Idag verkar det ses som självklart att man ska gjuta in värmen i plattan när man bygger nytt.

Vi ska bygga ett 1-planshus på 120 kvm och tänker INTE gjuta in golvvärme utan dra rör till gamla hederliga vattenradiatorer. Vi tänker lägga trägolv i hela huset med undantag för badrummet där det blir klinkers med elvärme under.

Det känns som nackdelarna med golvvärmen överväger - trasiga rör, kallras, dyrare uppvärmning osv.

Är jag helt fel ute? Vad är era erfarenheter? Hur mycket skiljer det i installationskostnad?

Det pratas ofta om fördelar med golvvärme, men om man vänder på det: Finns det egentligen några nackdelar med radiatorer?
 
  • Gilla
Sylvestris
  • Laddar…
Hej

Vi har klinker i kök och hall och det hade inte varit roligt utan golvvärme. Däremot så blir det ju inte alls samma kalla golv då man har trägolv som ni ska ha. Jag kan inte se några egentliga nackdelar med radiatorer för övrigt. Kanske att det inte är optimalt för värmepumpen att producera så varmt värmevatten som behövs i radiatorer men det borde ju uppvägas av de förluster man har med golvvärme.

Om jag skulle bygga nytt en gång till så skulle jag ta mig en stark funderare om inte radiatorer är bättre trots allt (det funkade ju bra i sisådär 90 år så det borde funka OK även idag).

Nackdelar med gv:
trögt system (jag har dock inte upplevt detta som ett problem i praktiken)
kallras (skall inte vara ett stort problem med nya fönster men jag tycker nog att man kan känna av det)
energiförluster neråt i plattan
jobbigt att åtgärda om slingorna går sönder i plattan

Fördelar med gv:
Man slipper radiatorer
Varma golv
Bör vara bättre med ett lågtemp värmesystem för vp:n
Billigare installation (tror jag iallafall)


Klein
 
Billigare installation (tror jag iallafall)
Är det någon skillnad i kostnad att installera golvvärme respektive radiatorer?

 
Det där med att radiatorer skulle vara högtemps system är en missuppfattning. Det beror på som allt annat om hur man dimensionerar dem. För små = högtemp. Lagom = lågtemp
 
Hej !

Äntligen någon som tänker som oss ! Vi har kämpat i motvind i denna fråga sedan vi började planera vårt 1,5 plans hus förra våren. Det förekommer s.g.s. inte alls att man sätter radiatorer numera. Däremot är det vanligt med vattenburen golvvärme i nedre plan och vattenburna radiatorer på övre.

En av de få som inte har protesterat vad gäller våra radiatorplaner är faktiskt vår VVS-kille. Han är varken för eller emot, han anser dock att man skall ha samma system i hela huset (blir annars dyrare med shunt och även risk för sämre effektivitet).
Vi tänker ev. precis som ni sätta ELgolvvärme i badrum (och ev. grovkök och hall), dock även vanliga vattenradiatorer där.

Vad gäller priset så tror jag inte det är någon större skillnad, radiatorsystem är lär dock vara något billigare att installera.

Vi har faktiskt inte ännu bestämt vad det blir. Plattan är dock klar, så ev. golvvärme blir ovanför.
 
Det här med golvvärme vs. radiatorer och det ekonomiska i detta har det ju utretts av både mer eller mindre lärda och ingen har väl kommit med någon egentlig slutsats vad som är mest ekonomiskt egentligen. Om du drar på med golvvärmen (och det är lätt hänt för det är faktiskt rejält skönt att gå på uppvärmda golv) så kostar det också men samma gäller ju med radiatorer. Det viktiga i det sammanhanget är ju att man optimerar t.ex värmepumpen så verkningsgraden på den är effektiv, det är där man tjänar mest anser jag.
Trögt med värmegolv jovisst är det det men har man ställt in värmen optimalt i huset så finns det ju ingen anledning att springa och skruva på termostater eller pump stup i kvarten utan det sköter sig själv med dom inom och utomhusgivare som man installerat + dom program som finns i pumpen.

Komfort med värmegolv javisst, varmt och gott på golvet, inga radiatorer på väggarna så man kan möblera fritt osv osv. Men kallraset vid fönster skall man inte bortse ifrån tycker jag, oavsett hur täta och moderna fönster man än har och hur tätt slingorna än ligger längs med fönster så upplever jag att visst finns det ett visst kallras ingen tvekan om det. Mardrömmen är ju naturligtvis om något händer med en slinga i golvet.

Men jag tycker samtidigt om man nu skall ha vattenburet system i sitt hus så att lägga in elgolvvärme är förkastligt, om man nu satsar på radiatorer så kan man väl lägga ner rör i golvet på toa och hall om man nu vill slippa radiatorerna där. Elgolvvärme är för ROT projekt och inte nybyggnation anser jag, det är dyrt och dyrt i drift så det man möjligen tjänar in på att ha radiatorer i resten av huset förlorar man definitivt på att ha elvärmegolv på något ställe.

Värmeförluster i plattan, ja det tvistar ju dom lärde om det också men ingen har påvisat att dom är så stora i nybyggda hus med ordentligt med isolering under plattan.
Att lägga ett elvärmegolv optimalt innebär ju att först har du isolering under huset för att sedan isolera en gång till med fördyrande t,ex värmesköldar typ Reflecta för att slippa värmeförluster neråt, och då får man dessutom ta hänsyn till att detta bygger 13 mm och med klinker eller annan golvbeläggning så kommer ett antal mm till.
Faktiskt obegripligt att lägga in elvärmegolv i nybyggda hus om man redan från början har ett vattenburet system.

Det här är mina personliga åsikter och har inga ingående vetenskapliga fakta på detta så om någon har en annan åsikt så lyssnar jag gladeligen till det.


 
Faktiskt obegripligt att lägga in elvärmegolv i nybyggda hus om man redan från början har ett vattenburet system.
Det kan jag kanske köpa, att det är konstigt att blanda systemen, men å andra siden känns det lite krångligt att blanda vattenburen golvvärme och element. Hur gör man det praktiskt egentligen?

Min idé är snarare att sätta ett element i badrummet och lägga en elslinga i golvet enbart för komfort, inte som uppvärmning. På så sätt blir det ingen dyr elvärme som står på.

Pius: Skönt att hitta en till som inte sväljer golvvärmen med hull och hår. Jag känner mig alltför orolig för att installera ett system som man inte vet om det fungerar optimalt och som i framtiden kan ställa till problem. Det känns på något sätt tryggare att satsa på ett system med radiatorer just för att man vet att det verkligen fungerar!

Om man vänder på det: Finns det egentligen några nackdelar med ett vattenburet system med radiatorer i kombination med platta på mark?

Några andra som resonerat likadant?
 
Mattias K skrev:
Det kan jag kanske köpa, att det är konstigt att blanda systemen, men å andra siden känns det lite krångligt att blanda vattenburen golvvärme och element. Hur gör man det praktiskt egentligen?
Det är väldigt enkelt. Man monterar en shunt i vid värmekällan. Kostar ett par tusenlappar men krångligt är det inte.

Jag lägger golvvärme i hela huset av ett enda skäl - komfort. Man behöver inte krångla till det mer än så. Att jag slipper fula element och att värmepumpen går effektivt ser jag som en bonus.
 
Mattias K: Dina funderingar är exakt som våra var innan alla började försöka överbevisa oss om att vi är galna ...
Jag tror du får svårt att hitta någon som bygger nytt och förespråkar radiatorer, det är helt enkelt ute med sådana sedan ca 8-10 år. Särskilt i kombination med värmepump.
Det är ungefär som med gipsskivor på väggarna (som jag avskyr), det finns liksom inga alternativ.

Utgångsläget borde ju vara vilken typ av golv man har tänkt sig. Sätter man sten/klinker i hela huset så är det självskrivet med golvvärme. (Skulle i o f vara intressant att veta hur man gör i länder där det s.g.s. enbart finns stengolv .. ?
Kan inte påminna mig att jag någonsin har varit med om varma stengolv utomlands.)

Vill man ha trägolv bör det ju rimligen passa bättre med radiatorer. (Jo jag vet allt om plåtar m.m.)

Troligtvis blir det golvvärme för oss, inte för att det är bäst utan för att alla sätter det idag.

Är det förresten någon som vet vad som händer om en golvslang går sönder, hur mycket vatten är det frågan om ? Kan det bli stor skada ?
 
Pius skrev:
Är det förresten någon som vet vad som händer om en golvslang går sönder, hur mycket vatten är det frågan om ? Kan det bli stor skada ?
Hur mycket vatten det är beror ju lite på var i systemet det går sönder och hur stort värmesystemet är - flera tiotals liter. Det blir ungefär samma skada som när ett rör till dina radiatorer går sönder. Bryt upp golvet, laga, torka ur, återställ.

Som tur är så går ju inte rör bara sönder så där utan vidare så det känns inte riktigt som ett stort problem?
 
Pius: Så du faller från trycket och lägger golvvärmen ändå? ;) Ovapå plattan alltså? Jag tror faktiskt att det finns dom som satsar på radiatorer i kombination med platta fortfarande. Har för mig att jag läst om några här på forumet tidigare.

Jag har inte tagit kontakt med någon VVS-firma än, så vem vet - jag kanske stöter på patrull. Men vi är så inne på detta så det borde ju finnas någon som förstår hur vi tänker. :)

Mathias S: Jag har läst om att man kan lägga ett slags "rör-i-rör-system" när man drar rören till radiatorer och att man på så sätt kan laga trasiga rör lättare. Det är ju omöjligt med golvvärme där man gjuter in jätteslingor.
 
Mattias K skrev:
Pius: S
Mathias S: Jag har läst om att man kan lägga ett slags "rör-i-rör-system" när man drar rören till radiatorer och att man på så sätt kan laga trasiga rör lättare. Det är ju omöjligt med golvvärme där man gjuter in jätteslingor.
Javisst, man lägger nog alla dolda plaströr i ett skyddsrör idag, just för att kunna byta ut röret.

Men allvarligt talat, hur stor är risken att gv-röret skadas? Risken är ju som störst just vid installationen och då har man ju koll på det genom provtryckningar.
 
Vet ej hur vanligt/ovanligt det är med vattenskador men jag har hört talas om åtminstone 2 fall, vet dock ej hur omfattande skadorna blev. Orsaken till att jag från början var inne på radiatorer var att min sambo, byggare sedan 20 år, påpekade att det var större risk för vattenskador vid golvvärme.
Det var före han blev överbevisad om att vi var galna bakåtstråvare - "man har ju inte utedass idag heller".

Mathias S: Jo vi kommer att ha gv ovan plattan. Skall ni ha gv så är det bäst, men krångligare och dyrare såklart om man inte gör jobbet själv (som vi).
 
Faktum är ju trots allt att olyckor händer och då känns det väl bättre att ha ett system som man kan byta delar i utan att bryta upp parkett och bila upp bottenplattan? Så tycker i alla fall jag...

Bakåtsträvande? Jag pratade jag med min KA i förra veckan och förklarade att vi funderar på att satsa på radiatorer. Han var varken för eller emot, han hade däremot en utläggning om att han så sent som i höstas varit med om att bygga två likvärdiga gruppboenden. Ett med golvvärme och ett med radiatorer - driftskostnaderna var billigare för huset med radiatorer...

Fast det är som sagt inte mitt huvudargument. Det är dels tillgängligheten vid skador och kallraset. Dessutom ska jag som sagt lägga trägolv i hela kåken...

Finns det verkligen ingen här som vågat gå mot strömmen och satsat på radiatorer?
 
Mattias K skrev:
Finns det verkligen ingen här som vågat gå mot strömmen och satsat på radiatorer?
Alla som bygger Älvsbyhus och liknande går mot strömmen i så fall då de levereras med radiatorer. Det är lätt hänt att många dras med och bygger dyrare och dyrare bara för att "alla" andra har si och så, jfr. hemmabio och kanske framförallt platt-tv där många skall ha dyrare och dyrare fast det kanske inte behövs eller kanske inte ens är bättre.

Som vanligt gäller (tycker jag) att inhämta råd men sålla ganska rejält för att få en egen variant som passar en själv. Vill du köra på radiatorer så gör det. Själv har jag radiatorer och är i huvudsak nöjd med dessa men det är ju klart att det är skönt med varma golv... Gör man arbetet själv så blir det ju vad jag förstår betydligt billigare med radiatorer i de flesta fall. För egen del med övervåningen så klarar jag mig med kanske 15 tusen för radiatorlösningen (4 st) jämfört med billigaste offert på golvvärme som låg på 35...

Lycka till!

Yamma
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.