Hej.
Håller på att isolera om vinden då det endast låg ca 10 cm "nåt slags torvmullsaktig" isolering där som jag tagit bort. Det finns heller ingen ångspärr.
Är i stånd att lägga ut ca 30cm Roxull lösull. Men nu till min fråga.
Hur ska jag göra med ångspärr, behöver jag någon eller inte?
Skickar med en bild på hur det ser ut.
Har alltid fått höra att man inte ska använda plast i gamla hus. Stämmer detta?

Tacksam för konkreta svar.
 
  • Bild 023.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kort sagt ja, så skippa diffspärren.
I korthet är den för nya hus där man bygger helt tätt.

Vissa anser att man kan ha diffspärr t ex mot nya välisolerade bjälklag men ett problem där blir att undvika ökad strömning av varm luft mot andra delar som saknar diffspärr.

En annan sak som är desto viktigare är att du bör ha fullgod ventilation på vinden, med 300 mm isolering så ändrar du klimatet där drastiskt.

Personligen hade jag gått ner lite till typ 200 mm men det är jag. Äldre hus är liksom byggda på andra sätt och att ändra för mycket kan bli dumt.

/Kent
 
Har du undertryck i boytan, så kan det vara en bra ide att få dit diffspärren.
Annars är det tveksamt.
 
Då hoppar jag över diffspärr.
/Tackar för svaren...gott nytt på er
 
P
Per-Erik skrev:
Har du undertryck i boytan, så kan det vara en bra ide att få dit diffspärren.
Annars är det tveksamt.
Så du menar att om man som vi har installerat frånluftsfläkt kan det vara ide att sätta plast i taken eller på råsponten uppe på vinden även i ett 20-talshus ?
 
Mer eller mindre ja. Det hjälper ju till att skapa ett undertryck i boytan. ju tätare det blir desto mer undertryck får du. Vilket borde betyda att mindre fukt kan vandra åt fel håll.

Vi ska väll dock komma ihåg att det är min åsikt om amatör. Sen finns det nog förhållanden då det resonemanget inte håller.
 
Diffspärr brukar rekommenderas när man använder mineralull då denna inre har någon fuktbuffrande förmåga. En isolering av cellulosa, tex Ekofiber, kan buffra och avge fukt, och jämnar på så sätt ut klimatet på vinden. Då kan man skippa diffspärr.
Ekofiber rekommenderar att ventilationsarean totalt skall vara minimum 0,2 m² per 100m² vindsyta.

www.ekofiber.se
 
Per-Erik skrev:
Har du undertryck i boytan, så kan det vara en bra ide att få dit diffspärren.
Annars är det tveksamt.
Jag kanske är ute och cyklar nu men är det inte när du har ett övertryck i boytan som det är idé att sätta en diffusionstät ångspärr? Vid ett övertryck trycker du ju ut varm fuktig luft där det går (minsta motståndets lag). Vid ett undertryck sugs luft in i bostaden från de mest lättgenomsläppliga delarna och resultatet av det blir att ingen fuktig inomhusluft tar sig upp på vinden.
Jag skulle vilja påstå att i ett hus med undertryck KAN du inte få mögelproblem.
 
Om man säger så här. Du har 20 grader och 40 % luftfuktighet, dvs ganska normalt inomhusklimat som avger spillvärme upp till vinden som det gör i ett gammalt hus. Om du har ca 12 grader på vinden. Du isolerar och sänker kanske temperaturen på vinden till 10 grader. Då får du 80 procents luftfuktighet på vinden. (Moliners diagram) 70-80 % procents luftfuktighet är mums för mögel. Alltså hur mycket kan man isolera ?

Gamla vindar har inte samma ventilation som nyare hus. Du måste ventilera bort fuktigheten men kan samtigt skapa "överventilation" vilket heller inte är bra.

Man kan sätta diffspärren på innertalen på övervåningen, men då blir det verkligen en kallvind med alla de problem som uppstår.

Jag tror att vill man isolera så får man helt enkelt kalkylera med att få byta virke ibland.
 
Kan ju tilläggas att jag som är helt paranoid när det gäller svampar, då framförallt hussvamp har valt att ha filtar i soffan.

Mina nerver skulle aldrig klara en vindsisolering. Bor i ett 20-talshus.
 
saxat från ekofibers websida:

Ekofiber kan användas på de flesta befintliga isoleringar, dock kan mycket lätta befintliga isoleringar som lösull av typ glasfiber sjunka ihop. Vid tilläggsisolering är det samma "regler" som gäller vid nybyggnation.Dvs konstruktionerna skall vara lufttäta innifrån för att undvika skador.Det gäller framförallt i tak ock snedtak i hus med mer än en våning.Här är risken störst för att det är ett övertryck inomhus i den övre delen av huset vintertid (skorstensverkan). Svårigheten är att bedöma om ett äldre hus är lufttätt. Normalt är att vindar och snedtak isolerade med såg,kutterspån el. dyl. oftast är luftäta. Anledningen är att man tätade konstruktionen med någon form av papp innan såg/kutterspånet las ut, för att slippa att spånet trängde ner i huset, det och att spånet är relativt tungt gör att pappen "ligger väl an" mot underlaget och tätar.Det man noga bör kontrollera är om vindsluckan är lufttät samt alla genomföringar till vinden(skorsten,ventrör,expansionskärl mm.) Är man det minsta osäker om förhållandena på konstruktionen - kontakta våra återförsäljare eller en lokal konsult för en bedömning!
 
calmeus skrev:
Jag kanske är ute och cyklar nu men är det inte när du har ett övertryck i boytan som det är idé att sätta en diffusionstät ångspärr? Vid ett övertryck trycker du ju ut varm fuktig luft där det går (minsta motståndets lag). Vid ett undertryck sugs luft in i bostaden från de mest lättgenomsläppliga delarna och resultatet av det blir att ingen fuktig inomhusluft tar sig upp på vinden.
Jag skulle vilja påstå att i ett hus med undertryck KAN du inte få mögelproblem.
Du sitter på Cyckeln och du vet exakt vart du cycklar :)

Jag håller med dig om att om du har undertryck så kan du inte få möggelproblem. För visso kan du nog få det men det är nog mycket svårare.

Om du plastar får du det ganska tät, vilket gör att det blir enklare att få undertryck i huset. du kan alltså använda färre fläktar, mindre fläktar, fläktar som går långsammare = tystare, billigare i driftkostnad.

Alltså kan det vara en bra ide att plasta om du har undertryck. :)
 
mandus skrev:
Diffspärr brukar rekommenderas när man använder mineralull då denna inre har någon fuktbuffrande förmåga. En isolering av cellulosa, tex Ekofiber, kan buffra och avge fukt, och jämnar på så sätt ut klimatet på vinden. Då kan man skippa diffspärr.
Ekofiber rekommenderar att ventilationsarean totalt skall vara minimum 0,2 m² per 100m² vindsyta.

www.ekofiber.se
Stämmer bra. Ekofiber och liknande Cellulosa matreal kan buffra en viss mängd. Hur många liter vatten på 100kvm vind? vem vet..
Ekofiber kräver ju också att det får torka upp i mellanåt. Annars är den ju full med vatten och kan inte ta upp mera. Vatten trycket om man får kalla det så i från boytan är nog ganska konstant oberoende på väder och vind.

Därför bör man se till att få ut fukten där den blir till och det så fort som möjligt.
Med cellulosa så grejar vinden mera fukt änn med miniralull, men man ska inte tro att man är säker för det.

Plasten är enligt mig till för att underlätta att du får ett undertryck i boytan.

Själv kommmer jag att sattsa på cellulosa (inte allt för tjockt lager dock) & ökad ventilation innomhus och hålla tummarna. Att det räcker till.
 
Du måste tänka som så att du ska ha ett matrial som funkar som huset. 1930 så fanns inte Roxull. Men ska du ha Roxull så ska du ha en diffspärr. Använder du Ekofiber av något slag så behöver du ingen diffspärr. Tänk på huset! Plast och roxull hör inte hämma i gamla hus.Du behöver inte ta bort det gamla för att man tror att det inte funkar. det gamla funkar oftast bättre än det nya, kan andas. Bära fukt som tex roxull inte kan göra. Lycka till
 
Träig snickare skrev:
Du måste tänka som så att du ska ha ett matrial som funkar som huset. 1930 så fanns inte Roxull. Men ska du ha Roxull så ska du ha en diffspärr. Använder du Ekofiber av något slag så behöver du ingen diffspärr. Tänk på huset! Plast och roxull hör inte hämma i gamla hus.Du behöver inte ta bort det gamla för att man tror att det inte funkar. det gamla funkar oftast bättre än det nya, kan andas. Bära fukt som tex roxull inte kan göra. Lycka till
Var hittar du att ekofiber inte behöver diffspärr? Om du läser mitt inlägg ovan från ekofibers hemsida så står det klart och tydligt att ekofiber ska ha diffspärr. De har det dessutom i alla sina konstruktionsritningar på sidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.