JockeGbg skrev:
En sak jag alltid undrat över är hur man efterinstallerar centraldammsugare i ett befintligt hus????? Att dra rör i färdiga väggar måste väl i princip vara omöjligt utan att riva halva huset?
I vårt hus (byggt 23) har man dragit ett rör intill murstocken, och byggt in med samma material som väggarna, man tänker inte på det alls. Men då har man ju bara ett uttag på varje våning och en lång dammsugarslang som når överallt på varje våningsplan. Själva centralenheten sitter i källaren i en garderob.
 
Vi har ett utrymme under trappen som skulle vara lämplig plats för huvudenheten men inga angränsande ytterväggar att dra ut röret igenom.
Går det att dra utluften genom befintlig ventilationskanal i murstocken?
Vad kostar ett paket på ett ungefär? Installationen klarar jag själv så det är bara delarna jag är ute efter.
 
Stefan o Anna skrev:
Vi har ett utrymme under trappen som skulle vara lämplig plats för huvudenheten men inga angränsande ytterväggar att dra ut röret igenom.
Går det att dra utluften genom befintlig ventilationskanal i murstocken?
Vad kostar ett paket på ett ungefär? Installationen klarar jag själv så det är bara delarna jag är ute efter.
När jag själv gick i de tankarna så kollade jag med sotaren, och han hade i alla fall inga invändningar eller betänkligheter med att ta en gammal pipa (i mitt fall för eldning) och dra ut "frånluften" från centraldamsugaren genom. Men jag lade ner centraldamsugarprojektet så jag har ingen erfarenhet av hur det skulle fungera i praktiken; om det t ex skulle fastna en massa damm i pipan vad det lider (det blir ju ett långt vertikalt rör). Jag skulle nog i alla fall sätta det med "ejektorverkan" dvs att ha utblåsröret av mindre diameter en bit in i pipan med tilluft genom det för stora hålet in i pipan (så får man också viss ventilation), men jag kan egentligen inte argumentera för att det skulle bli bättre eller sämre än alternativet.
 
om jag kommer ihåg rätt ifrån min installation så bör man ha utblås röret så kort som möjligt eftersom det är "tungt" att blåsa ut luft och centraldammsugaren tappar effekt vid långa rör
 
Vi har ett 1½-plans hus och vi har dammsugaren i källaren. Rören upp har vi dragit upp brevid bef. avloppsrör (det fanns utrymme över i den kanalen), därefter har vi gått ut i kryputrymmen!

Vi har ett uttag på bottenvåningen och ett på övervåningen. Räcker jättebra!
 
Stefan o Anna skrev:
Vi har ett utrymme under trappen som skulle vara lämplig plats för huvudenheten men inga angränsande ytterväggar att dra ut röret igenom.
Går det att dra utluften genom befintlig ventilationskanal i murstocken?
Vad kostar ett paket på ett ungefär? Installationen klarar jag själv så det är bara delarna jag är ute efter.
Om jag fattat saken rätt har Electrolux en centraldammsugare UTAN utblås. Den har nåt filtersystem som filterar kraftigt, HEPA eller så. Försökte hitta detaljerad info som styrker det här men lyckades inte här http://www.electrolux.se/node38.aspx?productid=31182

Kanske har drömt? Har för mig att jag läst om det, men om man tänker efter så är ju det bara en stationär, vanlig dammsugare med låååång slang, så vad är vitsen. Läste rätt mycket om cd ett tag, men passar tillsvidare.

Kjell G
 
Så det verkar alltså dumt att dra det genom murstocken då det blir förlångt.
Det skulle passa perfekt att sätta ett utag vid foten av trappen och ett i övre delen av den samma för att täcka av hela huset, och rördragningen hadde vart plättlätt då det är ett svårutnyttjat dödutrymme där man kan dra rören precis som man vill.
 
Appropå installation av centraldammsugare i bef. hus - finns det någon annan tillverkare än UniVac som har installationspaket med slang i väggarna (och inte rör). Det känns som att det är enklare att installera om man har slang och inte rör...
 
kolla med en lev - jag köpte från
http://www.ecovac.se/

de kan ge förslag ifrån din ritning och också säga om längden på utblåset blir ok
 
Stefan o Anna skrev:
Så det verkar alltså dumt att dra det genom murstocken då det blir förlångt.
Det skulle passa perfekt att sätta ett utag vid foten av trappen och ett i övre delen av den samma för att täcka av hela huset, och rördragningen hadde vart plättlätt då det är ett svårutnyttjat dödutrymme där man kan dra rören precis som man vill.
Ja, det är långt men å andra sidan så är kanalen i skorstenen mycket större än ett vanligt utblåsrör från c-dammsugaren, så det kan mycket väl fungera ändå, det blir inte alls samma mottryck. Själv hade jag inga större betänkligheter, men eftersom jag inte prövat så kan jag inte rekommendera det rakt av. Lämpligast är väl att ringa någon tillverkare/försäljare och höra vad de säger, elektrolux exv.
 
det kanske finns fördelar att köra ut det i murstocken - den blir ju då varm - eftersom luften från centraldammsugaren är varm - och att murstocken blir varm är kanske bra för ventilation etc
 
Värma murstocken för att du damsuger!? Du får dammsuga ofta och lääääänge i så fall! ;)
 
det är nog sant - men hos oss är vi renliga;) - inte

du har rätt det ger nog ingen stor nytta - men det kanske inte är negativt iallafall
 
djagelund skrev:
Appropå installation av centraldammsugare i bef. hus - finns det någon annan tillverkare än UniVac som har installationspaket med slang i väggarna (och inte rör). Det känns som att det är enklare att installera om man har slang och inte rör...
Du kan köpa instalationsslangen från Univac och dammsugare från annan leverantör. Jag är inte helt 100 % på att dimmensionerna är exakt dom samma, men jag skulle tro att dom är det. Det borde väl vara enkelt att få svar på om du kollar med tillverkarna?

Jag har själv kompleteringshandlat Univacs Uniflex utan att samtidigt köpa dammsugare.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, det är långt men å andra sidan så är kanalen i skorstenen mycket större än ett vanligt utblåsrör från c-dammsugaren, så det kan mycket väl fungera ändå, det blir inte alls samma mottryck. Själv hade jag inga större betänkligheter, men eftersom jag inte prövat så kan jag inte rekommendera det rakt av. Lämpligast är väl att ringa någon tillverkare/försäljare och höra vad de säger, elektrolux exv.
Möjligen/troligen kan man skippa ljuddämparen eftersom ljudet ändå dämpas något i ventilationskanalen och då slipper man ju lite mottryck även där.

Jag skulle nog också våga ge mig på ovanstående utan att vara allt för nervös. Möjligen skulle man i värsta fall kunna sätta in en liten hjälpfläkt om det skulle visa sig bli lite dåligt sug, mwn det kommer sannolikt aldrig att behövas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.