Jag har fönster med U-värde 1,2 och golvvärme, har aldrig haft problem med kondens eller is varken på in- eller utsida. Detta trots att jag bor vid havet (fortfarande öppet) där ju risken för utvändig kondens är större än i inlandet där luften är torrare.
 
niblom skrev:
Hur bra fönster är för bra för golvvärme då?
Jag tror att fönstren ifråga låg runt 0,9, Uppsala och Eskilstuna är 2 orter jag minns, då ägarna blev missnöjda pga im/isbildning.
I Eskilstuna var det nära Mälaren, I Uppsala vet jag inte hur det är med luftfuktigheten..
 
Bror skrev:
Jag har fönster med U-värde 1,2 och golvvärme, har aldrig haft problem med kondens eller is varken på in- eller utsida. Detta trots att jag bor vid havet (fortfarande öppet) där ju risken för utvändig kondens är större än i inlandet där luften är torrare.
Tror det är rätt överdrivet det där med kondens?Måste va nåt annat som spökar typ ventilation?:)
 
knekten skrev:
Tror det är rätt överdrivet det där med kondens?Måste va nåt annat som spökar typ ventilation?:)
Nej, det är på utsidan av fönster, iså fall måste du ventilera hela socknen,,;)

Hade jag överdrivit, så hade jag nämnt vindrutetorkare å grejer,,
 
Okej! Då är ja med i matchen igen;)
 
Vi har köpt underhållsfria fönster med ett u värde på glaset på 1.0 och det har tidigt vissa dagar varit imma på utsidan av fönstret men det försvinner efter ett tag. Jag tycker att man skall väga in hur värdet på renovering står sig i framtiden. Om man ändå skall byta fönster så varför inte montera in bra fönster dierkt. Om man vill sälja huset i framtiden så är det till fördel om dom som köper huset inte behöver känna att det sitter dåliga fönster i huset fast dom är av nyare karaktär. Personligen så skulle jag försöka se hur ekonomiskt det står sig i framtiden istället för att bara se till inköps skillnaden för tillfället.
I framtiden kanske uppvärmningskostnaden är så betydande att dåligt isolerade hus blir svårsålda och då kanske man ångrar att man valde fönster med dåligt U-värde bara för att det var billigt då.
 
Det är ytterst få åtgärder som verkligen lönar sig att göra inför en försäljning. Billiga saker som att rolla lite tak och väggar etc och givetvis arbetsintensiva insatser om man inte värderar sin egen arbetstid högt. Byta fönster hamnar knappast under dessa kategorier.
 
injonil skrev:
Det är ytterst få åtgärder som verkligen lönar sig att göra inför en försäljning. Billiga saker som att rolla lite tak och väggar etc och givetvis arbetsintensiva insatser om man inte värderar sin egen arbetstid högt. Byta fönster hamnar knappast under dessa kategorier.
Tvärt om. Ögat faller för det som ser bra ut. Om du varit noga vid renovering och gjort smarta val så kommer det garanterat betala sig. Men om du väljer det billigaste av alla matrial när du skall renovera och dessutom slarvar så kan du lika gärna låta bli för du sänker bara värdet på huset. Men om du däremot har satt i bra fönster när du byter så har du garanterat igen det vid en försäljning. I det här fallet så är det väl inte frågan om att byta fönster för att huset skall säljas utan om det är smart på sikt. Och då anser jag att för att det skall vara smart så välj med omsorg. Tänk lite på framtiden och gå inte på det billigaste alternativet i första hand.
 
Snål fan tar brukar det heta....

Det lönar sig i alltid i längden att göra något ordentligt när man en gång gör något, ska man en gång byta fönster så sätter man dit ordentliga fönster... amen :)
 
Redigerat:
Imma på utsidan av fönstret säger att man har bra U-värde på fönstren. Det finns "självrengörande" fönster av tex Pilkington som har en beläggning på fönstret som gör att det inte bildas imma. Smuts stannar inte kvar lika lätt och vattnet rinner av lättare. Se ett exempel: http://se.youtube.com/watch?v=-wLXYoaTHzg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.