Finns det några smidiga lösningar på detta, helst vill jag ha 2 vriddimrar som styr samma lampa.

/L
 
Nej, det finns det inte mig veterligen.

Du har i princip 2.alt.

1. Dosdimmer och 2 st tryckknappar med fjäder.

2. Dimmer och en slav dimmer till master dimmern. elko och gira har.
 
Om du har plats för en tryckknapp bredvid dimmrarna (visserligen osannolikt, men ändå en fungerande lösning) så kan du även använda ett växlande impulsrelä för att välja dimmer.
 
el_richard:

Alt 2 där, då måste jag ju ändå tända/släcka med mastern, men jag kan reglera från två håll?

/L
 
haraldnyborg säljer en dosdimmer för 77kr. man koplar bara in en fjäderbelastad brytare i andre ändan och kan då fjärrstyra den. riktigt bekvämt!
 
Jo jag kan ha 2 rattar, men då krävs det lite reläer utanför nånstanns.

Går ju att ta t.ex Elko's 1-10V, den har ju en separat 2A utgång som går till när trycker igång dimmern, så det går med några extra reläer... men kostar en slant.

/L
 
Känns som att denna fråga har varit uppe 300ggr här i elforumet.. sök! :)

hursomhelst.. du måste använda tryckknappsdimmer! Då kan du dimmra från hur många ställen som helst.
 
Så hade jag i min förra hall. Men somsagt - rattdimmer kan du glömma!
Vi hade en NEXA-trådlös dimmer med två vägg-knappar till (trådlösa sändare som ser ut som en vanlig väggbrytare)
 
Nä jag behöver INTE glömma rattdimmer, och jag måste INTE använda tryckknapp.

Jag tar 2st 1-10V "dimrar", dessa har även en "relä" utgång som går till vid aktiverade dimmer,
dessa utgångar kan jag nyttja för att bygga en egen trappomkoppling, och i denna kan jag även då växla vilken 1-10V som styr dimmern.

Så det går! Jag trodde att det kanske fanns nån "färdig" lösning.
 
Okej, fel av mig och jag ber om ursäkt!

Jag utgick från att du skulle köpa produkter från hyllan!!

Om du vill pula själv så kan du väl ta det ett steg längre:
Två steglösa rattar med pulsutgång! Då behövs inte tryckknappar, båda rattarna blir likvärdiga. Dock får du bygga styrning till det själv men det skulle fungera!
 
Sant, men jag tänkte inte gå så långt som att damma av lödkolven, det får bli produkter man hittar i grossisthyllan.

/L
 
1-10 volt. och sedan då?

Hur ska du kunna släcka helt?

Hoppade du av el-linjen i skolan och vart ingenjör eller ?
 
Lät onödigt krångligt de där. Vad är de för fel på tryckknappsdimmring?
 
Rrrrr skrev:
... Vad är de för fel på tryckknappsdimmring?
Inte mycket. Men de är antagligen lika ovanliga som lampor med kompaktlysrör,dvs de finns och är modernare, men hittas inte på byggmarknaderna. En dimmer styrs med ratt, så är det bara. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.