Jag lånar gärna ut de billigare verktygen jag inte är rädd om.

Tyvärr är jag lite dummare då det gäller de dyra, där lånar jag ut mig själv och maskinfan och bygger åt familj / vänner istället...

Ett garanterat bra sätt att bli impopulär på hemmaplan då man inte hinner med vad man tänkt där.
 
Mitt spontana svar är att jag är så clueless att jag utan problem skulle låna ut våra (min och makens) gemensamma verktyg. Fast när jag tänker på det lite närmare - fan vet. Jag skulle nog inte vilja låna ut de som är mina älsklingar, som jag använder. Makens favoriter, däremot. :)

Och om någon frågade om de kunde få låna min systemkamera... noooo waaaay. Jag vet hur jag själv behandlar den men om någon annan skulle få in damm i kamerahuset, repa linsen eller göra någonting annat dylikt - jag skulle bli helt skogstokig. Jag vill inte hamna i den konflikten med mina vänner.
 
mycke_nu skrev:
... Nu vill dottern ta MIN iPod med på skolresan. GRRRR.
Vad hände? Jo, två månader senare dör min utlånade iPod på konfirmationslägret. PAPPA!! Numera har dottern en sprillans ny iPod Touch och jag har en trasig Classic.. Tur att man älskar dom små liven!

..I alla fall är dottern smart nog att inte låna ut sin till NÅGON, inte ens till mej..
 
Redigerat:
tiggre skrev:
Jag lånar gärna ut de billigare verktygen jag inte är rädd om.

Tyvärr är jag lite dummare då det gäller de dyra, där lånar jag ut mig själv och maskinfan och bygger åt familj / vänner istället...

Ett garanterat bra sätt att bli impopulär på hemmaplan då man inte hinner med vad man tänkt där.


hehe

Hjälpen va uppskattad... ;)
 
japp..självklart lånar jag ut maskiner och verktyg, varför inte..det är ju bara saker:confused:

bara "lånarna" vet var grejerna bor..och att jag har en deadline på dom..dvs behöver jag en skruvdragare på måndagen..så ska jag veta att den återlämnas i tid, på söndagen


maskiner och verktyg kan man alltid ersätta 'döda ting*
 
är väl uppväxt med ; lånar jag något av någon oavsett vem, går det sönder/jag har sönder..
så får jag betala!
svårare än så är det inte faktiskt..tråkiga är alla tänker inte så..

Sen lånar jag väl ut verktyg, till dom i sin tur villiga låna ut sina..
annars blir det nej :)
 
Mikael_L
Jag brukar säga:
"Genom att låna ut (ev en mindre summa) pengar lär du dig snabbt hur dina vänner är."
;)

Kanske vilka vänner som kan förpassas till bekanta ....

Kanske gäller samma sak med verktyg ...
 
Kan bara hålla med föregående talare... har lånat ut pengar till de flesta av mina vänner, en hundring hit och dit. Man märker tydligt vilka som har förmågan att betala tillbaka.

Detta har gjort att vissa utvalda får låna av mig, och oftast funkar det och de lämnar tillbaka i rengjort/ej trasigt skick.

Det är roligt att hjälpas åt när man känner att det funkar.
 
Orkar inte läsa alla inlägg så någon kanske redan har skrivit detta men jag tycker du skall köpa några skitmaskiner på Jula/Biltema/Clas Ohlson etc. och ha som lånemaskiner om du vill vara snäll och låna ut. Välj de som har längst garantitid men ändå bara kostar några 100-lappar.
Folk som inte kan handskas med maskiner skall heller inte få låna maskiner som kostar flera tusen och slita på dessa. Nej, ge dem en superbudgetmaskin i handen när de vill låna så kanske de fattar att det är viss skillnad på verktyg och verktyg. De kan ju åka och hyra på Cramo eller Ramirent om det de får låna inte duger :D

Det är ju även ett visst slitage vid utlåning och hur kul är det att få tillbaks kap & gersågen med en helt slut klinga för att de sågat massa laminatgolv eller massa reglar och panel.

Nu finns det förvisso undantag och fall där man kan låna ut och får tillbaks en ny klinga eller en nyslipad dito när man lånat ut men hur ofta händer det?
 
Redigerat:
Göran.W
Jag lånar gärna ut mina verktyg till grannen men när jag skulle skaffa eget släp ville jag inte låna ut de till garnnen för jag har sett vilka överlass han har på lånade släp så jag köpte ett tungt boggi släp som han inte ens får koppla efter bilen utan BE behörighet.
Kändes det var enklast för nu slipper man låna ut släpet
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Lånar inte ut, men kollegerna vet inte skillnad på mina och firmans grejer, så när jag vänder ryggen till....
Samma sak i garaget kompisgänget har ihop, lånar inte ut där heller vem som hela tiden lägger grejerna på någon annans bänk är ett mysterium, Och inte sällan pajar dem ..

Vissa grejer har jag därför alltid i bilen..
 
Göran.W skrev:
Jag lånar gärna ut mina verktyg till grannen men när jag skulle skaffa eget släp ville jag inte låna ut de till garnnen för jag har sett vilka överlass han har på lånade släp så jag köpte ett tungt boggi släp som han inte ens får koppla efter bilen utan BE behörighet.
Kändes det var enklast för nu slipper man låna ut släpet
Hörde om en som var så less på att alla skulle låna hans släp att han bytte till 60 mm kula och 60 mm handske på släpet. Sen var det ingen som ville låna längre :)
 
Göran.W
Hörde om en som var så less på att alla skulle låna hans släp att han bytte till 60 mm kula och 60 mm handske på släpet. Sen var det ingen som ville låna längre
Det var med en variant men det är inte fel med ett stort släp med ordentlig last yta och väl tilltagen last vikt.
 
Jag har lånat pappas alla verktyg, jag lånar gärna ut mina till honom, självklart!!!!

Jag lånar gärna ut till vänner också, jag äger iförsig inga supermaskiner. Erbjöd mig låna ut en fräs till min optikers kille för 2 dagar sedan, hon vill fräsa in tvsladdarna i väggen. Fräsen kostade inte många hundringar o rik är jag inte, men det håller nog för det lilla, den är föresten ny i kartong :-D

Däremot lånar jag helst inte ut andra prylar alltid, kamera skulle inte inte låna ut, för värdefull o ömtlig, samt jag är pedant :) En cirkelsåg har man inte sönder i första taget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.