kungkokos skrev:
Såg en annons i tidiningen där återförsäljaren påstod att man får ROT-avdrag för att installera luft/luft-pump.
Ja, kanske blir det så, kanske inte. Nu är väl inte arbetskostnaden förnatt installera en luft/luft så där väldigt hög, så kanske har återförsäljaren råd att ta smällen om det visar sig inte ingå.
 
puu skrev:
Om det ändå gick att ta in en rörböjare som bara tar betalt för arbetet vore det ju bra.
Först tar han 500 för bilen även om han bara har ett par km att åka. Sen vill han ju bara göra saker med eget material som han har ett pålägg på 200-300% på.
Jag förstår din tanke, men gå till en tandläkare t ex och ta med dej eget "material" så ska du se att det inte blir någon tandlagning.
Du måste förstå att hantverkare även lämnar 2 års garanti på det dom gör och om dina egna inköpta varor inte håller måttet blir det ju en jobbig tvist som ofta är olönsammare för båda parter. Tänk på att hantverkaren kanske har enskild firma och det han debiterar i timmen + bilen ska betala skatter, lön, försäkringar,verktyg,hyror, bil och alla kostnader som det innebär.
I dagens företagsklimat innebär det ca 67% i skatter och sedan alla andra kostnader. Då kanske du har viss förståelse var pengarna går.
Sedan att han tar 200-300% på materialet låter ju lite underligt då de flesta rörmokare har listpriset hos grossisten som referenspris, och att få 50% av det på allt material är få förunnat. Tyvärr är det en vanlig uppfattning att hantverkare tar överpriser men när man analyserar detta lite djupare så förstår man oftast att det kanske inte är så orimligt.
 
Redigerat:
Det där har diskuterats flitigt i andra trådar, och påslag på 200-300% tycks inte vara ovanligt.

Jämförelsen tandläkare/rörmokare känns lite krystad, det ena är svårt det andra inte. Den ena använder material som finns billigt på postorder, den andra inte.

Men nu handlar det om ROT-avdrag. Och då måste ju även en rörmokare inse att hans påslag på material inte leder til skatteavdrag, och blir därmed dyrare för kunden än timpåslag.
 
Jag förstår inte riktigt allt gnäll om att hantverkare tar mycket betalt för saker som är lätt att göra själv. Det är bara att gilla läget, vi lever i en markanadsekonomi, passar inte det så finns det andra partier att rösta på.

Är det för dyrt, då har man två alternativ:
  1. Gör det själv.
  2. Skit i det.
Det är fritt fram att bli rörmokare för alla som tycker att rörmokare har för bra villkor. :mad:
 
Nyfniken skrev:
Jag förstår inte riktigt allt gnäll om att hantverkare tar mycket betalt för saker som är lätt att göra själv. Det är bara att gilla läget, vi lever i en markanadsekonomi, passar inte det så finns det andra partier att rösta på.

Är det för dyrt, då har man två alternativ:
  1. Gör det själv.
  2. Skit i det.
Det är fritt fram att bli rörmokare för alla som tycker att rörmokare har för bra villkor. :mad:
Håller helt med. Det är många som klagar på att hantverkare tjänar för bra som aldrig själva skulle kunna tänka sig att jobba som hantverkare.
 
Ni missar poängen. ROT-avdraget gör att det spelar roll HUR hantverkaren tar betalt.
 
-MH- skrev:
Ni missar poängen. ROT-avdraget gör att det spelar roll HUR hantverkaren tar betalt.
Min uppfattning bildades långt innan jag hörde talas om det nya ROT-avdraget. Att mitt inlägg hamnade i den här tråden var mest en slump.
 
Har många vänner som är hantverkare med egna företag, de får då inte ut mycket mer än en vanlig Svenson efter lokaler, bilar skatter m.m. MEN det som de tjänar storkovan på är en heeeeel del svartarbeten, kan bli 20-30 tusen ner i fickan för 2 pers under en helg.....Så ROT avdrag ja tack.


Sedan tror jag att oron över att förslaget inte ska gå igenom är noll, då Sossarna jublar över förslaget till skillnad hushållsnära tjänster, för det är jue förtryck att låta någon annan städa ditt hem, men måla är lite för mycket att kräva av män/niskor. *ironisk*
 
dreamie skrev:
Enligt följande artiklar får man inte dra av för nybyggnation eller markarbeten.

[länk]

Så några avdrag för den stora nya poolen lär det inte bli.

/d
Du får väl bygga inomhuspool då ;-)
 
Rapport ikväll hade ett inslag om ROT-avdraget där man kunde börja ana en viss irritation från Skatteverkets sida över att det ännu en månad efter Maudans löfte inte finns några riktlinjer att gå efter. Inga förslag till lagtexter, ingen proposition, inte ens en remiss... Det är ju rätt mycket som kan tänkas hamna i en gråzon när människors kreativitet börjar arbeta. Jag ser en uppenbar risk i att det blir rätt så häftiga bakslag när någon med lite sans och vett sätter upp ramarna för vad som kommer att omfattas av ROT-avdrag.

Det finns tre scenarier att ta ställning till:

1: Dels är det vilka typer av arbeten som kommer att ingå i ROT-avdraget. Är borrning efter bergvärme OK? Plattsättning? Altan? Installation av energiglasfönster? Sotning? Och vad gäller vid nybyggnationer? Försäkringsskador? Hur skall man säkerställa vad som är vad? Kan man säkerställa att "Nilssons Allservice" har målat fönsterbågar för 6.000kr på ett hus, och inte bytt koppling på familjens bil? Det finns en del att fundera på.

2: Nästa bit att ta ställning till är vem som får nyttja ROT-avdraget, och var. Får det nyttjas på alla fastigheter? Bostadsrätter? Fritidshus? Utomlands? Kan ett par som äger en villa ta in sina respektive föräldrar som delägare och få skattereduktion med 6*50.000kr?

3: Den tredje biten att fundera över är vem som får anlitas för jobbet. Kan man anlita snickare från Estland eller Bulgarien och få skattereduktion? Kan man anlita snickare från Slovakien som renoverar huset i Österrikiska alperna? Vems ansvar är det att kolla F-skattesedlar och vad händer om någon firma går i putten under arbetets gång?

En ytterligare aspekt på det hela är att man riskerar att göra väl underhållna hus mindre värda vid ett permanent införande av ROT-avdrag. Med ens blir renovering av "ruckel" mindre kostsamt, och det kommer slå hårt på fastighetspriserna i de delar av landet där de redan är låga.

Även husbyggarföretagen knyter näven, för med ens blev det väldigt mycket mer intressant att under fem år totalrenovera ett gammalt hus istället för att köpa ett nytt. Kalkylerna ser helt annorlunda ut med ROT-avdrag. Räkna med att politikerna kommer uppvaktas hårt av en redan krisdrabbad bransch för att ROT-avdragen inte skall bli för bra.
 
Det är ganska intressant att Skatteverket verkar tycka att deras uppdrag är att dra in så mycket skatter som möjligt till Staten och inte att tjäna sina uppdragsgivare -Det Svenska Folket.
 
Skattverkets uppgift - precis som alla andra myndigheter - är att följa lagar och förordningar som riksdag och regering beslutar om.
 
Gäller ROT-avdraget om jag vill "renovera" tomten??? Vi ska höja delar av tomten så att den blir jämn.
 
edstrom@home.se skrev:
Gäller ROT-avdraget om jag vill "renovera" tomten??? Vi ska höja delar av tomten så att den blir jämn.
Det står tills vidare skrivet i stjärnorna. Ett förslag är att du ringer regeringskansliet och pratar med någon där. Kanske kan det bli lite klargöranden om människor börjar störa sakkunninga och statssekreterare där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.