hempularen skrev:
Nä men då kanske man kan åka till något trevligt "nytt" EU land på semestern och komma tillbaka efter ngn. vecka som fullärd med AB berhörighet (minst), inläst vid bardisken.
Nu är du fånig. Det är behörighetsreglerna som eventuellt kommer lättas upp. Det är inte de svenska elsäkerhetsföreskrifterna. Hur svårt kan det egentligen vara att hålla isär de två sakerna? ;)
 
elmont skrev:
Jag tycker även att det borde vara möjligt att införa ett "light" körkort för dom som aldrig är inne i större samhällen utan bara håller sig till grusvägar. Likaså borde det vara möjligt med "ligth" läkare som bara får ta sig ann patienter med ej livsfarliga åkommor osv. osv. vad jag blir trött.
Det finns faktiskt "light" körkort, även kallat B-kort för dom som

- Aldrig kör Motorcykel
- Aldrig kör med tungt släp
- Aldrig kör lastbil
- Aldrig kör buss

;)
 
:rolleyes: För att återgå till kärnfrågan:

Törs du verkligen hempula med din el?

:cool: Mitt svar är: Ja! :)
 
Jag menade givetvis inte en svensk AB behörighet. Men det finns gott om länder där man får körkort bara man kan starta bilen och det är nästan överkurs att kunna köra den runt kvarteret (visserligen kanske inte inom EU, men i vissa stater i USA).


På samma sätt är jag övertygad om att det finns länder där man kan få god elbehörighet på ganska lösa boliner. Och blir det då så att behörighet i ett EU land skall gälla i alla länder så...
 
Efter att jag har läst den här tråden kommer jag alltid att hempula med min el :)
 
Och då finns ju även "light" behörighet BB1, BB2, ABL och ABH. AB är ju den enda "riktiga". :)
 
elmont skrev:
och då finns ju även "light" behörighet bb1, bb2, abl och abh. Ab är ju den enda "riktiga". :)
:d:d:d:d:d
 
Mikael_L
elmont skrev:
Jag tycker även att det borde vara möjligt att införa ett "light" körkort för dom som aldrig är inne i större samhällen utan bara håller sig till grusvägar. ...klipp.... vad jag blir trött.
Nej, du har ju helt rätt.
Ett "light" körkort vore helt vansinnigt att införa, särskilt som det redan dör mer än 100ggr fler människor på vägarna än av elchock.

Tvärtom skulle körkortstilldelningen stramas upp till en lämplig nivå, t.ex:

Tre år gymnasieskola,
Köra minst 6 år med en som redan har körkort, i sätet bredvid. Dessutom krav på att köra alla sorts bilmodeller och i alla sorters terräng och vägar.
Betala 50' för några småkurser och litteratur när man slutligen ska lösa ut sitt egna körkort.

De som inte har körkort får anlita en med körkort, s.k. Taxi.
Det kostar 500:-/timme + bilavgift +framkörning 2 timmar. Har det gått 10 meter, ursäkta 10 liter bränsle får jag betala för 50 liter, för det går ju inte att tanka annat än full tank.

Har man orkat ta det åtråvärda körkortet så ligger man i en lyxig gräddfil.
Man kan köra för fort, full, på fel sida av vägen, och så gott som riskfritt. Ingen större risk för att åka dit.
Har man vält staketet med bilen, sladdat runt på gräsmattan och sen kört in i väggen så det blivit ett stort hål där, hos en kund, så behöver man inte bry sig det minsta.
Skulle kunden framhärda, och skriva i en av sveriges mer lästa tidningar, få medhåll om att det hela var fel. Sen kontakta körkortsmyndigheten om det hela, så kanske det till sist kan hända något. Taxiföraren sätter en plywoodskiva för hålet i väggen och så är det inte mer med det. http://www.byggahus.se/forum/el/99277-el-fel-eller-ok.html

Om man till sist blir så lack på alla taxichaufförer som lovar att komma men inte gör det, eller att man egentligen bara tänkte åka 400 meter bort...
Och därmed skiter i det där med körkort och alla regler och sätter sig och kör själv.
Ja då har man jävligt dåligt samvete, men lyckligtvis nästan ingen risk att åka dit.

//Mikael
 
Immobil skrev:
:rolleyes: För att återgå till kärnfrågan:

Törs du verkligen hempula med din el?

:cool: Mitt svar är: Ja! :)
Jag också!
 
Mikael_L skrev:
Om man till sist blir så lack på alla taxichaufförer som lovar att komma men inte gör det, eller att man egentligen bara tänkte åka 400 meter bort..
Men du har ju alltid valet att gå när det är så nära.
 
mikael_l skrev:
nej, du har ju helt rätt.
Ett "light" körkort vore helt vansinnigt att införa, särskilt som det redan dör mer än 100ggr fler människor på vägarna än av elchock.

Tvärtom skulle körkortstilldelningen stramas upp till en lämplig nivå, t.ex:

Tre år gymnasieskola,
köra minst 6 år med en som redan har körkort, i sätet bredvid. Dessutom krav på att köra alla sorts bilmodeller och i alla sorters terräng och vägar.
Betala 50' för några småkurser och litteratur när man slutligen ska lösa ut sitt egna körkort.

De som inte har körkort får anlita en med körkort, s.k. Taxi.
Det kostar 500:-/timme + bilavgift +framkörning 2 timmar. Har det gått 10 meter, ursäkta 10 liter bränsle får jag betala för 50 liter, för det går ju inte att tanka annat än full tank.

Har man orkat ta det åtråvärda körkortet så ligger man i en lyxig gräddfil.
Man kan köra för fort, full, på fel sida av vägen, och så gott som riskfritt. Ingen större risk för att åka dit.
Har man vält staketet med bilen, sladdat runt på gräsmattan och sen kört in i väggen så det blivit ett stort hål där, hos en kund, så behöver man inte bry sig det minsta.
Skulle kunden framhärda, och skriva i en av sveriges mer lästa tidningar, få medhåll om att det hela var fel. Sen kontakta körkortsmyndigheten om det hela, så kanske det till sist kan hända något. Taxiföraren sätter en plywoodskiva för hålet i väggen och så är det inte mer med det. [länk]

om man till sist blir så lack på alla taxichaufförer som lovar att komma men inte gör det, eller att man egentligen bara tänkte åka 400 meter bort...
Och därmed skiter i det där med körkort och alla regler och sätter sig och kör själv.
Ja då har man jävligt dåligt samvete, men lyckligtvis nästan ingen risk att åka dit.

//mikael
du har ju förstått hur det funkar!:D
:D:D:D
 
Immobil skrev:
:rolleyes: För att återgå till kärnfrågan:

Törs du verkligen hempula med din el?

:cool: Mitt svar är: Ja! :)
O ja. Och jag kan alltid ta dit någon - inga namn :) - att kolla så anläggningen är OK.
 
Mikael_L
ManInTheBox skrev:
Men du har ju alltid valet att gå när det är så nära.
Skarvsladd, stavas det...

Flera stycken efter varandra, dragna genom dörröppningar, in i våtutrymmen osv.
Ibland prydligt uppklamrade längs listerna ibland inte (jag vet inte riktigt vilket jag ska tycka värst om), ibland finurligt dolda bakom garderober, kyl/frys och gipsskivor.

Det är så medelsvensson "går", när det är nära.

Och just detta kanske orsakar fler bränder och dödsfall än vad allt annat "riktigt" hempuleri står för, vad vet jag ... :confused:
 
Mikael_L skrev:
Tvärtom skulle körkortstilldelningen stramas upp till en lämplig nivå, t.ex:

Tre år gymnasieskola,
Köra minst 6 år med en som redan har körkort, i sätet bredvid. Dessutom krav på att köra alla sorts bilmodeller och i alla sorters terräng och vägar.
Betala 50' för några småkurser och litteratur när man slutligen ska lösa ut sitt egna körkort.

De som inte har körkort får anlita en med körkort, s.k. Taxi.
Du glömde skriva att taxiförarna faktiskt inte skulle behöver ha körkort strikt sett. Det räcker med att taxibolaget har en anställd med körkort! ;)
 
mycke_nu skrev:
Det finns faktiskt "light" körkort, även kallat B-kort för dom som

- Aldrig kör Motorcykel
- Aldrig kör med tungt släp
- Aldrig kör lastbil
- Aldrig kör buss
Det finna med detta "light" körkort är att vem som helst kan ta det. En intensivkurs på annan ort för den som aldrig suttit i en bil tar 2 veckor och kostar mindre än 20kkr inklusive kurslitteratur, alla avgifter, mat och logi. Är man beredd att ta större ansvar för sitt lärande kan man komma undan betydligt billigare.

Jämfört med 3 år på gymnasiet för att arbetsgivare och fack ens skall överväga att låta dig få börja som lärling. Ett år, kommer inte ihåg exakt, för att gå från lärling till elektriker. Ytterligare 4 år för och en dyr uppdragsutbildning, som visserligen går att läsa på högskolan men då får du problem med branchorganisationer och fack, för att sedan få betala en fet avgift för att få en behörighet.

Inte riktigt samma sak.

Inte ens om man nöjer sig med bara ABL.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.