E
den skillnaden på gummikabel/stickporopp/uttag samt att
förlägga EKK fast å montera uttag är nog att det är en gräns angiven
att man inte får fästa kabeln
läser man exakt får man inte fästa kabel till hall armaturen ens med en
utan den skall hänga löst
medan jag anser att det är säkrare att fästa kabeln med nånting å det är
nog så i praktiken................
men helt juridiskt tätt är det svårt å få
jag har däremot sett en kille i en lgh drog det mesta i ett rum, nåra uttag brytare samt lamp uttag
Anslöt det i ett vägguttag med stickpropp å ansåg att han inte brutit mot nån föreskrift att det inte var fast.....*L*
det är väl kanske därför de har den gräns de har -helt klar lixom.....
 
Ett annat alternativ kunde vara någon typ av enklare utbildning för hempuleri, typ körkort.

När allt kommer omkring tillåts vi framföra klart dödsbringande projektiler efter någon månads studier på kvällstid och praktiskt/teoretiskt prov.

Med tanke på att de energimängder som kan släppas lösa vid en flerfasig kortslutning i en vanlig central ungefär motsvarar en ordinär bilkrasch kanske en utbildning av motsvarande omfattning kunde vara lagom.

Man får lära sig:
- Grundläggande priniciper
- Lagar och regler
- Praktiskt koppingsarbete under 20 lektioner
- Etc

Det hela avslutas med ett lämpligt prov.

Den stolte Certifierade Hempularen får sedan pula hemma på eget ansvar då han förväntas veta vad som gäller. Precis som i trafiken.

Kostnaden för kursen skulle bli kanske 10-20 tkr. Snabbt insparat av den enskilde, och kanske tom sponsrat av framsynta försäkringsbolag.
 
Mikael_L
mycke_nu skrev:
...Den stolte Certifierade Hempularen får sedan pula hemma på eget ansvar då han förväntas veta vad som gäller. Precis som i trafiken.
Med en ganska stor skillnad.
När jag är ute i trafiken blir mitt arbete kontinuerligt avsynat, av trafikkontroller, nykterhetskontroller, hastighetskameror, slöpatrullerande polisbilar och t.o.m andra medtrafikanter som kan ringa och rapportera.
 
Och vem tror att den som gått den kursen stannar vid att byta uttag mm. hemma hos sig.
Hur stort intresse finns det, troligtvis några få som häckar på ett visst forum
 
Det är som med många andra lagar och regler. Vi förväntas följa dem även när ingen kollar oss dagligen.

För att ett system byggt på den principen skall fungera krävs det att lagar och regler uppfattas som rimliga. Folk skattefuskar för att skattetrycket anses vara orimligt, andra hempular för att regelverket runt installationer av olika anledningar uppfattas som fel. Allt detta leder till ett uppluckrande av vårt rättsmedvetande, vilket i längden är förödande för samhället.

elmont skrev:
Och vem tror att den som gått den kursen stannar vid att byta uttag mm. hemma hos sig.
Hur stort intresse finns det, troligtvis några få som häckar på ett visst forum
Jag försöker inte på något sätt påstå att en kurs skulle vara den bästa lösningen, men det kan vara givande att jämföra hur man löst liknande problem inom andra sektorer.

Man får som sagt köra bil själv efter utbildning, man får sota själv efter utbildning, man får installera en värmepump själv etc. Varför skulle man då inte få pula själv i begränsad omfattning efter utbildning?
 
Redigerat:
Mikael_L
pefo skrev:
Vad är det som är hemligt? Information om hur man gör det som är tillåtet finns att tillgå gratis och är faktiskt rätt bra. Övrig information finns till vissa delar att ladda ned kostnadsfritt och resten finns att köpa.
Mitt inägg var givetvis delvis ironsikt.
Jag har själv köpt elinstallationsreglerna, men för 700 spänn så är det nog inte något egentligt alternativ för herr eller fru medelsvensson. Sen är det faktiskt inte heller någon direkt bra bok heller för någon nybörjarkopplare. Och till sist är det långt ifrån den enda bok man behöver om man har tänkt få hela bilden klar för sig.

Så medelsvensson upplever nog elinformation som "hemlig".

Man kan ju jämföra med t.ex. BKR regler eller säkert vatten osv, som är helt fritt tillgängliga. (men nu är det nog inte riktigt jämförbart)
 
Mikael_L skrev:
Mitt inägg var givetvis delvis ironsikt.
Jag har själv köpt elinstallationsreglerna, men för 700 spänn så är det nog inte något egentligt alternativ för herr eller fru medelsvensson. Sen är det faktiskt inte heller någon direkt bra bok heller för någon nybörjarkopplare. Och till sist är det långt ifrån den enda bok man behöver om man har tänkt få hela bilden klar för sig.

Så medelsvensson upplever nog elinformation som "hemlig".

Man kan ju jämföra med t.ex. BKR regler eller säkert vatten osv, som är helt fritt tillgängliga. (men nu är det nog inte riktigt jämförbart)
Det kanske, trots allt, är lite knepigare det här med el än att bara koppla ihop två trådar! :p
Jag tror nog att 'medelsvensson' tycker att alla områden där han/hon har kunskapsluckor känns 'hemliga'. Det finns också mycket kunskap som inte går att på ett tillfredställande sätt läsa sig till.
 
Jag tror att en anledning att det känns hemligt är att elektriker (åtminstone i min erfarenhet, men med undantag av några här på forumet) är allmänt hemlighetsfulla om man frågar något. Många andra hantverkare berättar gärna i detalj hur deras arbete går till och kommer med tips, men elektriker brukar vara mer ovilliga.
 
Det fanns en tid då murare var väldigt hemlighetsfulla... :D

Ovilligheten är nog ett resultat av a) "svåra grejer, inget som någon förstår" och b) nån form av missriktad protektionism. Liknande tendenser finns inom andra sk teknikyrken. ;)
 
En svår grej med detta om att tala om för folk vad som gäller är att då en elektriker börjar berätta lite får man höra att man talar så att ingen förstår.
Jag tror att de flesta yrken med ett annat ordförråd (kanske nätverkstekniker, läkarkåren m.m.) får höra detta med hemlighatsmakeri osv.
De av montörer som har gått den lång skolvägen får ett annat yrkesspåk, och inget fel med det igentligen. Prova att tala med en kemist: Fermentering , destillation och filtrering osv när vi andra säger hemmbränning :)
 
Mikael_L
Det kanske är internets förbannelse, att man tror sig hitta all information och helt gratis.

Men försöker jag hitta någon information om hur samförläggning av kablar påverkar strömkapaciteten så går jag bet. Likaså hittar jag knappt några (trovärdiga) riktlinjer över VP-rör-dragning.

Söker jag däremot receptet på TATP, sprängämnet som användes vid Londonbombningarna, så hittar jag tusentals ställen med både recept och noggrannt beskrivet tillvägagångsätt.

Det är således lättare att bli terrorist än att dra ett extra vägguttag.

Lite ironiskt va? :rolleyes:
 
Förvisso kan det ju vara så att folk inte förstår, min mamma brukar säga att "han har gått på universitet i sex år och jobbat i 15 och jag vet ändå inte var han sysslar med på dagarna". Ska hon säga något så blir det som i filmen masjävlar "du jobbar väl med data".

Det sagt så finns det ju saker inom både mitt yrke och elektrikerns som inte är "rocket science" och som de allra flesta kan förstå. Det ironiska blir när, som Mikael_L skrev här ovan, man inte kan hitta bra information kring elinstallationer på nätet, men man i mitt område kan hitta tillräcklig information för att bygga alla mjukvarusystem på jorden. Naturligtvis är det inte alla som förstår och kan ta till sig informationen, eller orkar samla in all, men den finns där. Jag skulle bli vansinnig om jag var elektriker och inte enkelt kunde hitta information på nätet kring saker jag var osäker på och skulle förvänta mig att det fanns en "el-wiki" eller något liknande där det mesta finns att läsa. Och fanns det inte skulle jag omgående sätta upp en sådan site.
 
Redigerat:
Anledningen till att fri information om elinstallationer i stort sett är obefintlig, kan ju bero på att allt regleras i upphovsrättsskyddade standarder eller andra fristående jämförliga publikationer, och dessa kostar alltid fett med pengar, oavsett bransch. Sen att ingen har gjort dom tillgängliga på nätet kan ju bero på att de personer som har dessa tillgängliga inte riktigt tillhör "piratgenerationen". Föreskrifterna/lagtexten däremot är ju tillgängliga för alla, men där står ju inget matnyttigt så att säga.
 
BobbyEwing skrev:
Jag tror att en anledning att det känns hemligt är att elektriker (åtminstone i min erfarenhet, men med undantag av några här på forumet) är allmänt hemlighetsfulla om man frågar något. Många andra hantverkare berättar gärna i detalj hur deras arbete går till och kommer med tips, men elektriker brukar vara mer ovilliga.
Du verkar ha ohälsosamt mycket kontakt med diverse elmontörer :D
 
snaggletooth skrev:
Anledningen till att fri information om elinstallationer i stort sett är obefintlig, kan ju bero på att allt regleras i upphovsrättsskyddade standarder eller andra fristående jämförliga publikationer, och dessa kostar alltid fett med pengar, oavsett bransch. Sen att ingen har gjort dom tillgängliga på nätet kan ju bero på att de personer som har dessa tillgängliga inte riktigt tillhör "piratgenerationen". Föreskrifterna/lagtexten däremot är ju tillgängliga för alla, men där står ju inget matnyttigt så att säga.
Jag ska enligt lagen ska ha ansvaret för min anläggning?

Hur mycket kan det kosta mig som anläggningsinnehavare att införskaffa allt som krävs för att konstatera att min anläggning i ett hus byggt 1957 är i enlighet med nuvarande och föregående föreskrifter?

I energiverkets föreskrifter anno 1989 fanns det massor av information men numera kostar det att införskaffa dessa från SIS är det någon som vet vad detta kan bero på?

Så jag har en skyldighet att se till att min anläggning lever upp till de lagar, förordningar och standarder som gäller idag men informationen om dessa är till viss del skyddade i och med att de inte finns tillgängliga på nätet.

Ska alltså alla småhusägare bekosta SIS verksamhet eller vad ska man tro?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.