Jag håller på att renovera ett hus (tegel, 68kvm i botten), kommer att isolera med 100mm stenull på utsidan.

Jag skall byta alla fönster. Jag kommer att värma upp med öppen spis kombinerat med luft-vattenpump.

Är det ekonomiskt försvarbart med tre-glas fönster?

/N
 
Har ja oxå funderat på?Det va nån som sa att det skulle ta 40år att räkna hemfönsterbyte från 2-glas till 3-glas.:)
 
Moderna 2-glas isoler har ofta ett bättre u-värde än äldre 3-glas , men menar du äldre kopplade 2-glasfönster så gör kallraset att komforten avsevärt försämras. Och behöver man öka radiatortempen för att minska kallraset ,vilket kanske inte är så lätt med värmepump,är den xtra rutan snart intjänad.
 
Beror också på i vilket skick de gamla fönstren är, det kanske kan räcka att byta ut ena fönsterbågen (om det är kopplade fönster). Antingen byter du ytterbågen och sätter energiglas i den, eller byter innerbågen mot en med isolerglasruta.
 
Det finns dessutom en variant till, man kan sätta ett helt nytt fönster (med valbart antal glas) utanför det gamla, då blir heller inte huset lika "hålögt" med tanke på den extra isoleringen. (Isolerar man på insidan sätter man det där...).
 
vad är ett bra/ok utvärde?
 
1,2 - 1,4
 
Det bästa U-värdet på fönster idag är 0,65. Ett A-klassat fönster har U-värde 0,9.
Här kan du räkna ut din besparing för byte av fönster: www.energifonster.nu. Och här kan du läsa mer: http://www.energifonster.nu/files/pdf/energifonster.pdf.
Många byter också fönster av en ytterligare anledning: den tid och möda det kostar att måla (och kitta) om dem. Man kan således köpa ett fönster med aluminiumram på utsidan som aldrig målas om. De finns även spröjsade.
 
Det är stor skillnad på comforten i nytt 3-glasfönster, Inte bara kylan utan även svalare inne på sommaren genom mindre värme från solen har jag märkt,,
Sen så här man inte bilarna som kör förbi på gatan nu längre heller o det gör absolut inget att man aldrig behöver måla om dom.. :)
En målare tar 2-4000:-/fönster hörde jag härom dagen av grannen
 
Utan att ha alla detaljer som typ av 2-glas du har idag, ålder på dem, målningsbehov, antal fönster, placering (högt upp), mm.
Rent generellt finns det ingen ekonomi om de inte är så dåliga att de måste bytas.
Däremot så kan du vid byta få det lite bekvämare;
* välj ett material med minimalt underhåll
* du behöver endast putsa två sidor, ut och insida
* i de som du aldrig öppnar kan du byta till fasta fönster (kan påverka utseendet)
* kan minska visst kallras om du nu skulle ha det
* det blir oftast tystare, då under förutsättning att du har störane ljud
* är troligtvis värdehöjande för huset

Sagt av en som ännu inte valt att byta på ett hus från -60, men med friska 2-glas.
 
Du skriver att du skall byta fönster, så frågan är väl om det är lönt att satsa på energisnåla fönster i stället för gammeldags 2-glasfönster.
Ja, det är det. Prisskillnaden mellan ett fönster med bra U-värde, ca 1,0 - 1,4 och ett med ett U-värde på ca 2,0 - 3,0 är inte större än att fördelarna med råge överväger till det bättre fönstret. Kostnaden för arbetet vid bytet är ju densamma vilket fönster du väljer, kan t.o.m vara lägre med ett modernt fönster eftersom många fabriker erbjuder måttanpassade fönster, du kan alltså köpa fönster som passar precis i de gamla hålen och montaget blir enklare.
 
Bror, skulle du kunna visa hur du räknar?
 
Om vi tittar i Bygghemma.se prislista så kostar ett kopplat 1+1 fönster med U-värde 2,5 3217 kr, ett vridfönster med U-värde 1,2 kostar 4822 kr. Vitmålade och i storlek 11 x 13. Skillnaden i inköpspris är 1605 kr för ett normalstort fönster.

Det är alltså mindre än 2000 kr per fönster som skall räknas hem. U-värdet halveras så energivinsten blir påtaglig samt andra fördelar som minskat kallras, enklare putsning mm så tycker jag att valet är självklart.
 
Mmm, men vem köper kopplade 2-glasfönster idag? Det som känns relevant att jämföra är väl ett icke kopplat 2-glasfönster med ett 3-glasfönster.
 
Ett sådant fönster kostar från samma leverantör mm 3170 kr med U-värde 1,8.

Skillnaden är fortfarande mindre än 2000 kr per fönster så valet är fortfarande enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.