Håller på och river ner gamla spånskivor för att sätt upp nytt på väggen inför kakling...
Har 95reglar med cc60 nu.
Tänkte komplettera med ytterligare 95reglar så det bli cc30 är det dumt???
Har fått tips om att sätta råsspont på väggen sen och våtrumsskiva på det sen.
Är det en bra och stabil lösning? :confused::confused:
 
inga trä matreal bakom skivorna om det inte är bärande vägg. Sätt kottlingar om du ska sätta upp grejer. sätt reglarna tätare eller dubbla skivor för att få det stabilare
 
Kottlingar??? Vad är det för något??? 30cc räcker väl som jag skrev innan?!??!??
 
Ja c/c 30 räcker.. Men det är inte alltid man träffar reglarna när man ska sätta upp te x handfat, handukstork m.m. Då kan det vara bra att sätta en "kortling" alltså en extra horisontell regel mellan väggreglarna där du kommer att dra fast skruvarna.
 
Redigerat:
Hittade vad kottlingar var....men då måste man ju mäta ganska noga vad alla grejor skall sitta så man träffar kottlingen. eller kan sätta ett "gäng" kottlingar ungefär där det skall vara, så man är säker på att det finns något att fästa i. Använder man vanliga träskruv sen då!? Med massa silicon....
Om man nu skulle missa kottling sen vad skall man ha för plugg i en våtrumsskiva?
Exspanderplugg går väl inte!!??
Är det bäst att skruva dom x-tra reglarna eller skall man spika?
Befintliga reglar är spikade nu.
Kottlingar =spika eller skruva?
Jag gillar skruv!!
 
kör med råspont på väggen.....bättre kan de knappast bli
 
Et tips (som kanske inte alls stämmer med era inredningsplaner) om du inte riktigt vet hur du ska inreda badrummet men ändå måste bygga vidare. Om ni kör på ett "badrumsskåp" istället för "vanligt" handfat, alltså ett skåp med nedsänkt eller uppanpåliggande vask, så slipper du hänga upp handfatet på väggen, och således heller inte oroa er för att kottlingen i slutänden hamnat på "fel plats".
 
El_-micke skrev:
kör med råspont på väggen.....bättre kan de knappast bli
Om det ändå bara hade varit tillåtet från förs-bolagen ja...
 
superturbo skrev:
Kottlingar =spika eller skruva?
Jag gillar skruv!!

Skruva på bara!!:)
 
verktygsgurun skrev:
Om det ändå bara hade varit tillåtet från förs-bolagen ja...
Hur kan det vara tillåtet med träreglar om det inte är tillåtet med råspont?
 
Hittade denna broschyr på nätet. Har dock inte hunnit kolla om den är enligt de nya branchreglerna. Tycker ändå att den är informativ:
http://www.kerma.se/godkanda_konstruktioner.pdf
Beträffande råsponten skulle jag själv vilja ha det bakom tätskiktet så det finns något att skruva i. Tätskiktet skall väl skydda bakomvarande vägg mot väta och är det gjort efter konstens alla regler borde det bli tätt. Är ingen expert, har bara synpunkter.
 
Bödde skrev:
Et tips (som kanske inte alls stämmer med era inredningsplaner) om du inte riktigt vet hur du ska inreda badrummet men ändå måste bygga vidare. Om ni kör på ett "badrumsskåp" istället för "vanligt" handfat, alltså ett skåp med nedsänkt eller uppanpåliggande vask, så slipper du hänga upp handfatet på väggen, och således heller inte oroa er för att kottlingen i slutänden hamnat på "fel plats".

Har ett nedsänkt handfat men skåpet skall sitta på väggen.....
 
Tänker vi på samma sak? Jag menar denna typ av skåp

f.jpg
 
Varför skulle det inte vara tillåtet med råspont bakom väggskivorna? Jag har svårt och tänka mig att det inte är lovligt. Rent logiskt så kan det inte hända nått så länge ytskitet håller tätt. Håller det inte tätt så är ju redan skadan skedd ändå.. Jag kommer i allafall och spika råspont bakom skivorna
 
Bödde skrev:
Tänker vi på samma sak? Jag menar denna typ av skåp

[bild]
Nej. Mitt skåp som jag har redan köpt har inga fötter skall sitta med 3 skruv i väggen sen ligger handfatet i det sen.
sen är det ett överskåp ovanför det sen med likaså 3 skruv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.