Hej, min elektriker satte de elutag som satt i närheten av fönster kanske 60 cc upp kan ja tänka mig. Han påstod att sånt tillämpas mkt i nybygen för att man då kan dölja uttaget bakom ev gardin! Ja jaaaaaaaaag vet inte
 
gillet76 skrev:
När vi nu ändå är igång och lär oss grejjer... Stjärnnät? Vad menas med detta?
I ett stjärnnät utgår man från en central punkt och till varje uttag/apparat, mm går det en egen kabel från den centrala punkten.

stjarnnat.jpeg
 
Tittar man på kontorsarbetsplatser så försöker man ju ofta ha uttagen så dom hamnar ovanför skrivbordet. Mycket smidigt när man ska plugga in mobilladdare, bärbara datorer och skärmar.
 
Mikael_L
Bloink skrev:
I ett stjärnnät utgår man från en central punkt och till varje uttag/apparat, mm går det en egen kabel från den centrala punkten.

[bild]
Och den centrala punkten kan vara (är ofta) takdosan för lamputtaget. Sen går det ner till de olika vägguttagen och strömbrytare. Som bonus slipper man kopplingsdosor.
Visst var det så du menar?
 
Det är en bra tillämpming av stjärnnät, men inte den jag tänkte på. Jag syftade till svagström, dvs telefon, antenn, data osv...
 
Mikael_L
Apprentice skrev:
Det är en bra tillämpming av stjärnnät, men inte den jag tänkte på. Jag syftade till svagström, dvs telefon, antenn, data osv...
Ja men det beror väl på vad det är ... :confused:

Telefon brukar väl dras i slinga. Äldre TV-koaxial med, såvitt jag vet. Men hur det är nuförtiden vet jag inte, det går väl på bredbandet, som allt annat.:)

TP-nätverk = stjärna
Koaxialnätverk (dock utdött idag) = slinga
osv osv
 
Stjärnnät>
Exvis: Elcentral och grupper.

Slingor>
1. Multi-drop Koaxbaserat Ethernet tex. (Även kallat Party-Line - alla apparater ligger parallelt).
2. Daisy-Chain: Exvis telefoninstallationer där apparat 2 bryts av apparat 1.
 
Är det krav på slagtåligt vägguttag om det sitter på cc20 cm över golv?
Jag antar att vanliga Eljo inte är slagtåliga?
 
Angående BUS-system.
I min bransch är det så att BUS-topologi (en slinga rån punkt till punkt. bara 2 slutändar) ger bättre kommunikation = längre tillåten längd på slinga.
Fri topologi (populärt kallat stjärn/träd etc) funkar också, men ger betydligt kortare tilåten längd på bus-slingan.
 
Hur tätt ska man sätta vägguttag....finns det ett standard mått i meter mellan varje?
Kan tänka mig ett i varje hörn och vid fönster, men på långa väggar, hur tätt ska det sitta där?
 
Mikael_L
Svensk standard anger minst ett uttag per 4 meter vägg. Mindre än det är väl inte att rekomendera. Den andra gränsen bestämmer man helt själv.
 
Mikael_L skrev:
Svensk standard anger minst ett uttag per 4 meter vägg. Mindre än det är väl inte att rekomendera. Den andra gränsen bestämmer man helt själv.

Det här är ett av få områden där man själv sätter standarden :D

Trots att jag försökte vara generös med uttagen och elektrikern hejade på, så finns det, så här i efterhand plats för flera. Nu försöker jag hitta trippel eller fyrdubbla uttag för EN dosa men det närmaste jag kommer är det här http://www.elbutik.se/product.html?product_id=225519&search_page=

... och då är det förstås bättre med nån form av fördelare. Kan alltså varmt rekommendera MÅNGA uttag, och varför inte dubbla dosor direkt?

Kjell G
 
Av mina egna erfarenheter (är elektriker) så ska man inte slösa med uttag, man kan i stort sätta ett där man aldrig tror att man kommer ha någon "apparat"...

Angående höjden på uttagen vet jag att det har varit fram och tillbaka mellan 20cm över golv till 30cm över golv... Jag brukar köra 20cm...

Sen tycker inte jag det är fel att ha ett uttag under brytaren när du kommer in i rummet för dammsugaren så man slipper böja sig ner...

Och vanliga Eljo DUGER GOTT att ha 20cm över golv och är GODKÄNDA för det.
Eljo har en slagtålig serie vid namn ROBUSTA, men dom används på flygplatser etc etc..

Sen har LexcomHOME en lösning på "stjärnnät", man bygger helt enklet ett helt eget nät i villan och kan skicka ut TV,TELE,DATA. i mitt tycke inte prisvärt.. Har kommit flera aktörer på senare tid..

Lycka Till!
 
Alla uttag av någorlunda kvalitet är i dag av "slagtålig" plast men det finns några "billighetsmärken" som fortfarande tillverkas av härdplast, Robusta är en nivå över och brukar kallas "vandalsäkra" och är inte bara slagtåliga utan där fäster man även "locket" både i apparaten och i väggen (med separata skruvar).
 
Att ha uttag i höjd med lysknappen (ca 1m ö.g.) är väldigt praktiskt för att ansluta strykjärn, dammsugare etc. Rekommenderas i varje rum. (Det är inte kul att krypa längs golvet för att plugga i/ur sladdar)

(Det är väl ingen som skulle komma på tanken att sätta uttag längs golvet under arbetsbänken i tex ett garage/verkstad/pannrum)

På båda sidor av fönster (iallafall de som har fönsterbräda/nish) sätter man lämpligen uttag litet ovanför karmbottenstycket, mycket praktiskt för lampor/elljusstakar & annat krafts som ställs framför fönstren, de döljs av gardinen och ingen ful sladd ligger på golvet och försvårar städning. Uttag till kyl & frys placeras också lagom "högt" för att inte sladden hamnar på golvet.

På samma sätt anpassar man lämpligen uttagens placering överallt där man har fast inredning så att uttagen sitter bekvämt och praktiskt, tex över bänkar i kök, tvättstuga, arbetsbänkar i verkstadetc. Har man en uttänkt placering av TV / datorer / "rackar" med övriga "brunvaror", placerar man rikligt med uttag "lagom" högt för att anslutningarna kan döljas och slippa kabelhärvor på golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.