Rikard Ågren skrev:
Lite appartdosor? Man kan ju bli snurrig för mindre :)
[länk]
En hel del, ja. Såg nu när jag kollade på bilden att det står skrivit på väggen vad allt är för något.
 
ManInTheBox skrev:
Jag skulle nog vilja rangordna dom (1 = värst):

1. Frisersalonger
2. Tobaksaffärer
3: Skomakare
4. Kvartersrestauranger / pizzerior
5. Mindre till medelstora livsmedelsaffärer.
vad är det som gör att frisersalonger hamnar etta medan pizzerior bara hamnar 4:a??:confused:
 
electrocuted skrev:
vad är det som gör att frisersalonger hamnar etta medan pizzerior bara hamnar 4:a??:confused:

Bara mina egna erfarenheter.
En tänkbar orsak är dock att frisersalonger ägs/hyrs till övervägande del av yngre, relativt attraktiva kvinnor som utan större övertalning får hjälp av manliga bekanta som egentligen inte vet ens varför lampan lyser.
Men det är bara en teori.
 
  • Gilla
helder och 2 till
  • Laddar…
ManInTheBox skrev:
Bara mina egna erfarenheter.
En tänkbar orsak är dock att frisersalonger ägs/hyrs till övervägande del av yngre, relativt attraktiva kvinnor som utan större övertalning får hjälp av manliga bekanta som egentligen inte vet ens varför lampan lyser.
Men det är bara en teori.

Haha Aningen långsökt teori, men man skall ju aldrig säga aldrig. ;)

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Haha Aningen långsökt teori, men man skall ju aldrig säga aldrig. ;)

//Patrik

Hehe, jag vet inte som sagt, det vara bara en tanke. Vad har du för uppfattning/teori?:D
 
Min teori skulle snarare vara att eftersom frisörer kör det mesta svart så blir även elen svartjobb. Fuskar men det ena så kan man lika gärna fuska med det andra. Elregler och skatteregler är väl samma sak, eller hur. ;)
 
Antagligen ingenting i sammanhanget, men det där med färgval kan vara intressant...

Bor i ett 60-tals hus där man tydligen gillade att använda mycket gult till fasen. När jag skulle montera strömställare igen till entrélampan blev jag lite fundersam vilken tåt som gick till vad, så jag gick helt sonika ut och plocka av höljet och kikade.
Där hade man fått för sig att använda gul till jorden på metallhöljet!

Känns som ett mycket tänkbart scenario av "mänskliga faktorn" att någon som delat på tåtarna i tillhörande kopplingsdosa mycket väl hade kunnat koppla det fel efteråt, och lagt fas ut på höljet till entrélampan...

Som sagt, är väl ganska blygsamt i denna tråden eftersom det inte är ett egentligt fel... ännu!
Och så länge jag är vid medvetande kommer det inte bli det heller!!
 
Var och rev i ett badrum från 70-talet idag där man tagit jord från en grupp, borrat ett litet hål i dosan, smygit in den (FK'n), bakom diverse väggskivor och dörrfoder, utan rör/slang och vidare in i en annan grupp. Riktigt kvalificerat hemmapul!
 
En annan version av badrumsinstallation: Mellan ett rakuttag och brytaren gick den minsta självhäftande kanalen. Vid närmare undersökning gick det en gulgrön FK i den, aha dom hade ingen jord i den belysningsgruppen.. kollade ännu lite mera men va f-n tampen går till P på brytaren. Det var fasen från uttaget som gick till brytaren i en gulgrön FK. Ursprungliga fasen fanns i en kopplingsdosa ovanför brytaren men var isolerad. Den som gjorde detta kan ju inte haft en aning om vad han/hon gjorde, men ändå vetat lite..Resten av installationerna i huset gick i ungefär samma stil, och fick fixas. Man blir aldrig förvånad...
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Jag har egentligen INGENTING att komma med i sammanhanget... :surprised:
Men huset jag flyttade in i hade en extrainstallerad PAX-fläkt i badrummet, inkopplad genom att ägaren hade kopplat in en högtalarkabel på badrumslampan, gömt den uppepå skugglisten och dragit in i fläkten.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Tback skrev:
Jag har egentligen INGENTING att komma med i sammanhanget... :surprised:
Men huset jag flyttade in i hade en extrainstallerad PAX-fläkt i badrummet, inkopplad genom att ägaren hade kopplat in en högtalarkabel på badrumslampan, gömt den uppepå skugglisten och dragit in i fläkten.
I vårt 60-talshus hade förre ägaren byggt ett eget rakapparatuttag i spegelbelysningen ovanför tvättstället. Två hål hade borrats och två fjäderbleck skruvats fast med belysningssladdar kopplade inne i lysrörsarmaturen.
 
var på sprillans nybyggt hotell i afrika, där hela den maffiga julbelysingen var tjuvkopplad på en lyktstolpe. En tråd var utdragen ur stolpfoten och ledarna var snurrade runt stiften på ljusslingans stickpropp. Utomhus.

Dom kanske vet 10 månader i förväg om det kommer att regna eller ej, men det fanns barn på hotellet.
 
Så här ser FK1.5 ut när den har fått smaka på >>>10A (visserligen bara 24V), överströmsskydd ställt på 40A, någon har uppenbarligen missat det här med dimensionering av intern kopplingstråd, trots det har det funkat sen sent 80-tal tills nu när kortslutning uppstod i en likriktarbrygga.

img0022ee4.th.jpg

img0024xf7.th.jpg
 
Inte så dåligt att få det att fungera
 
  • det funkar ju.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
elmont>Finn fem fel ungefär *S*

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.