Ni är ju sanslösa...folk från Göteborg..Stockholm, Bollnäs och Gällivare...överallt ramlar det in pm ifrån om att komma och hjälpa till.

Otroligt är väl det minsta man kan säga....

Ska vi göra något roligt av detta framåt våren...idéer kommer ju fram hela tiden. En är om att kontakta Festool för att få de att i marknadsföringssyfte komma dit med en billass full med deras grejer för alla att leka med.

En timmerman vill köra en timringskurs...en målare vill lära ut gammeldags målning osv osv osv.

Det är ju sjukt inspirerande att så många engagerar sig i en gammal nerbrunnen kåk.

Eller är det i oss ni engagerar er??? ...:)

Min bättre hälft ( ser ni, hon stiger i graderna ) hälsar och tackar så mycket.

Visst vore det roligt med en rejäl snickarhelg med instruktioner från villiga och trevliga yrkesmän samt riktiga grejer att jobba med i verktygsväg.

Jag beställer helt enkelt ett stomrest hus där golv, väggar och tak invändigt finns kvar att göra samt målning och tapetsering.

20 man kommer långt en helg!
 
Mikael_L
Jag har hört nån gång att när jehovas vittnen ska bygga en ny "rikets sal" någonstans, så kommer det 100 hantverkskunniga vittnen från alla håll och kanter på typ tors-fre, sen på söndag har dom gudstjänst ... :)

Jag kommer inte ihåg var jag hörde/läste det, och har inte lyckats googla något som stöder det, men omöjligt är det kanske inte, ifall stommen väl är klar ...
 
Mikael_L
Swetrot skrev:
...Jag antar att barnen kanske har börjat i skolan, och tanten din jobbar igen? Sådant är bara bra för dem och för familjen som får lite annat att prata om än hus och brand. Om jag läst rätt var du sjukskriven, och sådant kan bli väldigt jobbigt. Känner du ingen bonde i närheten som du kan få vara hos några timmar om dagen och göra något "nyttigt" så att du kan släppa tankarna på hus och annat som maler ett tag varje dag?
Annars kan du komma hit och snickra garage ... :)


Förövrigt tänkte jag skriva nåt liknande som swetrot idag, men på jobbet har jag inte direkt alltid tid för allt för mycket internetmojande ... :surprised:

Men helt klart är det dags att få lite depp nu. Helt naturlig reaktion.
Kan helt säkert komma fler up and downs.

Men om ett år eller lite till, då ni har fått till en ny 100% fungerande tillvaro, då kommer allt det här mest vara helt otroliga och dråpliga minnen.
 
Redigerat:
Mikael_L. Har du sett Vittne till mord? Där är det ju amis eller vad dom heter!? Dom bygger en stor lada på typ en helg. Bra film annars.

Hej Chessus, kul att det är så mycke folk som hör av sig. Jag kan ju bara prata för mig själv men jag tänker ju komma någon gång när det nu blir, och jag kommer inte för att ni hade det huset som ni hade. Jag väntar med spänning på nästa sänning.
 
Cheesus skrev:
20 man kommer långt en helg!


Ehm, vadå "man" :eek: Det behövs väl arbetsledning i form av oss tjejer? :cool:
 
.....om inte annat behövs väl någon som sköter markservice...

Någon som står bredvid och kokar kaffe, fixar markservice, städar och framförallt står och ser väldigt vacker och söt ut.


Nä, jag talar varken om Mikael_L eller Träig Snickare. Även om de tog åt sig av sista raden i arbetsbeskrivningen.

Jag kan garantera att de inte passar för uppgiften. Jag har haft "nöjet" att träffa båda...:)
 
Mikael_L
Halvhyfsat kaffe, iaf flytande, brukar jag kunna göra, så en möjlig uppgift finns det för mig
:D :D :D
 
Du kanske behöver nån som kan gafsa.......:cool: Höjta till om det blir nån helg. Jag har inte så långt att åka.
 
så underbart att läsa att folk verkligen vill hjälpa till!!!
 
Annars är väl "Extreme Home Makeover" i USA en utmärkt inspiration - från en rivningskåk fullt i dynamit med en grävskopa bredvid till färdigrullad gräsmatta och amerikansk dröm på en vecka....

Myten om Jehovas är förresten inte en myt, hade en bekant som var medlem och provade - det går!

Men, jag skulle tro att man behöver en väldigt bra arbetsledare eller 3, samt någon central koordinator med byggkoll för att inte trampa varandra på fötterna. Planerade högar med material och plats att sätta ihop delar före är nog också ett behov.

Mina talanger ligger förresten mera åt att svinga en kofot - det är sambon som målar/slipar/tapetserar här hemma - och installerar kök. Kröker rör gör jag - oftast. Så underskatta inte den fagra sidans möjligheter att svinga verktyg ;-)
 
En lång lista på arbetsuppgifter och önskemål om bygget från Cheesus som man fyller i vad man kan och har möjlighet till så ska man kunna koordinera utefter den. Lite logistik och en kopp kaffe gör susen. Keep up the good spirit !
 
Hurre du Cheesus, du har ju ingen smak. Jag Är snygg. Jag tror du glömde ögonen hemma. Jag inte snygg. Ska det vara någon timmerkurs eller? Häls snyggve.
 
Hej!

Sorry om dagens uppdatering kommer lite sent. Helt slut i både kropp och skalle efter den här dagens manglingar med allt och alla.

Möte med FB ute i VIksberg under f.m. Genomgång av situationen totalt sett vad gäller fastigheten. Givetvis inga direkta svar på några frågor, självklart. Försäkringsfolk samt sådana som Mona Sahlin kan man fråga vad som helst utan att få ett konkret svar av....

Nu ska saneringsfirman säga sitt om det går att rädda huset ur ett rent ekonomiskt försvarbart samt miljömässigt perspektiv.

Vad gäller kronor och ören räknar inte försäkringsbolag på samma sätt som vanliga dödliga gör. En krona för mig är en krona och varken mer eller mindre. Det är ganska enkelt att räkna. Men en försäkringskrona kan vara värd både 5 kr som 50 öre. Däri ligger ingen egentlig skillnad förutom principen som är viktigare än slutsumman.

Nr 1 är alltid en renovering på befintlig stomme och grund.
Nr 2
Går inte det, bygg ett exakt likadant på exakt samma plats. Oavsett om grund går att återanvända eller ej. Oavsett kostnad ska ett hus upp som motsvarar det som är skadat.

Nr 3 är att kontantreglera skadan. Då gäller inte vad ett hus kostar per kvadrat att bygga upp utan aktuellt marknadsvärde för motsvarande hus på orten. Med andra ord vore det hål i huvudet, ett stort sådant, att ta en kontant ersättning. I vårt fall så höftar jag till att ett enskilt värde på huset skulle kunna tänkas vara omkring 700.000 kr. Minus tomtvärde på 200.000. Alltså en summa i fickan av den hiskeliga nivån 500.000 kr.

Ett rent och skärt skambud alltså. Jag har inte fått det men med marknadskunskapen jag har så är jag inte helt fel ute i min kalkyl.

Då återstår givet bara ett alternativ. Bygg upp! Antingen på befintlig stomme eller ett nytt hus. På samma plats alltså.

I samband med en renovering kan vi lägga till egna val som vi får betala för. Självklart ska ju vi stå merkostnaderna. Det köper jag under stark protest...:) Jag vill ju ha allt gratis ju...:)

Så ikväll har jag suttit och tittat på ritningar...jag har stegat runt det stinkande vraket till hus. Jag har lekt med tanken helt fritt. Vilket som ni kanske vet kan bli en del när jag sätter fart...

Taket är ju väck och måste bytas ut till 100%. Varför inte passa på att betala för den lilla merkostnaden som ett mansardtak innebär?
Jag får bort "krypinkänslan" under snedtaken på övervåningen och får betydligt mer boyta.

Takstolar ska ändå tillverkas, råspånt ska ändå spikas osv osv. Om jag betalar för merkostnaden kan det inte vara så speciellt mycket pengar. Om inte annat väl investerat skulle jag tro.

Huset går även att förlänga med ca 4 meter. En ganska enkel operation som skulle ge 2x24 kvm till och medföra en sjukt mycket bättre planlösning på både nedre och övre plan.

Entrén kanske man kan hitta på något med även den...kanske bygga ut där ingångsbron är nu för att få till en stor hall?

Förresten...försäkringsbolaget bjöd faktiskt mig på en grej idag....två brandsläckare. Det tackar jag och tar emot. Kan behövas. Förhoppningsvis inte.

Vad gäller vårt boende på gården så kan man fetglömma någon ersättning. Inte ens jag lyckades och då är det ungefär som för Mose när han fick budtavlorna från Gud...icke förhandlingsbart alltså.

Men liiiite lyckades jag trots allt få till. De ville montera fula element i min fina gammelstuga. Det kan de glömma att jag gick med på. Kostnaden för element skulle vara 17.000. Jag vägrar sätta upp elradiatorer. Över min döda kropp. Helgerån i detta hus.

Så jag snackade till mig 20.000 som värmepeng.
Frågan är om jag kan sätta mig över gamle Mose? Han klarade ju inte av att förhandla bort vissa regler. Som den att man inte ska titta på sin grannes hus eller fru och vara avundsjuk...tänk vad enkelt det varit om det var tillåtet...:)


Tur man har så känner man lite folk här och var och nu kom elkillen till användning. Säljer IVT-s värmepumpar. En sån kostar grund 15200 + moms + montering. Alltså runda slängar 25-26k.



Jag behöver två pumpar!!!! Planlösningen är inte sån att det räcker med en. Jippie! 30.000 kr rakt ut är väl inte kul? Så Cheesus han tog fram stora försäljar och förförarcharmen och fick alla inblandade parter ( som för övrigt har 8 veckors kötid på montering ) att släppa precis varenda spänn de skulle haft i marginal. Kylteknikern känner jag med...:)

Så jag drog till IVT-s lager i Katrineholm,hämtade 2 pumpar idag. Beslut på 20 minuters diskussion via mobil inne på Bahaus där jag kollade på snikpumpar från Kina-Hongkong-Långtbortistan. De kostade med montering om 6 veckor 16500 kr st för de billigaste...


Vad blev mitt pris då? Mina två IVT sitter på väggen nu på fredag morgon. Monterade och klara för 33.000 kr!!!!
Då får givetvis Anders den långhårige skicka åt mig hälften av överskjutande arbetskostnad över 20 k så jag får väl lägga ut 6500 kr.

Då har jag två bra pumpar,slipper element och de nästkommande tio åren kör jag billig energi i det gamla huset.

Tja...jag är rätt nöjd med dagen trots allt...Fast jag har ett vansinnigt ess i rockärmen mot förra ägarna som om det går som jag tror kommer få punga ut med ett riktigt äckligt svindyrt skadestånd. Men det esset tar jag fram när den tiden kommer.

Är det så att den jag köpte huset av läser detta så kan jag bara säga....Du har all anledning att vara riktigt riktigt nervös. Man leker inte med Cheesus och hans familjs liv som ni gjort.

Mer säger jag inte om detta nu...

Tack för att ni hänger med!

/ Bengt alias Cheesus
 
Redigerat:
Träig snickare skrev:
Hurre du Cheesus, du har ju ingen smak. Jag Är snygg. Jag tror du glömde ögonen hemma. Jag inte snygg. Ska det vara någon timmerkurs eller? Häls snyggve.
Min fru säger nu på morgonen, innan hon är riktigt vaken vill jag påpeka, att Träig snickare visst är snygg....

Men hon är fruktansvärt seg på morgonen och det tar ett tag innan hon kan hållas ansvarig för det hon yrar om.

Dessutom har hon glasögon som kanske borde ha brunnit upp med tanke på hur synen kraftigt måste ha förändrats de senaste veckorna.

Jag däremot, jag har nya glasögon och därmed så får forumet avgöra vem som har rätt i denna fråga.

Vi fixar någon form av sluten omröstning om detta vid bygghelgen som kommer vad det lider.

Är det ok Ernst?
 
Redigerat:
Så, kräver de i fall 2 att man har samma planlösning ? Det går ju att göra rätt mycket om det bara skall se likadant ut.... alltså typ samma byggyta, och exteriör....

Mansard kan jag rekommendera - det är snyggt, ger utrymmen, och om du bryter gavlar till halvvalmad så får du ner takrännorna i en höjd som känns trevlig också (jag har 8 meters stege till mina, det är lite högt känner jag...)

Ett alternativ kan kanske vara att be dom om ett likadant hus - och så göra allt inne själv från stomrest, och få den slanten i handen ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.