Hej på er alla.

Jag vet inte om jag är på rätt sida nu men jag gör ett tappert försök:surprised:)

I oktober så köpte vi ett hus, enplan (typ hundra år gammalt)

Jag tycker att det är något som inte stämmer med inne miljön i huset...det känns rått och fuktigt inne och jag har haft en underlig känsla angående detta och jag har märkt att tvätten inte torkat på flera dagar om jag hängde den innomhus...ej toaletten...

Jag har även lagt märke till att handukarna i badrummet alltid är råa, blöta och luktar även om de inte andvänts, till och med de som ligger i badrumsskåpet, även fönstret i badrummet har alltid vattendroppar på insidan.

Nu från någon månad tillbaka så är även andra fönster i huset blöta och det är inte bara fuktiga utan det är stora vattendroppar på insidan av fönstren som rinner ner på fönsterbrädorna.

Vad är detta och vad beror det på?

Jag har aldrig tidigare i mitt liv bott någonstans där det är så här och jag tycker all denna fukt käns obehaglig.

Jag känner mig orolig att det är något fel med huset...inget om detta har nämnts när vi köpte det och vi har betalat en besiktningsman för att undersöka huset innan vi köpte det och han sa att allt var ok...men då fanns inte denna fukt.

Orolig



 
Låter som dålig/obefintlig ventilation. Vad för slags uppvärmning har ni? ???
 
Du skrev att huset var typ 100 år gammalt.
Kolla efter om det finns självdragspipor(kanaler) i skorstenen.
Se till att dessa är öppna och rena, kan vara fyllda med fågelbo ibland.
Kolla efter klaffventiler i ytterväggarna. Här skall luften komma in. Öppna och rensa även dessa.

En början, sedan kanske du måste sätta in någon fläkt för att hjälpa luften på rätt väg.

Lycka till, men se till att få något gjort innan både du och huset börjar må dåligt.
 
vi har direktel :( - vi ska byta till "värmeväxlare" (var det så det hette?) alltså sån som tar in uteluften och värmer upp den.

alla 4 skorstenar är tyvärr rivna...

det finns inga ventiler i väggarna heller... nu börjar jag bli orolig..

funderade på att täta fönstren - det låter som en dålig ide - alltså...

hur kan man fixa till ventilationen då?

hjälp :-/
 
Börja med att sätta in en fuktstyrd fläkt i badrummet och se sedan vad som händer. ;)
 
Fukt på fönstren låter bekant :-/

Har pratat med en mycket erfaren byggnadsingejör och enligt honom skall vi sätta in spaltventiler i överkant på några av våra fönster.

Det är till-luften på "rätt" sätt enligt honom, hur ni skall lösa frånluften är dock ett annat problem, vi har vår skorsten kvar.....
 
Det låter som om dom som har renoverat/gjort om erat hus inte har tänkt sig för. Skorstenen var hjärtat i gamla hus, bidrog både med värme och ventilation.
Det finns alltså ingen ventilation ?
Finns det några huvar på taket?
Har ni fläkt i badrummet och i köket (inte kolfilter)?

Om svaret är NEJ på alla ovan så är det läge att ta börja fundera på åtgärder. Konstigt att besiktningsmannen inte anmärkte på att det inte fanns ngn ventilation. Gissar att det var specat självdrag i mäklarbeskrivningen.

/Jögga
 
Köp en hygrometer och mät fukthalten. Är fukthalten konstant 70% och högre, så måste du få igång ventilationen a.s.a.p annars riskerar du få mögel.

Ett tips direkt, är att låta köksfläkten (om du har någon som går ut) gå hela tiden, kolla sedan om inte fukthalten sjunker. Tillluft borde komma in via "otäta" fönster, (eller öppna fönstren lite).

Men som sagt du måste få till en riktig ventilation så fort som möjligt. Lycka till!
 
tack för alla svar...

det finns en fläkt i badrummet - som vi har i gång där när det är som värst fuktigt i badrummet.

vi har även en fläkt i köket, ovanför spisen alltså - men den låter som om vi skulle ha en industridamsugare i gång *s*...

kan man inte bygga in någon slags ventilation. som funkar...

vi har gamla fönster (2 glas) som är otätade. jag trodde att tätning skulle göra så att det blev mindre kondens på fönstren - och att vi därmed skulle slippa fukten.

men en sån där värmeväxlare då - gör den att ventilation kommer att funka tillfredställande?
 
Låter som ifall du borde se över hela värme/ventilation, kanske tom prata med en expert. Fukt på fönstren är ett tecken på hög fukthalt. Köp en hygrometer. Kostar inte mycket. Kolla sedan luftfuktigheten.

Dyrast, men bäst ur energisynunkt är en FTX ventilation, dvs maskinell inluft och frånluft med värmeväxlare. Dock inte helt okomplicerat att installera i efterhand, men är det enplan med vind så kan man dra rören där.

Fördelen med FTX är att man kan ventilera optimalt, utan att elda för kråkorna.
 
Håller med AndersG FTX är riktigt bra om det nu kan installeras utan alltför stora ingrepp.
Ställ in en avfuktare om det nu är så fuktigt. Hjälper inte för ventilationen men lär åtminstone avhjälpa fukten. Är nog bra om du torkar tvätt inne dessutom.
ta bort ev lister i överkant på något/några fönster per rum och låt badrums och köksfläkten snurra.
 
tack för alla svar. ska börja med att försöka få tag i en fuktmätare. är miljön oki om luftfuktighetet håller sig under 70%.
 
Vilken relativ luftfuktighet du får inne beror mycket på mängden vantilation och temperaturen utomhus.
Nu vid den kalla årstiden borde du ligga nere under 40% luftfuktighet.

Men tror knappast att du behöver köpa en mätare, fukten på dina fönster är en "extrem" indikator på att du har för dålig luftväxling i huset.

Du måste installera någon form av ventilation.
 
Vi har också ett gammalt hus där de rivit några av skorstenarna och sedan satt igen ett antal av ventilerna. När vi köpte huset kändes detta också fuktigt och rått. Detta är livsfarligt för ett gammalt hus. Även ohälsosamt för Er som bor där. Vi har nu sanerat fuktskadorna som uppkommit i vårt hus på grund av ventillationsbristen samt installerat både ett FTX system och avfuktare. Vårat hus är numera behagligt tort och eftersom vi kan reglera luftfuktigheten.

Fixa ventillationen snarast. FTX kräver lite bök vi installation då stora rör ska dras genom alla väggar. En snabb och kanske inte tillräcklig lösning är ventiler. Har man bara direkt el får man ingen snurr på luften men har du svårt att ta upp ventiler för självdrag kan man fräsa in små ventiler i ovankant på fönstren. Detta kommer lätt att ge kallras och höjd energiförbrukning samtidigt som det är bättre än inget alls för hälsa och hus. Kolla även att ventillationen fungerar på vind, i källare och krypgrund annars för Ni fler problem framöver. Detta fenomen med övertätning av hus är vanligt då folk renoverat upp hus för att spara energi…

mvh plexi
 
fyyy... vad deppad jag blir alltså ???
vi ska byta ut alla fönster - till nya - dock 2 glas bara. hur kommer det att bli/gå? kommer det att bli sämre då?

kommer det att vara så här på sommarhalvåret oxå - då vi har mera öppet i huset? eller kanske det bara är under den årstiden?

greppar halmstrån nu...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.