte. Men jag skulle aldrig döma ut någon som valde radiatorer då dessa de facto är det optimala rent driftekonomiskt och fungerar alldeles ypperligt. Radiatortekniken är dessutom mycket beprövad och har funnits i över 100 år, även vissa primitiva golvvärmelösningar funnits kanske i 1000 år, men då med helt annan teknik som ni förstår.  ;D

Jag är verkligen en av dem som tycker radiatorer kan pryda sin plats i hemmet men det finns såklart väldigt många fula. Vi har sådanna som på bilderna nedan och tycker de är vackra, men det finns oxo väldigt många med modern design nu för tiden som är som ett riktigt konstverk.

 
W
Blev en till.
 
Tjusigt Wester! Det var rejäla doningar! Liksom Pius är jag intresserad av var man hittar fina radiatorer - var har du köpt dina?

Har du lagt ditt trägolv direkt på plattan, eller har du reglat upp?

Pius: Vi ska ha värmepump (frånluft). Har tagit inledande kontakter med NIBE och hört oss för om deras 310. Enligt dom skulle den fungera bra med radiatorvärme i vårt tänkta hus (1-plan, ca 120 kvm).
 
Wester: Herre min je ... ! Vilka häftiga radiatorer ! Och resten verkar inte heller gå av för hackor  :surprised:  Snyggt ! Nu är jag 100 % övertygad om att vi skall ha radiatorer !
Men ... jag antar att man inte hittar denna modell i vilken byggstormarknad som helst.

Fler bilder av ditt hem vill vi gärna se ! Var har du hittat trycken och uttag t.ex. .. ?
 
W
Pius skrev:
Wester: Herre min je ... ! Vilka häftiga radiatorer ! Och resten verkar inte heller gå av för hackor  :surprised:  Snyggt !  Nu är jag 100 % övertygad om att vi skall ha radiatorer !
Men ... jag antar att man inte hittar denna modell i vilken byggstormarknad som helst.

Fler bilder av ditt hem vill vi gärna se ! Var har du hittat trycken och uttag t.ex. .. ?

Radiatorerna heter floreal och är franska tror jag. En avgjutninga av en gammal slotsmodell om jag inte missminner mig. Jag köpte dem från frankrike men de säljs även av stjernradiator.se i sverige. De väger mycket, de på bilden är väll ca 80 cm breda och väger 105 kg tomma. Finns i alla möjliga storlekar men ska man ha längre så får de sättas ihop på plats då det är rätt jobbigt att bära en radiator som tex väger 300 kg. De ger en fantastiskt god värme kan jag oxo medela.
Eluttagen på bilden är i porslin och köptes i tyskland men säljs även av byggfabriken till ett högt pris.
 
Här kommer lite frågor från en novis: Mellan tummen och pekfingret, vad kostar radiatorer till ett hus 1,5 plans hus på 160 m2 ? Vilken typ är billigast/dyrast ?
Är gjutjärn bäst ? Vad kommer vår VVS-are att tycka om vi kommer släpande med gammaldags sektionsradiatorer till vårt nya hus ?

Wester: Är "franska gjutjärns" dyrare eller ungefär på samma prisnivå ? Har ni tänkt måla dem eller blir de svarta ?
Eftersom vi ju faktiskt bygger nytt och inte heller har någon direkt "slottsmodell" på vårt huset så skulle vi nog vilja något mindre utsirade radiatorer ;)
Men skitsnygga är de !
 
Det känns som nackdelarna med golvvärmen överväger - trasiga rör, kallras, dyrare uppvärmning osv.
Jag tycker faktiskt att detta är rent trams, vill man ha golvvärme så väljer man det.

Risken att ingjutna rör helt plötsligt bara går sönder är ju helt obefintlig, livslängden lär vara längre än de flesta här lever. Dessutom skulle hela systemet haverera helt, så vad är det som hindrar att dra ett nytt radiotorsystem om 50-100 år?, får iofs dras synligt då..

Jag har fönster från golv till tak i vardagsrummet och jag har då inte märkt av något kallras.

Jag värmer upp 175 m2 i enplan till 21 grader och gör inte av med mer än 10.000 kWh inkl hushållsel, tycker inte att det är en särskilt hög förbrukning, då är dessutom 45 m2 av ytan garage/hobbyrum med halva isolertjockleken i tak/väggar. Om man ev skulle kunna spara 5-10% av uppvärmingskostnaden så vad är det värt, peanuts..

Fördelen med GV är just en ngt bättre komfort & slippa dessa tråkiga och i de flesta fall fula radiatorer.

Om jag ska nämna något som jag har upplevt som nackdel med GV så är det trögheten i golvet vid stora utvändiga temperaturväxlingar, svårt att alltid få en jämn innetemp.
 
Fredrik E skrev:
Jag tycker faktiskt att detta är rent trams, vill man ha golvvärme så väljer man det.

Risken att ingjutna rör helt plötsligt bara går sönder är ju helt obefintlig, livslängden lär vara längre än de flesta här lever. Dessutom skulle hela systemet haverera helt, så vad är det som hindrar att dra ett nytt radiotorsystem om 50-100 år?, får iofs dras synligt då..
Det är detta som är det roliga! Så fort man bara vågar vara lite skeptisk mot golvvärmen, som i stort sett alla satsar på idag, så blir många upprörda! ;)

Jag lägger ingen värdering i att det finns människor som vill bygga så. Smaken är som baken... Men jag tycker det är intressant att lyfta frågan och bara höra om det finns dom som tänker som jag - att jag, helt ödmjukt, vill installera radiatorer utan att mötas av idiotförklaring av omvärlden. Och känna att det faktiskt är en byggmetod som fortfarande existerar och fungerar!

Uppenbarligen verkar vi ju vara några flera i alla fall - det känns gott! :cool:

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.